Rynek PC bez większych niespodzianek
- Jarosław Ochab,
- 09.02.2004, godz. 16:19
Według wstępnych szacunków IDC w 2003 r. w Polsce sprzedano blisko 1,2 mln komputerów – w tym ponad 154 tys. notebooków. W rankingu producentów zaszły zmiany. Stawce przewodzi wciąż HP. Producentem numer dwa nie jest już JTT lecz NTT System, która w minionym roku zwiększyła sprzedaż PC o 30%. Nowosądecki Optimus awansował na trzecie miejsce, tuż za nim znalazł się Dell. Pierwszą piątkę zamyka Action.
Moblilne w modzie
Z danych IDC wynika, że w 2003 r. w Polsce nastąpił kolejny, tym razem blisko 40% wzrost sprzedaży komputerów przenośnych. Łącznie producenci wprowadzili na rynek 154,6 tys. notebooków (113 tys. w 2002 r. ). W zestawieniu producentów nastąpiły spore zmiany. Mimo zakrojonych na szeroką skalę kampanii reklamowych Toshiba została zdetronizowana przez HP. Sytuacja była już jasna po trzech kwartałach. Końcówka roku dodatkowo umocniła pozycję firmy. HP Polska zamknęła rok z wynikiem 29,8 tys. sztuk, Toshiba - 25,4 tys. Trzecią pozycję obronił Karen – sprzedając ok. 12,5 tys. notebooków. Czwarte miejsce przypadło Fujitsu Siemens (11,18 tys. sztuk), które o włos wyprzedziło Della (11,1 tys.).Zobacz również:
- Powody dla których 16 GB RAMu powinno być standardem
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
- Snowflake Polska świętuje trzecie urodziny
Serwery prawie bez zmian
Analizy IDC wykazują, że w ubiegłym roku na polskim rynku sprzedano 22,5 tys. serwerów z procesorami Intela i ok. 2 tys. systemów opartych na innej architekturze. Pierwszą trójkę stanowią wciąż HP, IBM i Dell. Kolejne miejsca przypadły NTT System i Optimusowi. Z rankingu wypadło JTT. IDC szacuje, że Optimus sprzedał ok. 830 serwerów, sama spółka deklaruje dwukrotnie wyższą ilość.
W całym 2003 r. według IDC producenci dostarczyli na rynek łącznie 1,15 mln komputerów, z czego tradycyjnie najwięcej w IV kw. (450 tys.). Swój udział w rynku - kosztem producentów A-brand i B-brand - ponownie zwiększyli „składacze”. Mali lokalni producenci kontrolują obecnie ok. 62 – 63% rynku PC.