Rynek PC bez większych niespodzianek

Według wstępnych szacunków IDC w 2003 r. w Polsce sprzedano blisko 1,2 mln komputerów – w tym ponad 154 tys. notebooków. W rankingu producentów zaszły zmiany. Stawce przewodzi wciąż HP. Producentem numer dwa nie jest już JTT lecz NTT System, która w minionym roku zwiększyła sprzedaż PC o 30%. Nowosądecki Optimus awansował na trzecie miejsce, tuż za nim znalazł się Dell. Pierwszą piątkę zamyka Action.

Rynek PC bez większych niespodzianek

Ranking producentów (sprzedaż w tys. sztuk)

HP zawdzięcza pozycję lidera dobrym wynikom sprzedaży komputerów przenośnych i serwerów. Bez wątpienia marką numer jeden w segmencie desktopów jest natomiast NTT. Miniony rok warszawski producent może zaliczyć do bardzo udanych. Firma wprowadziła na rynek 85 tys. pecetów (65,9 tys. rok wcześniej). Po części jest to zapewne efekt wypełniania luki po JTT, która w drugiej połowie roku wstrzymała produkcję. NTT, podobnie jak inni producenci, stara się również zaistnieć na rynku mobilnym. We wrześniu 2003 r. firma uruchomiła montownię noteboków Hyundai. Trzeci w dosktopowym rankingu Optimus dostarczył w 2003 r. ponad 50 tys. komputerów, na co wpływ miały dobre wyniki sprzedaży w III i IV kw. Przed Optimusem rysują się teraz lepsze perspektywy niż w 2002 r. Zważywszy na dystans jaki dzieli spółkę od konkurentów, Optimusowi trudno będzie jednak odzyskać pozycję lidera na polskim rynku PC. W styczniu br. Zbigniew Jakubas, kontrolujący blisko 20% akcji firmy, zapowiadał, że w ciągu trzech lat Optimus może odzyskać palmę pierwszeństwa. W statystykach za 2003 r. rynkowa pozycję umocnił także Dell (IV miejsce – 50,8 tys. sprzedanych komputerów) oraz firma Action. Wzrost sprzedaży tej ostatniej przekroczył 55%. W 2003 r. sprzedano w Polsce ok. 41 tys. komputerów tej marki, wobec 26,7 tys. w 2002 r. (desktopy, notebooki i serwery łącznie).

Moblilne w modzie

Rynek PC bez większych niespodzianek

Najwięksi producenci komputerów w Polsce w 2003 r. - (sprzedaż w szt.)

Z danych IDC wynika, że w 2003 r. w Polsce nastąpił kolejny, tym razem blisko 40% wzrost sprzedaży komputerów przenośnych. Łącznie producenci wprowadzili na rynek 154,6 tys. notebooków (113 tys. w 2002 r. ). W zestawieniu producentów nastąpiły spore zmiany. Mimo zakrojonych na szeroką skalę kampanii reklamowych Toshiba została zdetronizowana przez HP. Sytuacja była już jasna po trzech kwartałach. Końcówka roku dodatkowo umocniła pozycję firmy. HP Polska zamknęła rok z wynikiem 29,8 tys. sztuk, Toshiba - 25,4 tys. Trzecią pozycję obronił Karen – sprzedając ok. 12,5 tys. notebooków. Czwarte miejsce przypadło Fujitsu Siemens (11,18 tys. sztuk), które o włos wyprzedziło Della (11,1 tys.).

Zobacz również:

  • Powody dla których 16 GB RAMu powinno być standardem
  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Snowflake Polska świętuje trzecie urodziny

Serwery prawie bez zmian

Analizy IDC wykazują, że w ubiegłym roku na polskim rynku sprzedano 22,5 tys. serwerów z procesorami Intela i ok. 2 tys. systemów opartych na innej architekturze. Pierwszą trójkę stanowią wciąż HP, IBM i Dell. Kolejne miejsca przypadły NTT System i Optimusowi. Z rankingu wypadło JTT. IDC szacuje, że Optimus sprzedał ok. 830 serwerów, sama spółka deklaruje dwukrotnie wyższą ilość.

W całym 2003 r. według IDC producenci dostarczyli na rynek łącznie 1,15 mln komputerów, z czego tradycyjnie najwięcej w IV kw. (450 tys.). Swój udział w rynku - kosztem producentów A-brand i B-brand - ponownie zwiększyli „składacze”. Mali lokalni producenci kontrolują obecnie ok. 62 – 63% rynku PC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200