Google wprowadza do przeglądarki Chrome głosowe wyszukiwanie informacji

Użytkownicy laptopów i desktopów mogą otwierać przeglądarkę Google Chrome i odnajdywać interesujące ich informacje, nie wpisując poszukiwanych fraz na klawiaturze, ale wypowiadając je na głos. Jest to możliwe dzięki specjalnemu rozszerzeniu Chrome (Google Voice Search Hotword), które można od kilku dni pobierać z magazynu Chrome Web Store.

Rozszerzenie Google Voice Search Hotword (mające statut produktu beta) pozwala użytkownikowi wyszukiwać interesujące go informacje za pomocą głosu, wypowiadając najpierw zdanie "OK Google", a następnie właściwą frazę. Póki co, rozszerzenie rozpoznaje słowa wypowiadane tylko w języku angielskim. I tak np. po wypowiedzeniu słów "OK Google, what is five tablespoons in ounces?" (OK Google, ile uncji waży pięć łyżek stołowych?), odpowiedź brzmi: 2,5.

Rozszerzenie może też posłużyć do innych celów, np. może nam przypominać o różnych rzeczach. Można więc wydać głosem polecenie "Remind me to buy more bread on Sunday afternoon" (przypomnij mi, aby w niedziele po południu kupić więcej chleba).

Zobacz również:

  • Google wzmacnia bezpieczeństwo przeglądarki Chrome
  • Ta technika rozwiązuje problem ograniczonej wielkości okien kontekstowych obsługujących modele językowe LLM

Aby rozszerzenie pracowało, użytkownik musi po uruchomieniu przeglądarki Chrome przejść do witryny Google.com. Zadanie nowego wyszukania można też zainicjować bezpośrednio ze strony wyświetlającej wynik wcześniejszej podobnej operacji. Rozszerzenie Google Voice Search Hotword jest gotowe do pracy wtedy, gdy obok okienka na wpisanie fraz wyświetlona jest ikona przedstawiająca mikrofon. Google pomyślał też o energooszczędności. Aby nie obciążać niepotrzebnie baterii, użytkownik może włączyć opcję, która po pięciu minutach nieużywania rozszerzenia wyłącza mikrofon.

Google informuje, że pracuje cały czas nad usprawnieniem algorytmu rozpoznającego głosowe polecenia, tak aby użytkownicy mogli wypowiadać bardziej złożone zdania, posługując się przy tym naturalnym językiem. Wtedy nasza interakcja z komputerem nie będzie się różnić od sytuacji, w której spacerując po mieście prosimy np. przechodzącą obok osobę o wskazanie nam lokalizacji konkretnej ulicy czy interesującego nas sklepu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200