Samsung powraca na pozycję lidera rynku smartfonów

W pierwszym kwartale 2015 r. koncern Samsung dostarczył na rynek 83,2 mln smartfonów – czyli o ponad 20 mln więcej niż drugi na liście największych producentów tych urządzeń koncern Apple. Samsung powrócił tym samym na pozycję lidera rynku, choć firma musi przełknąć gorzką pigułkę: jej udział w rynku zmalał z 31% w Q1 2014 do 24% w Q1 2015.

Firma analityczna Strategy Analytics poinformowała, że jeszcze pod koniec 2014 r. Samsung i Apple sprzedawały podobną ilość smartfonów – obie firmy mogły pochwalić się wynikiem na poziomie 74,5 mln sztuk. Później jednak sytuacja uległa zmianie i w pierwszym kwartale Samsung zwiększył sprzedaż do 83,2 mln urządzeń, a Apple odnotował spadek do 61,2 mln.

Analitycy wyjaśniają, że Apple doskonale poradził sobie na nowych rynkach (m.in. w Chinach), jednak atutem Samsunga w analizowanym okresie było utrzymanie odpowiednio silnej pozycji i sprzedaży we wszystkich kluczowych regionach. Dodajmy, że Apple zaprezentował niedawno smartfony iPhone 6 oraz 6 plus, zaś Samsung promuje obecnie modele Galaxy S6 oraz S6 Edge.

Zobacz również:

  • Rośnie rynek używanych smartfonów
  • Oto najszybsza na świecie pamięć DRAM LPDDR5X
  • Sztuczna inteligencja od Apple wymagać może nowych procesorów

Zwiększona sprzedaż nie poprawiła niestety znacząco wyników finansowych Samsunga. Dział mobilny koreańskiego koncernu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku spadek zarówno przychodów, jak i zysku operacyjnego (ten drugi spadł aż o 57% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). Apple odnotował za to zwiększenie udziału w rynku z 15,3% w pierwszych trzech miesiącach 2014 r. do 17,8% w Q1 2015.

Przedstawiciele Samsunga zapowiedzieli, że w kolejnych kwartałach spodziewają się wyraźnej poprawy wyników finansowych. Firma spodziewa się, że będzie to efektem zwiększonej sprzedaży najdroższych smartfonów z jej oferty, które pojawiły się na rynku stosunkowo niedawno. Samsung liczy na to, że w drugim kwartale sprzeda zbliżoną liczbę urządzeń, jednak cena przeciętnego smartfona będzie wyraźnie wyższa niż w pierwszym kwartale, kiedy to wyniosła ok. 200 USD. Nowości koreańskiej firmy faktycznie są znacznie droższe.

Jeśli chodzi o długoterminowe działania mające na celu zachęcenie klientów do wybierania produktów z logo Samsunga, szefowie firmy mają zamiar postawić na opracowywanie i wdrażanie nowatorskich technologii oraz usług – wśród nich wymieniane są m.in. wygodne bezprzewodowe ładowanie, czy system płatności smartfonem Samsung Pay.

Pozytywną informacją dla branży jest to, że rynek smartfonów urósł w ubiegłym roku aż o 21%. Łącznie sprzedanych zostało aż 345 mln urządzeń (rok wcześniej – 285 mln). Zmalało za to tempo wzrostu tego segmentu rynku z 33% do 21% rocznie, co analitycy tłumaczą wysokim nasyceniem i ogólną dojrzałością kluczowych rynków Europy, Ameryki Północnej oraz Chin.

Jeśli chodzi o pozostałych znaczących graczy w segmencie smartfonów, to Lenovo, które przejęło niedawno od Google firmę Motorola Mobility, może pochwalić się udziałem w rynku na poziomie 5,4% (czyli o 1,6% mniej niż rok wcześniej), zaś zaraz za nim plasuje się Huawei (z wynikiem 5%).

Z analiz Strategy Analytics dowiadujemy się również, że obecnie smartfony stanowią ok. 80% wszystkich dostarczanych na rynek telefonów komórkowych. Jeśli chodzi o globalną, całościową sprzedaż smartfonów oraz prostych telefonów, to tu również liderem jest Samsung (z wynikiem 22,2%, czyli 99 mln urządzeń). Zaraz za nim uplasował się Apple, z wynikiem 13,7% (co ważne, amerykański koncern osiągnął ten wynik sprzedając wyłącznie smartfony – w jego ofercie nie znajdziemy zwykłych telefonów). Natomiast Microsoft, który kupił oddział Nokii wytwarzający smartfony, miał 7,6% udziału w rynku (o prawie 3% mniej, niż przed rokiem).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200