8 technologii kluczowych dla przyszłości pracy

W miarę jak hybrydowe miejsce pracy staje się normą, technologie zaprojektowane z myślą o dostosowaniu, ochronie i zwiększeniu wydajności pracowników zdalnych i pracujących w biurze nabierają kluczowego znaczenia.

8 technologii kluczowych dla przyszłości pracy

Metamorworks/ Getty Images

Można powiedzieć, że przyszłość pracy już nadeszła. Przedsiębiorstwa z praktycznie każdej branży musiały zmienić swoje modele pracy w odpowiedzi na pandemię i wytyczne dotyczące bezpieczeństwa, dając pracownikom większą elastyczność niż kiedykolwiek wcześniej.

Ponieważ coraz więcej organizacji przyjmuje hybrydowy model pracy, w którym pracownicy pracują przez część czasu w domu, a przez część w biurze firmy, ten elastyczny tryb pracy będzie obowiązujący przez wiele lat.

Zobacz również:

  • Blaski i cienie AI
  • Nowe drukarki MFP Sharp - tanie i wydajne drukowanie dla MŚP
  • Copilot Pro czyli subskrypcja na AI - wkraczamy w nową erę usług?

W oparciu o to, co wydarzyło się w ciągu ostatnich kilku lat, próba przewidzenia, co stanie się ze środowiskiem pracy w przyszłości, może okazać się ryzykowna. Ale jedno jest pewne: sposób prowadzenia biznesu nigdy nie wróci do czasów sprzed pandemii.

Dla liderów technologicznych i biznesowych jednym z największych pytań jest to, jakie narzędzia i usługi są krytyczne dla wspierania pracowników dziś i w przyszłości. Co pozwoli im być produktywnymi, połączonymi, zaangażowanymi i zadowolonymi, niezależnie od tego, gdzie fizycznie pracują?

Oto niektóre z kluczowych - i często uzupełniających się - technologii, które będą napędzać miejsce pracy w najbliższej przyszłości, a także niektóre ze sposobów, w jakie będą one wykorzystywane do poprawy środowiska pracy - niezależnie od tego, gdzie i w jaki sposób będzie ono funkcjonować.

Cyfrowe narzędzia wspierające doświadczenie pracowników

Jest to era cyfrowego biznesu, więc logiczne jest, że organizacje będą wykorzystywać pracowników za pomocą cyfrowych interfejsów. Cyfrowe doświadczenie pracownika staje się zatem coraz ważniejszym elementem całościowego doświadczenia pracownika, szczególnie w obliczu wzrostu liczby osób pracujących zdalnie i w trybie hybrydowym.

DEX jest miarą tego, jak efektywnie pracownicy wchodzą w interakcje z technologiami w miejscu pracy. Na przykład, jak łatwo jest korzystać z produktów cyfrowych, takich jak platformy współpracy? Jak efektywne są urządzenia mobilne w obsłudze aplikacji biznesowych? Jeśli pracownicy mają trudności z wykonywaniem codziennych zadań przy użyciu platform dostarczanych przez ich firmy, wydajność i satysfakcja niemal na pewno spadną.

Narzędzia DEX, takie jak Nexthink, VMware, Aternity i inne, „pozwalają organizacji zrozumieć i zwiększyć doświadczenie pracowników” - wyjaśnia Stuart Downes, starszy dyrektor ds. badań w firmie Gartner. „Wraz ze wzrostem pracy hybrydowej, spodziewamy się, że 50% zespołów IT stworzy strategie cyfrowego doświadczenia pracowników”.

Narzędzia zapewniają możliwość pomiaru i poprawy doświadczeń użytkowników z ich urządzeń, gdziekolwiek się znajdują. Badania firmy Gartner wykazały, że 8 na 10 pracowników postrzega technologię cyfrową jako niezbędną, mówi Downes. Ci, którzy są zadowoleni ze swoich doświadczeń z technologią, są dwa razy bardziej skłonni do pozostania w swojej obecnej organizacji, mówi Downes.

Utrzymujące się skutki pandemii podkreślają krytyczny charakter DEX i to, jak kształtuje on przyszłość pracy, zauważa Gartner w raporcie z lipca 2021 r. na temat cyfrowego miejsca pracy.

Ujednolicone zarządzanie punktami końcowymi i desktop jako usługa

Nie trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć, że przyszłość pracy będzie obejmować coraz większą liczbę punktów końcowych, z których wiele będzie zlokalizowanych w odległych miejscach. Taka sytuacja ma miejsce już dziś, a będzie się tylko zwiększać, ponieważ coraz więcej pracowników korzysta z różnych urządzeń, aby wykonać swoją pracę, a coraz więcej organizacji polega na urządzeniach Internetu rzeczy (IoT) w celu gromadzenia krytycznych danych.

Może to być poważnym wyzwaniem dla przedsiębiorstw w zakresie zarządzania, i tu właśnie pojawia się ujednolicone zarządzanie punktami końcowymi. Platformy UEM zostały zaprojektowane w celu uproszczenia zarządzania urządzeniami mobilnymi i stacjonarnymi, a także zwiększenia bezpieczeństwa środowisk heterogenicznych.

