5 błędów, które mogą zniszczyć karierę w IT

Wszyscy popełniamy błędy w pracy. Jednak informatycy i menedżerowie IT często nieświadomie popełniają określone rodzaje błędów, których skutki są w stanie przyćmić nawet największe zasługi.

Dotyczy to przede wszystkim osób z kilkuletnim stażem w działach informatycznych. Osoby takie, mimo iż posiadają określone umiejętności i są dobrze zapoznane z funkcjonowaniem całego środowiska firmowego często postępują w sposób, który dyskwalifikuje ich w oczach innych pracowników i uniemożliwia dalszy rozwój kariery w danym przedsiębiorstwie. Zdaniem Johna M. McKee, kierującego agencją doradztwa personalnego BusinessSuccessCoach.net często tacy dobrze zapowiadający się i świadomi własnej wartości pracownicy są wręcz pewni awansu. Przeceniając siebie uważają się za niezastąpionych zapominają o konieczności stałego rozwijania własnych umiejętności, a to z kolei nie sprzyja zachowaniu dobrego nastroju i wysokiej wydajności pracy. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych przez dobrze zapowiadających się pracowników IT.

1. Brak planów rozwoju zawodowego. Zdaniem Johna M. McKee prawie 90% pracowników nie posiada sprecyzowanych planów rozwoju zawodowego i swoją przyszłość uzależnia od przypadku albo dobrej woli innych. "Plan przebiegu własnej kariery to odpowiednik planu biznesowego, który tworzony co roku wyznacza cele, do których powinien dążyć każdy zatrudniony. Taki plan musi być stworzony z uwzględnieniem specyficznych uwarunkowań osobistych i możliwości przedsiębiorstwa. Najważniejsze są cele, które bezpośrednio przekładają się na wzrost umiejętności pracownika i w efekcie otwierają drogę do realizacji pozostałych punktów planu" - uważa McKee.

2. Zaprzestanie rozwoju własnych umiejętności. "Cały rynek pracy zmienia się błyskawicznie. Zmieniają się przede wszystkim wymagane umiejętności. Osoby, które nie nadążają za tymi zmianami są potencjalnie zagrożone zwolnieniem" - ocenia McKee. Dodatkowo podkreśla on, że obecnie inwestowanie w siebie jest koniecznością, a nie drogą do awansu. Coraz częściej rozwój pracowników leży w gestii ich samych, a nie zatrudniających ich przedsiębiorstw.

3. Praca nie zorientowana na wyniki. "W biznesie wygrywają ci, którzy osiągają wyniki lepsze niż inni. Praca, która nie przybliża przedsiębiorstwa do osiągnięcia jego celów jest bezsensowna. Pracodawcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, podczas gdy ich podwładni często o tym zapominają" - mówi ekspert BusinessSuccessCoach.net. Jego zdaniem często osoby z kierownictwa średniego szczebla zwracają uwagę na niskie wyniki pracy swoich podwładnych, zapominając, że od nich samych również oczekuje się pracy zorientowanej na osiągnięcie założonych z góry wyników.

4. Przecenianie własnej wartości i przesadna wiara we własną nieomylność. Nikt nie jest niezastąpiony. "Dobrze zapowiadające się, ambitne osoby często popadają w stan, w którym wydaje im się iż są niezastąpione, a bez nich zawali się cała organizacja przedsiębiorstwa. Zazwyczaj wtedy osiadają na laurach i czekają na awans albo specjalne traktowanie. Najczęściej ani jedno, ani drugie nie ma miejsca" - twierdzi McKee. Jego zdaniem to właśnie takie osoby są najczęściej zastępowane młodymi osobami z zewnątrz, a sukcesy zawodowe odnoszą przede wszystkim osoby otwarte na opinie innych. Jest to szczególnie ważne w dynamicznie rozwijającej się branży IT, w której nawet najmłodszy stażem pracownik może zaskoczyć innych swoimi praktycznymi umiejętnościami.

5. Brak entuzjazmu i autopromocji. "W dłuższej perspektywie praca powinna być interesująca i dawać możliwości rozwoju. Jeśli praca na obecnym stanowisku jest nudna i nie ma perspektyw awansu - zawsze można zmienić miejsce zatrudnienia" - mówi McKee. "Do pracy należy podchodzić z entuzjazmem. Jeśli wieczorem kładąc się spać nie możesz doczekać się ranka, kiedy pójdziesz do pracy, Twoja kariera ma się ku końcowi" - żartuje. Zaleca on również, aby informować przełożonych o swoim wkładzie w działanie całej organizacji i utrzymywać przyjazne kontakty ze współpracownikami i klientami.

***

Opracowanie na podstawie artykułu "Career killers to avoid" autorstwa Thomasa Hoffmana w amerykańskiego wydania Computerworld.

Czytaj także: Zatrudnienie w IT: wyższe płace pracowników bez certyfikatów


TOP 200