5 sposobów jak się przygotować na urządzenia "ubieralne" w firmie

Na chwilę obecną większość działów IT w firmach mierzy się z tym,jak dostosować osobiste smartfony i tablety pracowników do wymogów korporacyjnych. Tymczasem branża technologiczna stoi przed zupełnie nowym wyzwaniem – urządzeniami ubieralnymi. Chociaż tego typu komputery dopiero pojawiły się na horyzoncie, już teraz firmy powinny zastanowić się nad tym, jak kontrolować i wykorzystywać te nowe gadżety do własnych celów.Oto 5 najskuteczniejszych sposobów na przygotowanie się na ich nadejście.

5 sposobów jak się przygotować na urządzenia "ubieralne" w firmie

JK Shin

Poza okularami Google Glass, które na rynku amerykańskim pojawią się w 2014 roku, konsumenci mogą już teraz nabyć takie urządzenia ubieralne jak np. inteligentne zegarki (tzw. smart watch) sprzedawane przez inne firmy. Niektóre z nich łączą się ze smartfonami użytkowników, dlatego częściowo z funkcji smartfonów można korzystać również na takich urządzeniach. O ile główną grupą docelową produktów ubieralnych będą konsumenci, o tyle nieuniknione jest, że osoby posiadające takie urządzenia będą chciały korzystać z nich w pracy. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku smartfonów i tabletów.

- To naturalna kontynuacja procesu, który obserwujemy od dawna w obszarze tzw. wszechobecnej komputeryzacji – m ówi Bret Hartmann, dyrektor ds. technologii w grupie bezpieczeństwa w Cisco. – Możemy skorzystać tutaj na tym, czego nauczyliśmy się w ramach szerzej zakrojonych programów BYOD prowadzonych przez firmy, a dotychczas wyniesione lekcje zastosować również w przypadku urządzeń ubieralnych – dodaje.

Zobacz również:

  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023

To jednak dość oczywista i podstawowa kwestia. Jednak specjalistów nadal czeka sporo pracy, aby zapewnić, że oprogramowanie MDM do zarządzania urządzeniami mobilnymi, stosowane przez firmy w przypadku smartfonów i tabletów, znajdzie szersze zastosowanie również w obszarze urządzeń ubieralnych.

Jak przygotować się na nadejście ery komputerów ubieralnych? Oto kilka wskazówek, które mogą w tym pomóc.

1. Porozmawiaj z dostawcą oprogramowania MDM

Oprogramowanie MDM do zarządzania urządzeniami mobilnymi umożliwia firmie wyznaczenie jasnych zasad bezpieczeństwa i ochrony poufności danych w odniesieniu do użytkowników urządzeń mobilnych, które będą chronić dane biznesowe i aplikacje uruchamiane na smartfonie lub tablecie. Niezależnie od tego, czy są to urządzenia służbowe czy też należą do pracownika.

Pytanie tylko, czy oprogramowanie MDM działające na urządzeniach mobilnych będzie automatycznie działać również na urządzeniach ubieralnych. Odpowiedź brzmi: jeszcze nie.

- Aby aplikacje MDM mogły poprawnie funkcjonować na urządzeniach ubieralnych, dostawca systemu operacyjnego musi oferować API do modyfikacji aplikacji działającej na urządzeniu ubieralnym, a producent takiego urządzenia musi wdrożyć te API w swoich produktach – wyjaśnia Bryan Taylor, dyrektor ds. badań w Gartner.

Spójrzmy na przykład na firmę Google, która opracowuje okulary Google Glass i której system operacyjny Android obsługuje inteligentny zegarek Samsung Galaxy Gear, którego globalna premiera miała miejsce we wrześniu.

- W przypadku Androida, udostępniane API zależy wyłącznie od decyzji producenta urządzenia – mówi Taylor. – Jeżeli Google wyposażyłby Androida w pełen zestaw API, a taki ma, nie wszyscy producenci urządzeń mobilnych wdrożyliby te API w równym stopniu ze względu na swobodę, jaką Google daje producentom – dodaje.

Takie API na Androida nie są jeszcze dostępne, ale zdaje się, że Google nad nimi pracuje. Podobno Google ma udostępnić zestaw deweloperski Google Glass, aby umożliwić dostawcom rozwiązań MDM tworzenie oprogramowania na okulary, ale nie wiadomo dokładnie, kiedy ma to nastąpić.

