Partnerstwo Microsoftu i SalesForce.com – o co tu chodzi?

Obwieszczone światu kilka dni temu strategiczne porozumienie Microsoftu oraz SalesForce.com było dla wielu osób wielką niespodzianką – na pierwszy rzut oka firmy są raczej konkurentami niż potencjalnymi wspólnikami. Ale to tylko pierwsze wrażenie, bo po zastanowieniu się (i wysłuchaniu co na temat partnerstwa mówią obie strony) okazuje się, że ta współpraca może okazać się bardzo korzystna zarówno dla obu firm, jak i ich klientów….

Jeśli chodzi o aspekt najbardziej podstawowy – techniczny – porozumienie oznacza dwie rzeczy: pierwszą jest zintegrowanie aplikacji Salesforce CRM SaaS z narzędziami MS Office 365, zaś drugą wykorzystanie przez SalesForce platformy chmurowej Microsoft Azure (do hostowania rozwiązań dla marketingu z rodziny Exact Target). To składa się na pierwszą dobrą wiadomość dla klientów, bo oznacza wygodniejszą i sprawniejszą wymianę danych pomiędzy aplikacjami SalesForce i Office. Jednocześnie jest to ważne zwycięstwo dla Microsoftu w jego chmurowej wojnie z Amazonem – koncern z Redmond pozyskał dla swoje platformy cloudowej kolejnego ważnego klienta.

„Zapewnienie wygodnej, bezobsługowej współpracy pomiędzy popularnymi produktami biznesowymi jest atrakcyjne dla klientów. Na razie nie wiadomo dokładnie, jak będzie wyglądała integracja rozwiązań Microsoft i SalesForce, ale zapowiedź ich sprawniejszej niż do tej pory współpracy to świetna informacja, która oznacza, że życie użytkowników może stać się nieco łatwiejsze” – komentuje Merv Adrian z firmy analitycznej Gartner. Zdaniem Adriana, może tu chodzić np. o wygodniejsze planowanie działań w aplikacji SalesForce z wykorzystaniem rozwiązań MS Office, czy usprawniony import danych z CRM do MS Excel. „Oczywiście, nie należy zapominać, że Microsoft ma własny produkt CRM [Dynamics – red.], ale czasami w imię umacniania pozycji rynkowej trzeba podejmować takie decyzje” – mówi analityk.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
  • Salesforce zainwestuje 500 milionów dolarów w generatywną AI

Niemniej istotne jest również chmurowe zwycięstwo Microsoftu, który w segmencie platform cloud computing ostro konkuruje m.in. z Amazonem. Pozyskanie dla Azure tak ważnego klienta, jakim jest SalesForce.com, z pewnością umocni pozycję koncernu z Redmond i pokaże innym potencjalnym klientom, że jego platforma jest dojrzała i gotowa do hostowania tak poważnych i popularnych rozwiązań. Warto przypomnieć, że Satya Nadella – obecny szef Microsoftu, który negocjował umowę z SalesForce – wcześniej odpowiedzialny był właśnie za rozwój Azure.

„Microsoft ewidentnie zamierza pozyskiwać klientów biznesowych dla Azure wszędzie, gdzie to tylko możliwe – Amazon powinien mieć się na baczności. Takie wydarzenia jak umowa z SalesForce mogą tylko umocnić pozycję koncernu z Redmond” – mówi Hyoun Park, główny analityk DataHive Consulting. Amazon na razie ma silną pozycję – platforma chmurowa Amazon Web Services ostatnio po raz kolejny została uznana przez Gartnera za najlepsze na rynku rozwiązanie tego typu, jednak w samym raporcie napisano, że Microsoft szybko nadrabia braki i dogania lidera.

Sytuacja jest zresztą dość skomplikowana, bo mimo wszystko SalesForce przenosi na platformę Microsoftu tylko część swoich produktów (Exact Target). Inne pozostaną w innych miejscach – w tym również w Amazon Web Services (SalesForce hostuje tam np. oprogramowanie Heroku). „Microsoft najwyraźniej powoli oswaja się z faktem, że jego klienci mogą być równocześnie klientami jego konkurentów. Start świat się wali i koncernu próbuje się odnaleźć w nowym” – podsumowuje Merv Adrian.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200