Znamy finalistów konkursu Lider Informatyki 2012

19 przedsiębiorstw zakwalifikowało się do finału naszego konkursu Lider Informatyki 2012. Zwycięzców każdej z siedmiu kategorii poznamy 27 września w trakcie Gali Lidera Informatyki.

Jury konkursu wybierając finalistów bierze pod uwagę ich dokonania w wykorzystaniu informatyki do podniesienia konkurencyjności firm i poprawy usług świadczonych przez instytucje. Celem konkursu jest bowiem promowanie tych podmiotów, które mądrze wykorzystują możliwości i rozwiązania ICT ku jak najlepszemu pożytkowi biznesowemu. Jurorzy oceniają m.in. doskonałość organizacyjną zgłoszonych podmiotów w obszarze ICT, rolę działu IT w budowaniu w budowaniu wartości przedsiębiorstwa, stosowane procedury czy wsparcie procesów biznesowych. Ogromne znaczenie przy wyborze finalistów mają także prowadzone przez firmy projekty informatyczne. Jurorzy oceniają ich wartość dla biznesu, nowatorstwo, jakość i terminowość wdrożeń.

Przedstawiamy finalistów w kategoriach: Bankowość i finanse, Handel i usługi, Male i średnie przedsiębiorstwa, Opieka zdrowotna, Przemysł, Sektor Publiczny i Sektor użyteczności publicznej.

W trakcie gali jury przyzna także dodatkowe nagrody za innowacyjność, ciekawe wdrożenie telekomunikacyjne i projekty proekologiczne.

Bankowość i finanse

W kategorii Bankowość i finanse jurorzy zakwalifikowali do finału Bank Handlowy, ING Bank Śląski i PKO BP.

Bank Handlowy zgłosił do konkursu aplikację mobilną Citibanku wraz z Fotokasą - modułem, który pozwala automatycznie wypełniać dane do przelewu na postawie zeskanowanego kodu z faktury oraz Miejską Kartę Płatniczą, która łączy funkcje karty debetowej z kartą miejską, umożliwiającą dokonywanie opłat za bilety okresowe komunikacji miejskiej, parkowanie, bilety wstępu do zoo czy na basen.

ING Bank Śląski dokonał modernizacji swoich centrów komputerowych, wprowadził wirtualizację desktopów w swoich oddziałach oraz unowocześnił system komunikacji w firmie, wprowadzając rozwiązania Unified Communication.

Bank PKO BP przeprowadził udaną reaktywację Szkolnych Kas Oszczędności w internecie, wprowadził nowy model wsparcia sprzedaży detalicznej, który przeniósł ciężar obsługi operacji detalicznych do sześciu centrów regionalnych, pozwalając placówkom skoncentrować się na sprzedaży i utrzymaniu kontaktów z klientami. Bank przygotował też nowy system obsługi świadczeń masowych, potrzebny po podpisaniu w styczniu 2012 r. umowy z ZUS do prowadzenia jego rachunków oraz wypłaty świadczeń.

Handel i usługi

Jurorzy w tej kategorii docenili zgłoszenia dwóch firm: Ruchu i Siódemki.

Ruch wdrożył system SAP, co wraz ze zmianami w obszarach hurtu oraz logistyki FMCG oraz reorganizacją działu finansowo-księgowego pozwoliło usprawnić zarządzanie przedsiębiorstwem. W tym samym czasie firma wymieniła kasy w sieci 3200 kiosków i zmodernizowała infrastrukturę IT do ich obsługi, co pozwoliło uzyskać spójną informację o sprzedaży, a po wdrożeniu systemów SAP Retail, SCM i Business Intelligence lepiej nią sterować.

Siódemka stworzyła aplikację WebMobile7, która umożliwia klientom zautomatyzowanie nadawania przysyłek i sprawdzanie ich statusu, także z urządzeń mobilnych. Po wprowadzeniu nowego modułu pobrań Siódemka przyspieszyła dokonywanie rozliczeń, co w przypadku przesyłek za pobraniem pozwoliło na księgowanie pieniędzy na koncie nadawcy już następnego dnia po dostarczeniu przesyłki. Firma stworzyła też moduły wysyłkowe do programów magazynowo-sprzedażowych, które pozwalają klientom zintegrować swoje programy z aplikacją Siódemki.