W raporcie z 2021 roku na temat przyszłości pracy, firma badawcza IDC zauważa kilka sposobów, w jakie UEM może pomóc w przekształceniu cyfrowych przestrzeni roboczych, w tym zapewnienie użytkownikom zautomatyzowanego wdrażania aplikacji i dostępu do usług w chmurze, a także dostarczenie użytkownikom narzędzi do wykonywania typowych zadań i przepływów pracy.

Również Gartner uważa UEM za krytyczną technologię w miejscu pracy. Narzędzia UEM hostowane w chmurze, w połączeniu z zaawansowanymi narzędziami bezpieczeństwa, „zapewniają bezpieczeństwo punktu końcowego, gdziekolwiek się znajduje” - mówi Downes. „Wyzwanie związane z pracą hybrydową i zdalną polega na tym, że nie wiadomo, gdzie użytkownik będzie danego dnia. UEM ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że urządzenia zdalne są łatane i aktualizowane, co zmniejsza ryzyko ransomware”.

Narzędzia UEM, oferowane przez szereg dostawców technologii, w tym Microsoft, VMware, Cisco i Citrix, usprawniają operacje IT, umożliwiając łatwe do skonfigurowania linie bazowe bezpieczeństwa i łącząc zarówno urządzenia, jak i maszyny wirtualne w platformach desktop-as-a-service [DaaS] pod jednym wspólnym zestawem narzędzi do zarządzania. „DaaS, oparte na chmurze podejście do wirtualnych desktopów, jest rozwiązaniem, które zapewnia bezpieczeństwo w sytuacjach, gdy nie można ufać urządzeniom” - mówi Downes. „Udoskonalenia w automatyzacji DaaS umożliwiły uproszczenie operacji i sprawiły, że DaaS może być stosowane przez organizacje o ograniczonych umiejętnościach w zakresie wirtualizacji. Oczekujemy, że do 2024 r. 80% wirtualnych desktopów obsługiwanych przez użytkowników zdalnych będzie stanowić DaaS, w porównaniu z mniej niż 30% obecnie”.

Platformy współpracy i komunikacji online

Nie powinno dziwić, że eksperci branżowi wymienili te platformy, które obejmują wszystko, od czatu grupowego i wideokonferencji po współdzielone dokumenty i zarządzanie zadaniami, jako kluczowe dla przyszłości pracy. Praca zdalna jest obecnie mocno zakorzenionym modelem w wielu organizacjach - i prawdopodobnie pozostanie nim w przewidywalnej przyszłości.

Chmura będzie nadal odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu tych aplikacji użytkownikom. „Platformy współpracy w chmurze stały się podstawą synchronicznej i asynchronicznej współpracy, umożliwiając i wspierając rozproszone spotkania i współtworzenie” - uważa Downes.

W początkowej fazie pandemii, kiedy większość pracy była wykonywana zdalnie, pracownicy mieli w pewnym sensie równe szanse. Pracownicy szybko dostosowali się do zakresu technologii współpracy” - mówi Downes.

W miarę jak hybrydowy model pracy będzie się umacniał, platformy te będą musiały zapewnić dostęp do wysokiej jakości doświadczeń zarówno pracownikom biurowym, jak i zdalnym, tak aby żaden użytkownik nie znalazł się w gorszej sytuacji z powodu miejsca, w którym się znajduje.

Gartner zauważa pojawienie się aplikacji do wirtualnych spotkań w otoczeniu (AVM), narzędzi do współpracy w czasie rzeczywistym, które wspierają interakcje pomiędzy członkami zespołu poprzez sieć, aby bardziej zbliżyć się do rzeczywistego doświadczenia biurowego. Według firmy, aplikacje AVM mogą tworzyć środowisko „wirtualnego biura” na jeden z trzech sposobów: poprzez zawsze dostępne sale/kanały spotkań, poprzez przestrzenie społecznościowe z grami lub poprzez natychmiastowe połączenie ze współpracownikami poprzez wideokonferencję w oparciu o status obecności.

