Cyfrowa transformacja postępuje dzięki dojrzewaniu środowisk IT
- 08.12.2017, godz. 10:36
Według badania przeprowadzonego przez polski oddział IDC na zlecenie Dell EMC, cyfrowa transformacja dotyka już blisko ¾ przedsiębiorstw w Polsce. Jej efektami są m.in. rosnące znaczenie informatyki i poprawa pozycji działów IT w firmach.
Polscy przedsiębiorcy dostrzegają realne zmiany powodowane przez cyfryzację kolejnych obszarów biznesu. „W tak konserwatywnym kraju jak Polska, gdzie komunikaty marketingowe dotyczące przyszłości są często przyjmowane z rezerwą, aż 72% respondentów twierdzi, że ich branża doświadcza cyfrowej zmiany” – mówi Jarosław Smulski, Senior Research Manager w IDC Polska. Jednocześnie jedynie co trzecie polskie przedsiębiorstwo może pochwalić się wdrożoną strategią cyfrowej transformacji.
Czynniki wspierające postęp digitalizacji
„W wielu prezentacjach marketingowych jako forpocztę transformacji cyfrowej przedstawia się takie firmy jak Uber, AWS czy Airbnb” – wylicza Smulski. Tymczasem „polskie firmy stosunkowo mało obawiają się konkurencji nadchodzącej z zewnątrz, spoza branży” – takiej odpowiedzi udzieliła raptem 1/3 uczestników badania IDC. Wśród zewnętrznych czynników skłaniających polskich przedsiębiorców do zmieniania sposobów prowadzenia biznesu ankietowani najczęściej wskazywali zmieniające się oczekiwania klientów (77%), a także nowe technologie (65%).
Zobacz również:
Najchętniej adaptowanym obszarem cyfrowej transformacji jest wśród polskich firm analityka danych – na różnych etapach planowania lub wdrażania rozwiązań analitycznych jest aż 93% organizacji. „Nasi klienci wiedzą, że to dane są prawdziwym paliwem cyfrowej transformacji” – podkreśla Dariusz Piotrowski, dyrektor generalny Dell EMC w Polsce. „Nawet najlepsza aplikacja nie jest w stanie prawidłowo realizować swoich funkcji bez dostępu do dobrych danych”. Dużą popularnością wśród średnich i dużych polskich firm cieszą się także technologie mobilne, adaptowane (lub planowane do wdrożenia) w 80% przedsiębiorstw, a także cyfryzacja wewnętrznych, firmowych procesów biznesowych (80%).
Badanie IDC potwierdziło zarazem ustalenia raportu Computerworld pt. "Chmura obliczeniowa w polskich firmach": popularność rozwiązań chmurowych w Polsce jest zauważalnie niższa, niż na rynkach zachodnich. Blisko połowa polskich organizacji w ogóle nie zamierza w dającym się przewidzieć czasie inwestować w usługi w chmurze (temat ten kompleksowo opisaliśmy w tekście "Adaptacja chmury obliczeniowej w polskich firmach" w CW 12/17).
Jeszcze mniejszym zainteresowaniem cieszą się zaawansowane technologie kognitywne, takie jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe – niemal siedem na dziesięć polskich firm nie zamierza wdrażać tego typu rozwiązań w dającym się przewidzieć czasie.
IDC definiuje cyfrową transformację jako "proces wprowadzania przełomowych zmian w podejściu do klientów i prowadzenia biznesu, wykorzystujących technologie cyfrowe i prowadzących do powstania innowacyjnych produktów, usług i procesów lub modeli biznesowych".
Celem zrealizowanego na zlecenie Dell EMC badania dotyczącego cyfrowej transformacji było ustalenie, jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed zarządami i CIO polskich firm w kontekście postępującej digitalizacji. Uczestnicy badania wywodzili się z 200 organizacji zatrudniających minimum 50 osób, wyłączając jednostki administracji publicznej, placówki edukacyjne oraz szpitale. Wśród respondentów znaleźli prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy oraz szefowie działów i jednostek odpowiadających za strategię biznesową oraz IT w przedsiębiorstwach biorących udział w badaniu IDC. Dane gromadzone były na przełomie października i listopada bieżącego roku.
Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas konferencji Dell EMC Forum 2017 w Warszawie.
