IDC: 2,2 mln PDA w II kw.
- Andrzej Maciejewski,
- 28.07.2004, godz. 15:47
Światowy rynek urządzeń klasy PDA w II kw. 2004 r. zanotował wzrost rzędu 3,2 proc. w ujęciu kwartalnym. Wobec II kw. 2003 r. nastąpił spadek o 2,2 proc. W podsumowanym okresie na rynek trafiło 2,2 mln urządzeń. Numerem jeden jest palmOne z 42-proc. udziałem w rynku. Do najważniejszych wydarzeń tego segmentu należy niewątpliwie decyzja Sony o wycofaniu się ze wszystkich rynków PDA poza japońskim.
Jak podaje IDC, liderem światowej stawki producentów PDA jest palmOne. Amerykański producent wprowadził na rynek ponad 924 tys. urządzeń, co oznacza wzrost o 14,1 proc. w ujęciu kwartalnym. Jego udział wzrósł o 4 punkty do 42 proc. Numer dwa - Hewlett-Packard - wykazał ponad 39-proc. wzrost w ujęciu rocznym. Producent sprzedał 530,23 tys. PDA. W porównaniu do I kw. sprzedaż HP spadła o 8,2 proc. i rynkowy udział obniżył się o 3 proc. do 24,1 proc. W III kw. kwartale spółka zamierza wprowadzić nowe modele. Pierwszy, który już pojawił się na rynku - HP h6315, oferuje prowadzenie rozmów telefonicznych.
Zobacz również:
Na trzeciej pozycji światowego rankingu plasuje się Sony z 7,8-proc. udziałem. (spadek o 1,6 proc.) Wynik japońskiego producenta to 171,51 tys. palmtopów - mniej o 14,6 wobec I kw. oraz o 33,2 proc. w ujęciu rocznym.
W związku z niedawną decyzją Sony, jego miejsce może wkrótce zająć Dell. Sklasyfikowany na czwartej pozycji producent wprowadził na rynek 145 tys. szt urządzeń, co dało mu udział w wysokości 6,6 proc. Dell zanotował wzrost roczny w wysokości 4,6 proc., jednak w ujęciu kwartalym sprzedał mniej o 7,8 proc. PDA. Firma liczy bardzo na swój flagowy model Axim X30. Na piąte miejsce powrócił niemiecki Medion, które wcześniej zajmowała Toshiba. Medion sprzedał 90 tys. szt urządzeń, a jego rynkowy udział sięgnął 4,1 proc. Producent może się pochwalić