Gartner identyfikuje Bramble, Gather; Pragli, Remo, Remotion, Shindig, Sococo, SpatialChat, Tandem i Teemyco jako dostawców na rynku. Jak twierdzi Gartner, AVM wyłoniły się z rynku platform konferencyjnych w odpowiedzi na unikalne potrzeby pracowników zdalnych. „Aplikacje AVM promują bardziej społeczny i zespołowy styl pracy, zachęcając do spontanicznych spotkań - wirtualny odpowiednik czatowania z kimś w biurze” - czytamy w raporcie Gartner.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja pojawia się pozornie wszędzie w miejscu pracy, a eksperci twierdzą, że odegra ona ważną rolę w przyszłości pracy. IDC spodziewa się przyspieszonego wdrażania inteligentnych urządzeń z obsługą AI w biurowych salach konferencyjnych i pokojach spotkań, mówi Amy Loomis, dyrektor ds. badań nad przyszłością pracy w firmie. „Widzimy wzrost wykorzystania inteligentnych kamer, tablic i mikrofonów, które wykorzystują sztuczną inteligencję do wyodrębniania twarzy mówiących, identyfikacji mówców, śledzenia i izolowania mówców, filtrowania obcych dźwięków z otoczenia oraz łączenia zdalnych uczestników spotkań ze współpracownikami, którzy współtworzą materiały w czasie rzeczywistym. Wkrótce pojawi się zupełnie nowa generacja tablic cyfrowych, w oprogramowaniu takim jak Mural i Miro, a następna generacja pojawi się rok lub dwa lata po nich” - mówi Loomis. Jak dodaje, kolejnym ważnym udoskonaleniem jest wykorzystanie przetwarzania języka naturalnego do napisów i tłumaczeń na spotkaniach online, aby połączyć globalne zespoły hybrydowe. Ponadto technologie rzeczywistości rozszerzonej i rzeczywistości wirtualnej pomagają w przekazywaniu wiedzy pracowników, którzy nie są na placu budowy, tym, którzy są tam fizycznie obecni i próbują dokonać napraw.

W przypadku platform do współpracy i komunikacji online „widzimy duży postęp w zakresie ogłaszania nowych funkcji i możliwości, w tym wykorzystania sztucznej inteligencji [i uczenia maszynowego] do śledzenia zachowań związanych ze współpracą i tworzeniem sieci - na poziomie indywidualnym i zbiorczym - aby pomóc menedżerom pierwszej linii lepiej zrozumieć, w jaki sposób ich zespół pracuje i jak mógłby potencjalnie pracować lepiej. Coraz częściej obserwujemy nacisk na technologie, które mają na celu poprawę doświadczenia pracowników i dają im wgląd w to, jak efektywna jest ich współpraca i działania komunikacyjne pod względem zwiększania lub zmniejszania produktywności” – dodaje Loomis.

Technologie automatyzacji

Rozwój platform i narzędzi automatyzacji, takich jak robotyzacja procesów (RPA), inteligentna automatyzacja procesów (IPA) i robotyka, już trwa, a technologie te mają szansę stać się ważną częścią przyszłego miejsca pracy.

Takie produkty, oferowane przez dostawców takich jak Automation Anywhere, Blue Prism, UiPath i innych, pomagają zaspokoić potrzebę automatyzacji powtarzalnych zadań, takich jak przetwarzanie formularzy, obsługa klienta i pracowników, sprzątanie. Odgrywają one również zasadniczą rolę w rozwoju bardziej płynnych przepływów pracy, ponieważ pracownicy powracający do biur dodają jeszcze więcej aplikacji do swojego zestawu narzędzi, aby bezpiecznie poruszać się w środowisku biurowym.

Gartner wymienia hiperautomatyzację, którą definiuje jako zdyscyplinowane podejście do szybkiego identyfikowania, weryfikowania i automatyzowania jak największej liczby procesów biznesowych i informatycznych, jako trend przyszłości pracy.

Działania związane z hiperautomatyzacją będą przyspieszane poprzez wykorzystanie zespołów fuzji, wielodyscyplinarnych zespołów, które łączą technologie, takie jak analityka, z wiedzą biznesową, i które wspólnie ponoszą odpowiedzialność za wyniki biznesowe i technologiczne, twierdzi firma. Zamiast organizować pracę według funkcji lub technologii, zespoły fuzji są zazwyczaj organizowane według przekrojowych możliwości biznesowych, wyników biznesowych lub wyników klienta, które wspierają.

Zaawansowana analityka

Organizacje muszą rozwijać swoje możliwości analityczne, aby umożliwić podejmowanie decyzji w oparciu o większą ilość danych, dzięki czemu będą w stanie sprostać wielu wyzwaniom związanym z miejscem pracy, mówi John Brownridge, digital workplace leader w firmie doradczej Deloitte.

Wyzwania te obejmują ciągłe zmiany w kierunku pracy hybrydowej, ostatnio obserwowaną „wielką rezygnację” (masowe odejścia z pracy młodych pracowników, zwłaszcza w USA), zmieniające się oczekiwania pracowników, różnorodność, sprawiedliwość i inicjatywy integracyjne oraz rosnący nacisk na wydajność. Badania branżowe pokazują, że znaczna część czasu pracowników wiedzy jest poświęcana na czynności, które równają się utracie produktywności. „Aby zacząć rozumieć i rozwiązywać te problemy, organizacje potrzebują zaawansowanych narzędzi analitycznych, które mogą przechwytywać, łączyć, analizować i wizualizować wysoce złożone - ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane - dane dotyczące wielu elementów organizacji” - mówi Brownridge. Obejmuje to między innymi dane dotyczące doświadczeń pracowników, nastrojów i zachowań.

Visier, UKG i Workday są jednymi z wiodących dostawców rozwiązań analitycznych dla pracowników.

Wykorzystując analitykę i inne kluczowe technologie, organizacje mogą pomóc w zapewnieniu świetlanej przyszłości pracy.

Źródło: Computerworld.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200