6 trendów, które będą kształtowały IT

Tegoroczną, 18 edycję Kongresu Lider Informatyki 2014 rozpoczęło wystąpienie poświęcone kluczowym trendom, jakie kształtować będą IT w najbliższych miesiącach. O nowych perspektywach i wyzwaniach stojących przed organizacjami mówił Marcin Zygmanowski, Managing Director w firmie Accenture.

Jak co roku, Kongres Lider Informatyki przyciągnął wielu wyjątkowych prelegentów oraz gości. Na konferencji pojawiło się ponad stu CIO oraz dyrektorów IT z największych firm w Polsce. Tegoroczna edycja konferencji rozpoczęła się od wystąpienia Marcina Zygmanowskiego. Przedstawił on sześć najważniejszych trendów zidentyfikowanych przez Accenture, które mają kształtować IT.

Z czym będą mierzyć się organizacje w ciągu najbliższych miesięcy?

1. Zacieranie się granicy między światem cyfrowym i rzeczywistym (Digital-Physical Blur)

Coraz szersze wykorzystanie „inteligentnych urządzeń” nie tylko ułatwia codzienne życie - sprawia, że część procesów automatyzuje się, ale i daje szerszy wgląd w wiele spraw i większą kontrolę nad otaczającym nas światem.

Zobacz również:

Jako przykład podane zostały aplikacje na smartfony pozwalające nie tylko łączyć się z auta z Facebookiem czy Twitterem, ale i wygodnie wprowadzać polecenia głosem.

Znane do niedawna jedynie z filmów z Jamesem Bondem gadżety dzisiaj stają się codziennością. Obecnie za pomocą aplikacji możemy uruchomić samochód, zlokalizować go i dowiedzieć się wiele na temat tego, co dzieje się pod jego maską.

2. Crowdsourcing

Metoda budowania globalnych przedsiębiorstw, których kadra nie ogranicza się jedynie do bezpośrednio zatrudnionych w nich osób. Za pomocą crowdsourcingu budowane są organizacje skupiające konkretnych specjalistów (lekarzy, inżynierów), których nie tylko łączą wspólne problemy, ale i poszukiwanie rozwiązania dla nich. Crowdsourcing sprawia, że wykwalifikowanej kadry nie trzeba trzymać na miejscu w biurze, ale można korzystać z jej pracy niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywa.

Jaka w tym wszystkim rola IT? Osoby pracujące wspólnie umieszczają opisy problemów, analizy, rozwiązania, dane w chmurze. Element IT umożliwia w zasadzie budowanie nowego rodzaju pracownika.

3. Nowa rola danych (Data Supply Chain)

Ewolucja narzędzi i rozwiązań powiązanych z gromadzeniem oraz analizą danych sprawia, że organizacje nie są w stanie do końca znaleźć i wyciągnąć prawdziwej wartości kryjącej się w szybko przyrastających wolumenach danych. Zdaniem Accenture, organizacje powinny zacząć patrzeć na dane przez pryzmat „łańcucha dostaw” – tj. sprawiać, że dane i wynikające z nich informacje będą swobodnie rozchodzić się po całej organizacji i trafiać tam, gdzie ich wykorzystanie będzie najbardziej efektywne.

4. Okiełznanie hiperskali (Harnessing Hyperscale)

Przedstawiane powyżej trendy dotyczą urządzeń, danych, oraz ludzi i ich współpracy przy pomocy chmury obliczeniowej. Tymczasem cichym bohaterem świata IT ponownie staje się hardware. Dzieje się tak np. dlatego, że chociażby budowa coraz większych, szybszych i bardziej wydajnych centrów danych wiąże się z dużymi kosztami.

Accenture szacuje, że gdyby chmura obliczeniowa była krajem, generowane przez nią zużycie energii elektrycznej uplasowałoby ją na piątym miejscu spośród wszystkich państw na świecie. Zredukowanie zużycia energii o 50% byłoby natomiast równoznaczne z oszczędzaniem konsumpcji rzędu rocznego zużycia prądu przez całe Zjednoczone Królestwo. Coraz bardziej wydajne i zarazem oszczędne rozwiązania będą po prostu niezbędne do „uruchomienia” kolejnej fali wzrostu.

5. Biznes w aplikacjach (Business of Applications)

Choć aplikacje wciąż mocno kojarzą się z wykorzystaniem konsumenckim, coraz śmielej wkraczają do świata biznesu. Organizacje wciąż wykorzystywać będą duże rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, ale coraz częściej tworzyć będą także sklepy z aplikacjami na własny, wewnętrzny użytek.

Robi tak chociażby Accenture, które przygotowuje wyspecjalizowane aplikacje, dostosowując je do konkretnych potrzeb swoich pracowników. Firma korzysta między innymi z aplikacji szkoleniowych, które pozwalają podnosić kompetencje pracowników pozostających w ruchu. Aplikacje takie pomagają kończyć kursy czy powiększać swą wiedzę nawet będąc w podróży.

6. Architektura nastawiona na wytrzymałość (Architecting Resilience)

W obecnych czasach, od wielu organizacji wymaga się, by działały non stop i by zawsze były w stanie spełnić oczekiwania klientów. Niezależnie od pory dnia, czy potrzeby konsumenta.

Analitycy obliczyli, że zeszłoroczna, trwająca 5 minut awaria Google kosztowała firmę pół miliona dolarów. Dlatego też powinno się pracować nad architekturą nastawioną na niezawodność – obecnie, zapewnienie jej na poziomie 99,999% to już za mało. Nową mantrą biznesu powinno stać się zdanie: „buduj tak, by przetrwać porażkę”.


TOP 200