8 mitów na temat weteranów IT szukających nowej pracy

Nawet branża mająca obsesję na punkcie nowości nie może sobie pozwolić na lekceważenie pracowników z wieloletnim doświadczeniem

8 mitów na temat weteranów IT szukających nowej pracy

Źródło: Getty Images

Powszechnym błędnym przekonaniem dotyczącym doświadczonych pracowników – zwłaszcza w IT –jest to, że są oni uwięzieni w przeszłości i albo mają zbyt wysokie kwalifikacje, albo nie potrafią dostosować się do technologii przyszłości. To niepotrzebna i szkodliwa generalizacja.

Pierwsi kosmonauci byli po czterdziestce. Ta dekada życia to czas maksymalnych ludzkich możliwości.

Zobacz również:

  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak
  • Bądź doceniony i doceniaj

Zebraliśmy mity o pracownikach IT 40+, którym ulegają menadżerowie i HR:

1. Są nieelastyczni

Temu twierdzeniu zaprzecza Diane Albano, dyrektor ds. przychodów w Globalization Partners. Chociaż branża IT jest wypełniona młodszymi pracownikami, Albano widziała, jak doświadczeni specjaliści techniczni doskonale radzą sobie z trudnymi sytuacjami, dzięki zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników. „Obserwowałam, jak wielu świeżo upieczonych, ale starszych pracowników IT bez problemu radzi sobie z trudnymi sytuacjami, wnosząc poziom krytycznego myślenia i wiedzy” - mówi Albano. „Choć twardych umiejętności technicznych i praktyk zawsze można się nauczyć, umiejętności miękkie, takie jak niezawodność, zdolność adaptacji, inteligencja emocjonalna i empatyczna komunikacja, są równie ważne. Umiejętności niezbędne do pracy na stanowiskach, które zarządzają wielomilionowymi budżetami, systemami, sprzętem lub platformami oprogramowania dla wszystkich, od firm wartych miliardy dolarów po środowiska start-upowe, można znaleźć u starszych pracowników IT, a umiejętności te są niezwykle przydatne dla osób zainteresowanych przejściem do nowego typu kariery”.

Doświadczeni pracownicy techniczni posiadają umiejętności miękkie, które młodsi pracownicy dopiero rozwijają, zgadza się Lossie Freeman, dyrektor ds. partnerstw korporacyjnych w Zip Code Wilmington. A te umiejętności są potrzebne szczególnie w IT. „Umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, organizacja i kreatywne myślenie, są bardzo ważne dla pracodawców, a my słyszymy od naszych partnerów korporacyjnych o zapotrzebowaniu na te cechy” - mówi Freeman. „Niektóre firmy nie mają kadry kierowniczej średniego szczebla, która mogłaby zatrudnić mniej doświadczonych pracowników, aby sprostać ich potrzebom. Istnieje krytyczna potrzeba obsadzenia tych stanowisk doświadczonymi pracownikami, którzy już posiadają cechy przywódcze, takie jak dobry motywator lub ponoszenie odpowiedzialności za siebie i zespoły, a także osoby z doskonale rozwiniętymi umiejętnościami komunikacyjnymi, które potrafią pracować indywidualnie lub w grupie. Widzieliśmy, że osoby te pochodzą z różnych środowisk i wykonywały w przeszłości różne zawody, a dodanie umiejętności technologicznych do istniejącego doświadczenia może być bardzo korzystne dla pracodawcy”.

2. Nie potrafią przyswajać nowych technologii

Eric McGee, starszy inżynier sieciowy w firmie TRGDatacenters, twierdzi, że kolejnym powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że starsi pracownicy techniczni nie są w stanie nadążyć za najnowszymi technologiami. Uważa on ten pogląd za krótkowzroczny. „Starsi pracownicy IT są niezwykle cenni dla firm, nawet w obliczu postępu technologicznego. Ich umiejętności i doświadczenie są kluczowymi czynnikami dającymi firmom znaczącą przewagę konkurencyjną. Ponadto zapewniają zasoby mentorskie, które są kluczowe dla rozwoju umiejętności młodszych praktyków IT w firmie. Mentoring znacząco poprawi jakość zespołu IT oraz jego wydajność. Doświadczeni pracownicy IT, którzy są warci swojej ceny, są również w stanie bez większych problemów pokonać wszelkie dostrzeżone luki technologiczne” - mówi McGee.