Małe i średnie przedsiębiorstwa

Wśród firm z tej kategorii uznanie jurorów znalazły Bank Spółdzielczy w Tczewie, producent aparatury badawczo-pomiarowej Prevac oraz Travelplanet.

Bank Spółdzielczy w Tczewie wdrożył w modelu outsourcingowym system Def3000, który obsługuje m.in. systemy: transakcyjny, księgi głównej, bankowości elektronicznej i uruchomił środowisko terminalowe IGEL. Bank przeprowadził także modernizację sieci logicznej i elektrycznej wraz z serwerownią.

Prevac skrócił czas projektowania nowych produktów z 12 do 5 miesięcy, co było efektem wprowadzenia nowych metodyk pracy , TOC i SCRUM i ich zastosowania w połączeniu z systemem ERP IFS Applications, mimo braku bezpośredniego wsparcia dla takich procesów ze strony systemu.

Travelplanet stworzył dla swoich serwisów internetowych nowy mechanizm zintegrowany z systemami touroperatorów, następnie przebudował swoje witryny sprzedażowe, łącząc je z systemem CRM opartym na platformie Lotus Domino Notes, co doprowadziło do poprawy wyników spółki. Firma stworzyła także call center oparte na centrali Avaya oraz podniosła bezpieczeństwo swojej infrastruktury informatycznej.

Opieka zdrowotna

W finale w tej kategorii decyzją jury zmierzą się Krakowski Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II w Krakowie, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 2 PUM w Szczecinie oraz Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie.

W Krakowskim Szpitalu Specjalistycznym obsługa pacjentów jest w 90% wszystkich procesów wspierana przez IT. Szpital na początku tego roku zakończył proces wymiany kluczowych elementów swojej infrastruktury informatycznej, zbudował dla lekarzy i studentów system do transmisji wideo w wysokiej rozdzielczości ze specjalistycznych zabiegów medycznych. Placówka rozwija także projekty z zakresu telemedycyny w zakresie diagnostyki i opieki nad pacjentami.

Szczeciński Szpital Kliniczny nr 2 jako uczestnik programu Telemedycyna w Euroregionie Pomerania zmodernizował swoją sieć komputerową, zbudował sale do wideokonferencji oraz wdrożył systemy radiologiczne RIS i PACS oraz zintegrował je ze szpitalnym systemem HIS, przechodząc na elektroniczną dokumentację badań diagnostycznych.

Szpital Kliniczny nr 4 w Lublinie przebudował swoją infrastrukturę sieciową, wdrożył zintegrowany system informatyczny i utworzył nowe data center, co przygotowało go do prowadzenia dokumentacji medycznej w formie elektronicznej i pozwoliło udostępnić pacjentom nowe usługi.

Przemysł

Spośród przedsiębiorstw przemysłowych do finału zakwalifikowały się Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca, Synthos oraz WSK PZL Rzeszów.

Mieleckie PZL wdrożyły na linii montażowej śmigłowca S-70i BlackHawk system MES, co przeniosło całą dokumentację techniczną i sterowanie produkcją do postaci elektronicznej. Raporty produkcyjne są na przykład wyświetlane na 40-calowych ekranach umieszczonych przy maszynach. Zakłady uruchomiły także internetowy portal dla dostawców i ukończyły wdrożenie SAP do zarządzania szkoleniami pracowników.

Synthos, jeden z największych w Europie producentów surowców chemicznych, wdrożył system ERP IFS Applications, którym objęto także sześć mniejszych spółek należących do grupy, system raportowania i analiz oparty o platformę BI Microstrategy oraz bazę danych i ETL IBM. Synthos uruchomił też system transportowy STS, który optymalizuje koszty transportu samochodowego, co doprowadziło do zmniejszenia kosztów przewozów o 80 mln zł rocznie.

