Inicjatywy związane ze sztuczną inteligencją (AI) odgrywają kluczową rolę w wielu przedsiębiorstwach i instytucjach naukowych, a ja mam zaszczyt uczestniczyć we współpracy w tym zakresie z klientami z całego świata. Klienci odnoszą pierwsze sukcesy związane z prototypowymi wdrożeniami, ale realizacja projektów AI, które pomagałyby w osiąganiu celów biznesowych, wiąże się z oczywistymi trudnościami.
Oto kilka przykładów takich trudności we wdrażaniu AI, o których opowiedzieli mi klienci:
Klienci coraz częściej napotykają na takie same wyzwania. Skoro więc wyzwania te występują powszechnie w różnych branżach, jak można im podołać, by z powodzeniem wdrażać projekty AI?
Aplikacje AI w przeciwieństwie do wielu innych aplikacji korporacyjnych są oparte głównie na oprogramowaniu open source. W związku z tym nie ma prawie żadnych gotowych pakietów AI, które dział IT mógłby znać i skutecznie nimi zarządzać oraz je skalować odpowiednio do potrzeb. Pomóc w tym może firma Lenovo, która ma doświadczenie i zajmuje pozycję lidera w dziedzinie wysokowydajnych systemów obliczeniowych (High Performance Computing, HPC), dlatego potrafi tworzyć odpowiednie rozwiązania AI dla klientów z segmentu korporacyjnego i HPC.
Przedstawiamy Lenovo intelligent Computing Orchestration (LiCO) — rozwiązanie, które pomoże w przezwyciężeniu tych problemów klientom nie tylko z firm wdrażających AI, ale też z innych środowisk obejmujących wielu użytkowników, na przykład na uczelniach i w instytucjach naukowych, które używają klastrów do zadań HPC i rozwoju AI.
Specjaliści w dziedzinie danych i inżynierowie AI wymagają narzędzi upraszczających procesy związane z powtarzalnymi zadaniami, takimi jak dostrajanie hiperparametrów czy konfiguracja modeli na podstawie dobrze znanych topologii sieci. Co więcej, monitorowanie zadań trenowania w terminalu wiersza polecenia może być czasochłonne i podatne na błędy. LiCO zaspokaja tego typu potrzeby, oferując procesy oparte na intuicyjnym w obsłudze graficznym interfejsie użytkownika oraz narzędzia do monitorowania, dzięki czemu można skrócić czas konfiguracji modeli nawet o 25–50%.
Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej (NCSU) używają LiCO do opracowywania modeli AI w celu analizy dużych ilości danych obrazów geoprzestrzennych na potrzeby mapowania różnych obiektów. Główny badacz w tym projekcie, dr Raju Vatsavai, wyjaśnia, jak LiCO pomaga się uporać z wyzwaniami związanymi z głębokim uczeniem:
"Jeżeli chodzi o zaawansowane rozwiązania AI, takie jak głębokie uczenie, naukowcy borykają się z dwoma problemami: po pierwsze — jakiej użyć platformy, a po drugie — jak skonfigurować środowisko trenowania (strojenie parametrów i infrastrukturę obliczeniową). Oferowana przez Lenovo platforma LiCO skutecznie redukuje te przeszkody utrudniające wdrożenia na szerszą skalę. W związku z tym naukowcy zajmujący się aplikacjami z różnych dziedzin mogą teraz skoncentrować się na szybkim pozyskiwaniu cennej wiedzy z zasobów big data, zamiast tracić czas na łączenie zawikłanych rozwiązań open source w celu rozwiązywania problemów albo — co jeszcze gorsze — w ogóle nie używać najlepszego rozwiązania".
Współpracujemy z partnerami nad inicjatywami AI, które zapewnią klientom praktyczne rozwiązania. Łącząc wszechstronne doświadczenie w dziedzinie nauki o danych z dogłębną znajomością różnych sektorów, takich jak służba zdrowia, nauki przyrodnicze, energetyka i produkcja przemysłowa, możemy oferować rozwiązania dostosowane do różnych potrzeb klientów. Współpraca z partnerami takimi jak Intel, NVIDIA, Mark III Systems czy byteLAKE znacznie poszerza zasoby i wiedzę specjalistyczną, które możemy zaoferować klientom.
Korzystając z szerokiej bazy zasobów i doświadczenia partnerów oraz własnych zespołów badawczo-technologicznych, firma Lenovo zbudowała modele koncepcyjne AI, które wykrywają guzy w ludzkiej wątrobie, aby pomóc lekarzom i producentom sprzętu w doskonaleniu jakości modeli rozpoznawania obrazów.
Firma Lenovo zintensyfikowała wszechstronne podejście do AI, budując między innymi centra innowacyjności w USA, Niemczech i Chinach, aby wspierać klientów na wszystkich etapach: od prototypu po wdrożenie. Globalne centra innowacyjności stanowią środowisko, w którym klienci mogą poznać LiCO oraz ocenić, w jakim stopniu to środowisko może im pomóc w pokonywaniu trudności.