Cele cyfrowej transformacji
Stawiane wobec cyfrowej transformacji cele biznesowe skupiły się z kolei wokół redukcji kosztów (60%), uatrakcyjnienia oferty produktowej i usługowej (54%) i poprawy komunikacji i współpracy biznesowej (43%). Najczęściej wskazywanymi przez respondentów innowacjami biznesowymi, mającymi w ciągu najbliższych dwóch lat wynikać z postępującej cyfrowej transformacji, będą: robotyzacja i automatyzacja (48%), konsolidacja posiadanych informacji i ich analiza (47%), a także rozwój internetowych i mobilnych kanałów sprzedaży (40%) oraz aplikacji mobilnych dedykowanych pracownikom (34%).
„Wszystkie te zamierzenia nie mogą zostać przeprowadzone bez niezbędnych inwestycji w informatykę” – podkreśla Jarosław Smulski i wylicza: „blisko 50% respondentów wskazało, że będą to między innymi inwestycje w obszarach gromadzenia, przetwarzania i analityki danych, np. na bazie rozwiązań open source, takich jak Hadoop. Kolejnym obszarem inwestycji będzie modernizacja infrastruktury, którą zadeklarowało 44% ankietowanych. Mowa tu przede wszystkim o infrastrukturze zdefiniowanej przez oprogramowanie. Wreszcie, ponad 40% inwestycji skierowanych zostanie w technologie pracy grupowej”.
Najistotniejszymi barierami w procesie cyfrowej transformacji są zdaniem respondentów przede wszystkim ograniczone budżety (52%), brak niezbędnych specjalistów i kompetencji technologicznych (42%), a także trudności w wykazaniu zwrotu z ponoszonych na digitalizację nakładów (32%).
„Tylko 6% firm nie dostrzega obecnie żadnych barier” – mówi Dariusz Piotrowski, i dodaje: „brak możliwości jasnego wykazania zwrotu z inwestycji to praca do wykonania dla nas i dla naszych partnerów. Mamy technologię i przykłady udanych wdrożeń ze świata, musimy pomóc realizować podobne projekty organizacjom w Polsce”.
Nastawienie do roli IT w organizacjach zmienia się
Charakterystyczną cechą państw regionu Europy środkowo-wschodniej jest skupienie kompetencji i strategicznej wizji cyfryzacji w rękach szefów działów IT: CIO. W Europie zachodniej na czele transformacji cyfrowej najczęściej stoją CEO firm. Rosnące znaczenie technologii w codziennym życiu, zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorstw, sprawia jednak, że działy biznesowe z konieczności zbliżają się do działów IT oraz zmieniają zdanie na temat ich działalności i roli w przedsiębiorstwie.
Chociaż wciąż istotna grupa uczestników badania postrzega działy technologiczne po prostu jako „niezbędny koszt” (38%), to dla większości z nich (w sumie 61%) IT to katalizator efektywności biznesowej firmy (23%) lub źródło przewag konkurencyjnych i generator dodatkowych strumieni przychodów (38%).
Działy IT mają jednak wiele do zrobienia, przede wszystkim w odniesieniu do tempa dostarczania pożądanych przez biznes usług: „21% dyrektorów i prezesów uważa, że działy IT są zbyt reaktywne, i nie potrafią dostatecznie szybko reagować na zmieniające się potrzeby biznesu” – mówi Smulski. Blisko połowa (47%) uczestników badania uważa natomiast, że IT szybko reaguje jedynie na niektóre potrzeby. Dlaczego działy IT nie są w stanie reagować dostatecznie szybko? Ponieważ w bardzo wielu firmach specjaliści IT wciąż zajmują się powtarzalnymi procesami, związanymi z obsługą infrastruktury informatycznej, które utrudniają skupienie się na bardziej rozwojowych zadaniach i wsparciu biznesu. „Uważam, że dobrą odpowiedzią na ten problem jest infrastruktura konwergentna” – sugeruje Dariusz Piotrowski – „gotowe, komplementarne rozwiązanie, które umożliwia działom IT skoncentrowanie się na analityce danych, tworzeniu aplikacji i usług, zamiast zajmowania się networkingiem czy skalowaniem infrastruktury”.
Digitalizacja postępuje wraz z dojrzewaniem środowisk IT
W zrealizowanym przez IDC raporcie ani razu nie padło hasło „cyfrowej rewolucji”. Wbrew marketingowemu przekazowi forsowanemu przez dostawców IT, cyfrowa transformacja wykazuje wiele cech naturalnej ewolucji technologii i środowisk IT w przedsiębiorstwach. „Uważam, że tak naprawdę jesteśmy świadkami długotrwałego procesu przemian, wynikającego z dojrzewania infrastruktury informatycznej, jej standaryzacji i automatyzacji” – podkreśla Jarosław Smulski.