Internet jak marzenie? Tylko w pociągu PKP

Już za dwa lata Polskie Linie Kolejowe chcą mieć własną sieć transmisji danych. Ma ona objąć niemal 5 tysięcy kilometrów torów i pokryć zapotrzebowanie kolei. Kolejarze nie zarzekają się jednak kategorycznie, że nie podzielą się siecią także z pasażerami.

Już za dwa lata Polskie Linie Kolejowe chcą mieć własną sieć transmisji danych. Ma ona objąć niemal 5 tysięcy kilometrów torów i pokryć zapotrzebowanie kolei. Kolejarze nie zarzekają się jednak kategorycznie, że nie podzielą się siecią także z pasażerami.

Sieć GSM-R ma jednak przede wszystkim spełnić swoje funkcje "kolejowe", aby móc myśleć o wykrawaniu części na użytek pasażerów. Zwłaszcza, że aby móc bezpiecznie udostępnić łącza zewnętrznym klientom, system musiałby zostać w tym celu najpierw odpowiednio dostosowany. Oznacza to oczywiście konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na inwestycje. Maciej Dutkiewicz z PKP PLK wyjaśnił portalowi Forsal.pl:

"Sieć GSM-R musi być wykorzystana przede wszystkim do pełnego zaspokojenia potrzeb ruchu kolejowego, ale potencjalnie daje możliwość dostarczania Internetu do pociągów..."

Dutkiewicz wyjaśnia, że dzięki sieci możliwe będzie przesyłanie zarówno głosu jak i danych, zapominając o raczej miernym komforcie korzystania w pociągach ze zwykłej sieci komórkowej. GSM-R ma na przykład umożliwiać komunikację z motorniczym nawet przy prędkości około 500 km/h, albo zdalne sterowanie lokomotywą. I choć w polskich warunkach brzmi to jak ciężka proza science-fiction, nie zmienia to faktu, że w ciągu najbliższych dwóch lat PLK chce dysponować tego typu rozwiązaniem na aż 5000 kilometrach torów.

To gigantyczne przedsięwzięcie ma się udać zrealizować przy współpracy firmy Kapsch (mającej także wkład w budowę polskich autostrad) oraz polskiego Torpolu. Skoro wyzwanie duże to i pieniądze niczego sobie. Na zsieciowanie samej trasy E20, liczącej sobie około 700 km i łączącej Berlin z Moskwą PLK przeznaczyło już 41,5 mln euro.

Na decyzję i ewentualne dostosowanie sieci PLK ma przynajmniej 4 lata. Przez ten czas bowiem łącze internetowe w pociągach PKP Intercity dostarczało będzie T-Mobile. Według wszelkich informacji, kontrakt nakazuje operatorowi zapewnić dostęp do sieci poprzez nadajniki WiFi na trasach międzynarodowych i wybranych połączeniach krajowych.

Co ciekawe, podobnie jak jest to zorganizowane na dłuższych połączeniach lotniczych, PKP chce udostępniać pasażerom możliwość obejrzenia pełnometrażowych filmów (około 40 tytułów) i seriali (póki co 15 tytułów). Wszystko oczywiście za symboliczną opłatą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200