WSK PZL Rzeszów uruchomiły system Component Repair Business do wsparcia remontów silników lotniczych i ich podzespołów, co pozwoliło firmie wejść na międzynarodowy rynek. Dzięki temu liczba zleceń remontowych wzrosła o 400%. W zakładach wprowadzono także elektroniczne zarządzanie dokumentacją technologiczną, rozszerzające funkcjonalność systemu ERP SAP. Dzięki temu udało się zmniejszyć liczbę tzw. umknięć jakościowych o 10%, a średni czas opracowania nowej technologii skrócił się o 6%. Rzeszowska firma stworzyła także powiązany z SAP HR mechanizm rozliczania projektów, dofinansowywanych lub refundowanych ze środków Unii Europejskiej i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Sektor publiczny

W tej kategorii jurorzy wskazali trzy instytucje: Straż Graniczną, Urząd Miejski w Zabrzu i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Straż Graniczna wprowadziła informatyczny system wspomagania kierowania, co zlikwidowało większość dokumentacji papierowej i zwiększyło szybkość przesyłania informacji między jednostkami. Udoskonalono także elektroniczny system odpraw podróżnych, który obsługuje teraz wizy biometryczne, co ograniczyło możliwość fałszowania wiz państw ze strefy Schengen.

Urząd Miejski w Zabrzu wdrożył kompleksowy system obiegu dokumentów elektronicznych w gminie oraz system informacji o terenie, co dało interesantom dostęp online do danych i usług geodezyjnych w nowoczesnej i przejrzystej formie.

ZUS uruchomił nowy portal informacyjny, który usprawnia wymianę dokumentów i informacji między Zakładem a ubezpieczonymi. Towarzyszy mu elektroniczna platforma wymiany danych, która ogranicza ilość dokumentacji papierowej. Nowy system kierowania ruchem usprawnił prace jednostek terenowych.

Sektor użyteczności publicznej

Spośród przedsiębiorstw zgłoszonych w tej kategorii jury wytypowało do finału dwa: Grupę Energa i Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System.

Energa przeprowadziła złożony program transformacji IT, co doprowadziło do uporządkowania architektury, procedury zakupów, prowadzonych projektów i świadczonych usług. Równolegle przedsiębiorstwo dokonało transformacji środowiska SAP na potrzeby swojej grupy kapitałowej i wdrożyło korporacyjny system zarządzania majątkiem sieciowym, który poprzez modernizację infrastruktury ma do roku 2020 zmniejszyć jej awaryjność o 50%.

Gaz-System przeprowadził złożone wdrożenie systemu ERP, który dał spółce dostęp do wartościowej informacji zarządczej. System wymiany informacji z klientami pozwolił zautomatyzować obieg dokumentów związanych z obsługą odbiorców gazu. W ubiegłym roku firma, która buduje terminal do odbioru gazu skroplonego w Świnoujściu, stworzyła system wspomagający koordynację prac związanych z tym projektem.

Do udziału w konkursie zgłosiło się w tym roku blisko 100 firm i instytucji. Ponad połowa z nich dostarczyła komplet wymaganych informacji, co stanowiło warunek rozpatrywania zgłoszeń. Kandydatury oceniało jury w składzie: Tomasz Bejm - partner zarządzający Grupą Doradztwa Technologicznego w PwC Polska, Tomasz Bitner - redaktor naczelny Computerworld, Krzysztof Frydrychowicz - dyrektor zarządzający IDG Business Media, Radosław Kaczorek - prezes ImmuSec, Leszek Maśniak - Executive Partner w firmie Gartner, Wiesław Paluszyński - wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego i prezes Trusted Information Consulting, Bogdan Pilawski - główny specjalista z zakresu strategii i architektury informatycznej w BZ WBK i członek panelu tematycznego e-biznes Narodowego Programu Foresight Polska 2020, Aleksander Poniewierski - partner, lider doradztwa IT na Europę Centralną i Południowo-Wschodnią w Ernst&Young Advisory.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200