MAC kończy prace nad nowelizacją ustawy o informatyzacji administracji

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji poinformowało, że podzieliło prace legislacyjne dotyczące informatyzacji na dwa etapy - nowelizację ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i przygotowanie w dłuższej perspektywie nowej ustawy o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną. Prace nad nowelizacją są już w MAC na ukończeniu.

"Przygotowanie projektu założeń nowej ustawy, która wprowadzi szereg rozwiązań systemowych, wymaga wnikliwej analizy i dłuższych prac m.in. zmian w wielu innych ustawach. Z drugiej strony, trzeba jak najszybciej ułatwić działanie elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP, przez którą obywatel i firma już od roku mogą załatwić sprawy urzędowe bez odchodzenia od komputera. Dlatego planowane prace legislacyjne podzieliliśmy na dwa etapy" - czytamy na stronach Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Nowelizację ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zakłada m.in. że wszystkie instytucje publiczne będą musiały obsługiwać elektroniczne skrzynki podawcze. Do tej pory miały jedynie obowiązek publikowania ich adresu na BiP-ie, jeśli takie skrzynki miały. Dzięki temu w każdym urzędzie będzie można złożyć pismo drogą elektroniczną.

Ponadto instytucje, które mają obowiązek ustalania wzorów pism papierowych, będą też musiały tworzyć wzory pism i formularzy elektronicznych, a minister ds. informatyzacji będzie mógł tworzyć wzór takiego dokumentu elektronicznego, jeśli w przepisach prawa nie został wskazany organ właściwy do określenia wzoru. Nowelizacja zakłada też, że obywatele będą mogli w postępowaniach przed podmiotami publicznymi posługiwać się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych. Prace nad tą nowelizacją są w MAC na ukończeniu. Pod koniec czerwca projekt powinien być gotowy i trafić do konsultacji wewnątrzresortowych, potem będzie musiał przejść przez kolejne wymagane etapy procesu legislacyjnego.

"W późniejszej, przygotowywanej ustawie o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną planujemy wprowadzenie przepisu, dzięki któremu ilekroć w przepisach mowa jest o pisemnym załatwieniu sprawy, można będzie się posłużyć także dokumentem elektronicznym. Urzędy nie będą mogły więc wymagać dokumentu papierowego. Ponadto planujemy zrównanie podpisu odręcznego z podpisem elektronicznym. Dziś wciąż w wielu rozporządzeniach mowa jest tylko o podpisie odręcznym" - informuje MAC. Dzięki tym zmianom dokumenty elektroniczne i papierowe mają wreszcie funkcjonować w administracji na równych zasadach. Ministerstwo planuje też wprowadzenie możliwości składania w postaci elektronicznej pism procesowych w postępowaniu przed sądami administracyjnymi i określenie zasad, na jakich administracja będzie mogła przechowywać dane w chmurze obliczeniowej. Strategia Komisji Europejskiej w tym zakresie jest właśnie przygotowywana i MAC będzie na bieżąco śledzić prace nad nią.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200