Ageizm wokół doświadczonych pracowników staje się coraz mniej powszechny, mówi James Lloyd-Townshend, dyrektor generalny Frank Recruitment Group. Jednak nadal uważa on, że niektórzy menedżerowie zatrudniający uważają, że weterani IT nie są w stanie przyswoić nowych umiejętności technologicznych tak dobrze, jak młodsi pracownicy. „Zazwyczaj słyszy się, że właściciele firm lub menedżerowie zatrudniający nie chcą zatrudniać osób w tym wieku, ponieważ nie są one w stanie tak szybko zrozumieć nowych technologii, a nawet nadążyć za postępem starszych” - mówi Lloyd-Townshend. „Ludzie nie biorą pod uwagę, że krajobraz technologiczny nieustannie ewoluuje, więc nigdy nie ma momentu, w którym ktokolwiek z nas byłby w 100% na bieżąco. I jest to prawdą niezależnie od tego, czy jesteśmy nowi w branży, czy doświadczamy jej przez większą część naszego życia zawodowego”.

3. Nie znają się na rzeczy

Ben Taylor, konsultant IT i założyciel witryny z poradami dotyczącymi pracy zdalnej Homeworkingclub.com, twierdzi, że chociaż doświadczeni pracownicy IT mogą czasami sceptycznie podchodzić do najnowszych trendów technologicznych, ich doświadczenie może być potężnym sprzymierzeńcem firmy. „Jest wiele rzeczy, które się nie zmieniły”, mówi Taylor. „Firmy nadal chcą systemów, które działają niezawodnie, danych, które są bezpieczne i mają bezpieczne kopie zapasowe oraz procesów, które pracownicy chętnie przyjmują. Osiągnięcie tego celu może być w równym stopniu związane z doświadczeniem i mądrością, co z wiedzą techniczną”. Profesjonaliści IT z długim stażem widzieli ogromne zmiany na przestrzeni czasu, ale zdają sobie również sprawę, że nie wszystkie projekty są wolne od ograniczeń z przeszłości. „Nie każda firma jest gotowa lub jest w stanie dostosować się do najnowocześniejszych metod pracy, czy to z powodu zalegających technologii, czy też z powodu mniej obeznanych z technologią pracowników lub dziwactw związanych z łącznością. Efektywne IT to często w równym stopniu procesy i najlepsze praktyki, jak i kwestie techniczne - a to w gruncie rzeczy niewiele się zmieniło na przestrzeni lat. Niemal każdy dzień przynosi nowe, dziwne wyzwania dla specjalistów IT. Prostym faktem jest, że im dłużej jesteś w grze, tym więcej takich dni doświadczyłeś i wyciągnąłeś z nich wnioski”.

4. Są zestresowani i wypaleni

Wypalenie zawodowe w IT jest realnym problemem. Po latach stresujących sytuacji, ciągłych zmian i długich godzin pracy, nie byłoby niczym niezwykłym, gdyby doświadczeni profesjonaliści IT czuli się nieco chrupiący. Jednak Shahar Erez, dyrektor generalny firmy Stoke Talent, twierdzi, że starsi pracownicy mają ciężko zdobyte doświadczenie w zakresie tego, co nie sprawdziło się w przeszłości, co prowadzi do spostrzeżeń na temat tego, co będzie skuteczne w przyszłości. W połączeniu ze spostrzeżeniami innych pracowników stosujących nowe techniki, mogą oni zapewnić stabilność i wnieść poczucie spokoju w trudnych sytuacjach. „Starsi pracownicy są bardzo cenni, ponieważ rzadziej wpadają panikę, gdy pojawiają się poważne wyzwania” - mówi Erez. „Są bardziej pewni swoich umiejętności i lepiej radzą sobie w kontaktach z klientami. Starsi pracownicy mogą być mentorami dla młodszych i mniej doświadczonych pracowników. Łączenie ich w zespoły z pewnością będzie o wiele bardziej efektywne niż pozwalanie na powstawanie silosów pokoleniowych”.

