Trend BYOD przełoży się na wzrost kosztów usług telekomunikacyjnych

Paradoksalnie firmy zezwalające pracownikom na wykorzystywanie prywatnych urządzeń przenośnych w celach biznesowych mogą być narażone na wzrost kosztów usług telekomunikacyjnych. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego wśród osób odpowiedzialnych za koszty IT.

Z analiz przeprowadzonych na zlecenie amerykańskiej firmy iPass wynika, że wskutek rosnącego przyzwolenia na wykorzystanie prywatnych urządzeń w celach służbowych koszty firmowych usług telefonii komórkowej mogą wzrosnąć nawet o 25 proc. Istotny udział we wzrostach opłat ma wynikach z usług roamingu danych. Zwiększenia opłat za usługi przesyłania danych spodziewa się 57 proc. ankietowanych CIO.

Według ankietowanych dyrektorów ds. IT wzrost kosztów będzie związany przede wszystkim z większym zapotrzebowaniem na usługi szybkiej transmisji danych. Wzrosty w dużej mierze wynikają m.in. z rosnącej ilości przypadających na jednego pracownika urządzeń korzystających z usług komórkowej transmisji danych. Statystyczny koszt usług transmisji danych dla jednego pracownika terenowego wyniósł niemal 100 USD. Nie bez znaczenia jest też fakt rosnącej liczebności zespołów pracowników pracujących w terenie. Ankietowani dyrektorzy ds. informatyki spodziewają się przy tym, że tego typu usługi będą tylko w niewielkim stopniu faktycznie wykorzystane w celach biznesowych - pracownicy mają bowiem korzystać przede wszystkim z prywatnych aplikacji wymagających takiej transmisji.

Badanie przeprowadzono na grupie 477 menedżerów odpowiedzialnych za środowiska IT w międzynarodowych korporacjach. Uczestnicy badania podkreślają również, że idąc na rękę pracownikom oczekującym możliwości użytkowania własnych telefonów i tabletów w celach zawodowych narażają działy informatyczne na szereg nowych wyzwań. Potencjalne problemy mają dotyczyć głównie kwestii bezpieczeństwa środowiska informatycznego oraz konieczności opracowania spójnej polityki IT w kontekście obsługi wielu, zróżnicowanych urządzeń.

Wyniki badania dowodzą również, że działy IT stopniowo tracą kontrolę nad budżetami sfery mobilnej. Ich rolę w tym zakresie przejmują natomiast poszczególne piony biznesowe. Tylko 48 proc. ankietowanych CIO przyznaje, że to w ich gestii pozostają środki przeznaczane na inwestycje i utrzymanie mobilnej sfery środowisk IT. Warto dodać, że pod koniec 2011 roku odsetek ten był o 5 p. proc. wyższy.

Jednocześnie tylko 34 proc. ankietowanych rozważa wdrożenie na szeroką skalę nowych telefonów BlackBerry. W przypadku urządzeń mobilnych opartych na środowisku Windows Phone 8 zainteresowanie jest wyższe i sięga 45 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200