Telekomunikacja zasysa informatykę

Raport Computerworld TOP 200 pokazał, że telekomunikacja pozostaje jednym z dwóch największych odbiorców rozwiązań informatycznych, ale przychody firm tej branży spadły w ostatnim roku o 4,5 proc.

Telekomunikacja pozostaje ogromnym rynkiem z ponad 42 mld zł przychodu. Jest również jednym z największych odbiorców systemów informatycznych. - „Co ciekawe, mimo tego spadku przychodów wzrost przychodów dostawców IT w tej branży wyniósł 25 proc. Gdybyśmy operowali na stałej grupie firm, których dane mamy rok po roku, to wzrost wynosi 9 proc. Wydaje się, że mimo spadku przychodów, telekomunikacja nadal będzie inwestować w rozwiązania informatyczne, zapewniając z jednej strony rozwój technologiczny, a z drugiej jej przewagę konkurencyjną, choćby przez szybką rozbudowę oferty o nowe usługi” - powiedział Tomasz Bitner, redaktor naczelny Computerworld prezentując wyniki raportu i otwierając dyskusję o tym, jakie trendy rozwojowe telekomunikacji będą napędzać inwestycje sektora w rozwiązania IT.

Raport Computerworld TOP200 jest dostępny tutaj.

Gorzej znaczy lepiej

Zdaniem Wacława Iszkowskiego, jeśli spojrzeć na obecną sytuację telekomunikacji z perspektywy historii informatyki, to wyniki Raportu nie powinny niepokoić. Zwrócił uwagę na to, że w związku z konwersją telefonii analogowej na cyfrową telekomunikacja wsysa informatykę. Zaznaczył również, że to właśnie od telekomunikacji, przede wszystkim od jakości łączy zależy to, jak będą się rozwijały systemy informatyczne.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Szyfrowanie plików, a szyfrowanie dysku - jaka jest różnica?

Z kolei Krzysztof Dzięcioł z T-Mobile ocenił, że spadek przychodów nastąpił z powodu decyzji regulacyjnych dotyczących opłat w roumingu i spadku cen usług. Zaznaczył, że operatorzy telekomunikacyjni patrzą na inwestycje pod kątem potrzeb biznesowych. W poszukiwaniu nowych klientów szukają rozwiązań wychodzących poza telekomunikację. Taką perspektywę otwierają na przykład rozwiązania technologiczne w usługach bankowych.

Zwrócił również uwagę na to, że IT przestaje być wobec telekomunikacji elementem zewnętrznym.

Mniejsza porcja spagetti

Jednym z problemów stojących dziś przed firmami telekomunikacyjnymi jest mnogość systemów informatycznych i aplikacji. W T-Mobile takich systemów może być od 150-300. Krzysztof Dzięcioł przyznał, że firma pracuje nad uproszczeniem infrastruktury. Aplikacje, które były budowane z myślą o konkretnych usługach, a teraz przestały być potrzebne zostaną zredukowane, a pozostałe będą przeniesione do nowego środowiska IT.

Podobne procesy konsolidacyjne związane z ograniczeniem kosztów zarządzania przechodzą operatorzy na całym świecie. Przy czym konsolidacja przebiega zarówno na poziomie technologii, jak i transakcji oraz analitycznym.

Zdaniem prezesa Iszkowskiego telekomunikacja przechodzi obecnie intensywny proces przenoszenia usług z systemu analogowego do cyfrowego i w związku z tym ponoszą koszty inwestycji na obszarach, gdzie inwestycje te nie są uzasadnione ekonomicznie.

Kolejnym, oprócz centralizacji infrastruktury IT, kierunkiem rozwoju operatorów jest wykorzystanie danych o klientach, uzyskanych dzięki świadczeniu usług. Na polskim rynku są już przykłady współpracy operatorów z firmami handlowymi i usługodawcami z innych branż w wykorzystaniu danych uzyskanych od operatorów telekomunikacyjnych służą do marketingu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200