5 sposobów na wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości w firmie

Wirtualna rzeczywistość już wkrótce zmieni funkcjonowanie współczesnych firm - począwszy od komunikowania się z klientami, przez lepsze prezentowanie produktów, aż po sprawianie, że potencjalni klienci czują się tak, jakby naprawdę testowali nowy produkt przed zakupem.

Biorąc pod uwagę to, jak wiele uwagi kierownictwo Facebooka poświęciło wirtualnej rzeczywistości podczas swojej corocznej konferencji „F8”, wiele osób zastanawia się, jak ta technologia wpłynie nie tylko na rynek gier i mediów społecznościowych. Bo jeśli pozwali nam poczuć się, jakbyśmy faktycznie doświadczali czegoś realnego – będzie miała olbrzymi wpływ również na świat biznesu.

Dla firm próbujących wyróżnić się na tle konkurencji – chcących dotrzeć do klientów, lepiej prezentować produkty, a nawet sprawić, by potencjalni klienci czuli się tak, jakby naprawdę testowali nowy samochód czy iPhone'a przed zakupem – wirtualna rzeczywistość prawdopodobnie będzie punktem zwrotnym wpływającym na sposób działań marketingowych i techniki sprzedaży produktów.

Dlatego też rośnie zainteresowanie producentów oprogramowania i sprzętu rozwijaniem technologii związanych z wirtualną rzeczywistością, które mogą znaleźć właśnie zastosowania biznesowe. Wśród nich można wymienić nie tylko Facebooka, ale również Google, Microsoft, Samsung lub Sony. Zdaniem specjalistów, na praktyczne wykorzystanie systemów wirtualnej rzeczywistości w biznesie trzeba będzie zaczekać jeszcze przynajmniej 5 lat.

- Niewykluczone, że w połowie nadchodzącej dekady będziemy już mogli zaobserwować istotny wpływ tej technologii na rynek - mówi Rob Enderle, analityk Enderle Group. - Technologia ta musi jednak jeszcze dojrzeć, co zajmie zapewne około pięciu lat. Kolejnych pięciu lat będzie wymagało przystosowanie się do niej. Oznacza to, że zacznie ona przynosić korzyści firmom dopiero w latach 2025-2030 – dodaje.

Wirtualnej rzeczywistości poświęcono wiele uwagi podczas marcowego wydarzenia „F8”, czyli corocznej konferencji Facebooka adresowanej do deweloperów oprogramowania. Drugiego dnia konferencji jednym z wiodących tematów były działania firmy Oculus, która opracowała zestaw słuchawkowy wirtualnej rzeczywistości. Facebook przejął ją w marcu 2014 roku i ma wielkie plany dotyczące nie tylko tworzenia gier z użyciem wirtualnej rzeczywistości, lecz także wykorzystania tej technologii w komunikacji i wymianie doświadczeń między użytkownikami Facebooka.

Kierownictwo Facebooka chce nawet, aby użytkownicy sami tworzyli elementy rzeczywistości wirtualnej dla swoich internetowych znajomych. Również Google rozwija produkty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość, chociaż nie zdradza szczegółów tych projektów.

- Wirtualna rzeczywistość tworzona we właściwy sposób jest rzeczywistością, przynajmniej w postrzeganiu użytkownika- twierdzi Michael Abrash z Oculus. - Pozwala nam tworzyć nowe światy. Jeśli zostanie wystarczająco dobrze opracowana, pozwoli nam wykreować wszystkie doświadczenia, jakie tylko jesteśmy w stanie przeżyć – dodaje.

Ale co to może oznaczać dla firm?

Adopcja technologii wirtualnej rzeczywistości prawdopodobnie umożliwi firmom lepszą komunikację z klientami, skuteczniejsze prezentowanie nowych produktów, a nawet wydajniejszą pracę z osobami zatrudnionymi w firmie.

W tym momencie wszystko jest jednak zaledwie wizją tego, jak wirtualna rzeczywistość mogłaby zostać wykorzystana w otoczeniu biznesowym. Nic nie wiadomo na pewno, chociaż przedstawiciele branży próbują za wszelką cenę przewidzieć przyszłość.

- Obecnie dyskusja o wirtualnej rzeczywistości to wciąż tylko rozmowy i spekulacje. Wcielenie w życie pierwszej generacji wirtualnej rzeczywistości zajmie nam kilka lat, a nawet wtedy będzie to dopiero pierwsza generacja. Będzie tym, czym dla ludzkości były kamienne noże i niedźwiedzie skóry, zanim za kolejne pięć lat znów wejdzie coś nowego - twierdzi Jeff Kagan, niezależny analityk branżowy.

Zanim firmy będą w stanie zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości, będą musiały najpierw nauczyć się, jak można ją wykorzystać i dokonać znacznych inwestycji.

Patrick Moorhead, analityk Moor Insights & Strategy, zauważa, że firmy będą musiały przemyśleć to, w jaki sposób będą obsługiwać wirtualną rzeczywistość. Niezbędne okażą się inwestycje w zestawy słuchawkowe i nowe oprogramowanie, zwiększenie mocy obliczeniowej komputerów oraz rozbudowę infrastruktury centrów danych.

Analitycy twierdzą, że nawet uwzględniając wymogi związane z czasem i nakładami finansowymi, firmy będą chciały przekonać się w praktyce, jakie korzyści biznesowe może przynieść im technologia wirtualnej rzeczywistości.

A jakie są perspektywy wykorzystania technologii wirtualnej rzeczywistości w firmach? Obecnie można podać przynajmniej 5 praktycznych przykładów zastosowań, które najprawdopodobniej staną się standardem w nadchodzących pięciu lub może dziesięciu latach.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200