Tymczasem Apple kontroluje zarówno system operacyjny na urządzenia mobilne, jak i same urządzenia, dzięki czemu za pośrednictwem platformy Apple prawdopodobnie zostanie udostępnionych więcej API związanych z programami MDM. Apple nie ogłosił jeszcze żadnych nowych produktów, które zaliczałyby się do grupy urządzeń ubieralnych, ale mówi się, że zamierza wprowadzić parę okularów podobnych do Google Glass i jakiś rodzaj inteligentnego zegarka, nazywanego już iWatchem.

- Firmy będą chciały mieć pewność, że aplikacje MDM skutecznie działają na urządzeniach ubieralnych przed zaakceptowaniem takich urządzeń w miejscu pracy. A ro dlatego, że nadal nie wiadomo, jakie potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa będą nieść ze sobą takie gadżety – twierdzi Angela McIntyre, dyrektor ds. badań w Gartner.

- Na urządzeniach ubieralnych mogą pozostawać szczątkowe, stare informacje, które należy wyczyścić, jeśli były one poufne. Firmy dopiero zaczynają myśleć o tym, co pojawienie się takich urządzeń oznacza dla ich organizacji, przede wszystkim, jak będą mogły być wykorzystywane w celach biznesowych – dodaje.

2. Odkryj MAM, zamiast MDM

- Alternatywnym rozwiązaniem dla oprogramowania MDM okazuje się być oprogramowanie MAM, służące do zarządzania aplikacjami mobilnymi, które pozwala firmom na zarządzanie wyłącznie aplikacjami powiązanymi z pracą, a pracownikom na jednoczesne korzystanie z osobistych aplikacji w nieograniczony sposób na własnych urządzeniach – mówi Ahmed Datoo, wiceprezes ds. marketingu produktowego Citrix, odpowiadający za platformę MDM firmy pod nazwą Xen Mobile.

- W praktyce oznacza to, że nie trzeba zarządzać całym urządzeniem, a wystarczy jedynie zarządzanie aplikacjami biznesowymi, które są na nim zainstalowane – mówi Datoo, który sam zdążył zakupić sobie już dwa inteligentne zegarki, Jawbone Up i FitBit Flex, monitorujące czynności życiowe, np. podczas uprawiania sportu, i przesyłające wyniki na osobistego smartfona.

- Na swoim telefonie mam 100 aplikacji, 90 z nich to aplikacje osobiste, a zaledwie 10 powiązane z pracą. Tak jak w przypadku smartfonów i tabletów, firmy mogą dostosować osobiste urządzenia ubieralne do wymogów korporacyjnych i zarządzać tylko tymi 10 aplikacjami – wyjaśnia.

Zarządzanie aplikacjami mobilnymi to kolejny sposób na rozwiązanie problemu łączenia komputerów służbowych i osobistych. Urządzenia ubieralne tylko wzbogacą te dylemat.

Jak wynika z ostatniego badania Ipsos MORI, problem dotyczący pracy na urządzeniach osobistych i korzystania z urządzeń służbowych do celów osobistych nie jest dość jednoznaczny. Zgodnie z wynikami, 44% amerykańskich pracowników korzystających z urządzeń firmowych pobiera na nie programy służące im do celów prywatnych, a 52% przyznaje się do przechowywania, udostępniania i pracy nad dokumentami firmowymi na urządzeniach osobistych.

3. Pamiętaj, że pracownicy również obawiają się o swoje bezpieczeństwo

Na początku stosowanie urządzeń mobilnych w miejscu pracy budziły wątpliwości głównie wśród firm, które niepokoiły się, że informacje poufne będące własnością firmy lub dane osobowe klientów mogą zostać zostać ujawnione poza kontrolą sieci korporacyjnej.

Ale potencjalnym problemem jest również sytuacja odwrotna, w której niektórzy pracownicy martwią się, że jeśli będą użytkować gadżety osobiste w pracy, zwłaszcza te ubieralne, ich prywatne informacje zostaną ujawnione pracodawcy.

- Różnica polega na tym, że w przypadku urządzeń ubieralnych, które z założenia mają stanowić część codziennego życia, istnieje większe ryzyko przemieszania życia osobistego z zawodowym – mówi Hartmann.

O ile są osoby, które noszą ze sobą dwa smartfony, jeden służbowy i drugi prywatny, o tyle zupełnie niepraktyczne byłoby posiadanie dwóch par np. okularów Google Glass.