5. Mają zbyt wysokie kwalifikacje

Julie Rysenga, dyrektor i starszy konsultant w 3LS Consulting, twierdzi, że powszechnym mitem dotyczącym doświadczonych pracowników technicznych jest to, że menedżerowie zatrudniający mogą myśleć, że mają oni zbyt wysokie wykształcenie lub doświadczenie na dane stanowisko. „Kandydaci po 40. roku życia mają bogate doświadczenie, które można wykorzystać na swoją korzyść przy zmianie kariery” - mówi Rysenga. „Pierwszym krokiem jest przegląd doświadczeń zawodowych i określenie umiejętności, które można przenieść z tych doświadczeń na nowe stanowiska. Następnie, kandydaci powinni stworzyć historie związane z tymi umiejętnościami, które mogą być opowiedziane podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Celem tych opowieści jest zademonstrowanie opanowania danej umiejętności poprzez przedstawienie rzeczywistych doświadczeń zawodowych”. Richard Lubicky, założyciel RealPeopleSearch, twierdzi, że kolejnym mitem jest to, że gdy profesjonaliści z branży technologicznej przekroczą 40-tkę, powinni zacząć patrzeć w dłuższej perspektywie i zacząć planować swoją następną rolę w konsultingu lub innych rolach niezwiązanych z technologią. „Myślę, że niektóre powszechne błędne przekonania na temat pracy w IT po 40. roku życia są takie, że nie są już tak dobrzy jak kiedyś i powinni się uspokoić”- mówi Lubicky. "Ale oni mają więcej doświadczenia z polityką firmy, procedurami, przepływami pracy i platformami, których młodsze pokolenie jeszcze nie ma”.

6. Są mniej wydajni

Niektórzy mogą uważać, że pracownicy weterani nie radzą sobie z obciążeniami młodszych kolegów, przez co są mniej wydajni, ale tak nie jest, mówi Lloyd-Townshend. „Nie ustalono żadnego związku pomiędzy postępującym wiekiem a spadkiem wydajności pracy” - mówi. „Jeśli jesteś w stanie wykazać się inicjatywą, siłą napędową i innowacyjnością, masz takie same szanse na odniesienie sukcesu w pracy w branży IT, jak nawet najbardziej doświadczony pracownik". Z kolei James Philip, dyrektor zarządzający w firmie Employment Boost, twierdzi, że dojrzałość i niezawodność, jaką doświadczony profesjonalista IT wnosi do pracy, to kolejne korzyści. „Długoletnie doświadczenie tworzy osobę, na którą można liczyć, że zawsze pojawi się na czas, będzie niezawodna i przyniesie dojrzałe, wyrównane podejście do rozwiązywania problemów" - mówi Philip. „Wartość pracownika to coś więcej niż umiejętności; to cechy behawioralne, które również czynią człowieka bardziej wartościowym”.

7. Są najdrożsi

Niektórzy starsi informatycy mogą uważać, że ich wartość spada wraz z upływem czasu. Jednak Haroon Sethi, dyrektor ds. technologii i dyrektor generalny Proqura Technologies, mówi, że wszystko zależy od doświadczenia i pokazania wartości wiedzy specjalistycznej, aby uzyskać najlepszą ofertę podczas szukania pracy w branży technicznej. „Popularnym błędnym przekonaniem na temat osób powyżej 40 roku życia pracujących w branży technologicznej jest to, że doświadczają one spadku wynagrodzenia” - mówi. "Prawda jest taka, że czują się tak samo komfortowo wokół technologii jak młodsze pokolenie i nie mają niższych pensji. W rzeczywistości ich zarobki rosną wraz z czasem i doświadczeniem, tak jak w każdej innej branży. Powinni oni wykorzystać fakt, że są tak samo wartościowi jak młodsze pokolenie i wykorzystać to do uzyskania wyższych wynagrodzeń. Jeśli potrafią udowodnić swoją wartość, wykazując się umiejętnościami technicznymi i odpowiednim doświadczeniem, mogą negocjować lepszą ofertę”.

8. Nie potrafią uczyć się samodzielnie

Lloyd-Townshend mówi, że bariery wejścia na stanowiska związane z technologiami są zmniejszone dla osób w każdym wieku dzięki możliwości samokształcenia online, ale ponownie niektórzy menedżerowie zatrudniający mogą błędnie zakładać, że starsi pracownicy nie są w stanie zdobyć nowych umiejętności w ten sposób. „Nie ma żadnego uzasadnionego powodu, aby pracownicy po 40. roku życia uważali, że są mniej zdolni niż inni" - mówi. „Często słyszę o obawach pracowników z tej grupy demograficznej, że w przeszłości mieli dostęp do mniejszej ilości wiedzy i zasobów - i choć może to być prawdą, możliwości uczenia się w IT są obecnie nieograniczone, a wiele z nich jest bezpłatnych lub tanich. Dlatego niezależnie od tego, czy uczysz się od trenerów z YouTube, korzystasz z programów mentorskich, czy też decydujesz się na poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności poprzez zdobywanie certyfikatów, nie musisz pozwolić, aby te mity definiowały lub ograniczały rozwój Twojej kariery, a ostatecznie Twój sukces”.

Źródło: CIO

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200