- W obszarze urządzeń ubieralnych to się po prostu nie uda. Nie można ich po prostu podmienić. To oznacza jedynie więcej presji i stresu wynikającego z tego rodzaju konfrontacji życia prywatnego z zawodowym – mówi Hartmann. – Tym ważniejsze dla działów IT jest zapewnienie, że urządzenia ubieralne zostały odpowiednio zainstalowane i skonfigurowane, ponieważ potencjalnych zagrożeń będzie tylko przybywać – dodaje.

O ile Datoo spotyka się z tymi samymi obawami wśród użytkowników, którzy niepokoją się, że ich szef może zajrzeć do ich osobistego życia za pośrednictwem urządzenia, to wierzy, że takie obawy są „bezpodstawne”. Oprogramowanie MAM firmy Citrix, a także oprogramowania innych dostawców, kontrolują aplikacje powiązane z pracą, ale w stosunku do aplikacji osobistych zainstalowanych na urządzeniu mogą jedynie rozpoznać, jakie to są aplikacje. Nie mogą zajrzeć do zawartych w nich danych.

4. Ufaj, ale sprawdzaj

To słowa, które stały się sławne za sprawą Prezydenta USA, Ronalda Reagana. Użył ich, odnoszą się do negocjacji z ZSSR dotyczących kontroli zbrojeniowej. Co ciekawe, znajdują zastosowanie również w przypadku kontroli urządzeń ubieralnych w firmie. Zwłaszcza, gdy mówimy o kamerach czy aparatach wbudowanych w najnowszych modelach. Będą w nie wyposażone zarówno okulary Google Glass, jak i zegarek Samsung Galaxy Gear. O ile ludzie są przyzwyczajeni do tego, że trzeba zachować czujność wobec smartfonów i tabletów wyposażonych w kamery, o tyle niektórzy mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że nowy gadżet noszony przez ich współpracowników również robi zdjęcia i nagrywa filmy wideo.

Jak twierdzi Hartmann, „aparaty i kamery znajdujące się w urządzeniach można wyłączyć w określonych miejscach ze względów bezpieczeństwa, wiele organizacji będzie po prostu ufać swoim pracownikom i wierzyć, że będą wiedzieli, kiedy nie należy ich używać”.

- Firmy dopiero zaczynają myśleć o tym, co dla nich oznacza pojawienie się urządzeń ubieralnych, ale wiodące organizacje rozważają już wprowadzenie zmian do swoich wytycznych dotyczących bezpieczeństwa – dodaje McIntyre z firmy Gartner.

Wiele firm opracowało już zasady regulujące użytkowanie aparatów i kamer w miejscu pracy. Na przykład w laboratorium testowym, gdzie projektowane są nowe produkty. Niektóre firmy mogą dysponować wytycznymi zakazującymi wnoszenia urządzeń z aparatem / kamerą, np. telefonów, do tego rodzaju pomieszczeń. Jak twierdzi McIntyre, ze względów bezpieczeństwa firmy powinny dokonać aktualizacji swoich wytycznych oraz dostosować je do urządzeń ubieralnych, spisać i zawrzeć w programach szkoleń oferowanych pracownikom, aby dodatkowo wzmocnić skuteczne dotarcie z nowymi zasadami.

5. Szukaj nowych możliwości

Zamiast martwić się potencjalnymi problemami, które mogą, ale nie muszą wyniknąć z pojawienia się urządzeń ubieralnych w firmie, lepiej skupić się na możliwościach, jakie oferują takie technologie. W kilku raportach i analizach dotyczących urządzeń ubieralnych można już zapoznać się z wieloma historiami sukcesu potwierdzającymi korzyści z takich urządzeń w postaci wzrostu produktywności pracowników.

Wyobraźmy sobie chociażby mechanika lotniczego pracującego przy Boeingu 747 z parą okularów ubieralnych, wyświetlającego sobie schemat określonej części samolotu, przy której pracuje. Z kolei lekarz mógłby badać pacjenta i jednocześnie wyświetlać na ekranie wyniki laboratoryjne, które ten uzyskał.Natomiast dyspozytor usług w firmie dostarczającej rozwiązania telewizji kablowej mógłby szybko i łatwo określić, który pracownik będący akurat w terenie znajduje się najbliżej klienta proszącego o obsługę.

- W dyskusjach i debatach IT często natychmiast przechodzi do kwestii bezpieczeństwa i kontroli oraz blokowania tego rodzaju nowinek technologicznych. Ale traci przy tym większy sens, który polega na rozmowie o tym, jak tego typu nowe technologie mogą rzeczywiście zmienić biznes na lepsze – mówi Datoo.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200