Awaria platformy Windows Azure

Wedle oficjalnych informacji problemy z działaniem środowiska Windows Azure wywołała awaria jednego z głównych komponentów platformy. Usterka - związana z błędną obsługą lat przestępnych - objęła ok. 4 proc. usług bazujących na rozwijanej przez Microsoft platformie. Nieoficjalnie mówi się, że awaria środowiska Azure spowodowała m.in. wyłączenie brytyjskiego portalu zamówień publicznych. Pełną sprawność platformy Windows Azure przywrócono po ok. 13 godzinach.

Pierwsze problemy z funkcjonowaniem środowiska Windows Azure zanotowano ok. godziny 3:00 czasu polskiego. Wedle oficjalnych informacji problemy z działaniem środowiska Windows Azure spowodowała awaria jednego z głównych komponentów środowiska. Niewykluczone, że została ona wywołana błędem w obsłudze daty obowiązywania certyfikatów bezpieczeństwa.

W wyniku usterki część użytkowników platformy Azure utraciła m.in. możliwość zarządzania rozwiązaniami na niej opartymi. O godzinie 8:00 czasu polskiego przedstawiciele firmy Microsoft poinformowali, że skutki awarii objęły ok. 3,8 proc. usług hostowanych na platformie Azure. Zapewniono również, że usterka została zlokalizowana i podjęto wszelkie działania niezbędne do ograniczenia wpływu awarii na funkcjonowanie pozostałych rozwiązań wykorzystujących środowisko Windows Azure. W południe poinformowano natomiast o możliwości wystąpienia problemów z wydajnością usług realizowanych na bazie platformy Azure - zapowiedzi te skierowano przede wszystkim do klientów ze Stanów Zjednoczonych oraz Europy północnej. Zapewniano jednak, że awaria nie wpłynie m.in. na dane przechowywane na platformie Azure.

Zobacz również:

  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC

Uruchomienie chmury obliczeniowej Azure po raz pierwszy zapowiedziano w październiku 2008 roku. Komercyjna premiera środowiska Windows Azure odbyła się zaś na początku lutego 2010 roku. Zdaniem ekspertów jest to największa awaria środowiska Windows Azure od 2009 roku. Znajdująca się w fazie testów platforma była wówczas niedostępna przez niemal dobę. Analitycy przyznają jednak, że podobne problemy spotykają także platformy konkurencyjne wobec środowiska rozwijanego przez firmę Microsoft. Niemal rok temu poważna awaria dotknęła środowisko Amazon Web Services. W kwietniu 2011 roku przez ok. cztery dni całkowicie niedostępna była część usług bazujących na platformie firmy Amazon. Późniejsze dochodzenie ujawniło, że problemy były spowodowane błędem popełnionym przez jednego z administratorów środowiska Amazon.

Aktualizacja: 01 marca 2012 17:04

Pełną sprawność wszystkich komponentów przywrócono po ok. 13 godzinach. Przedstawiciele koncernu Microsoft ostrzegli jednak o możliwości wystąpienia problemów z wydajnością środowiska Azure. Usterka - związana najprawdopodobniej z obsługą daty 29 lutego - spowodowała błędy w działaniu istotnych komponentów środowiska Azure, a także narzędzi pozwalających na zarządzanie chmurową platformą Windows. Sygnalizowano również błędne działanie usług takich jak Azure Marketplace. Przedstawiciele koncernu Microsoft zapowiadają, że szczegółowe informacje dotyczące powodów wystąpienia awarii zostaną wkrótce ujawnione.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200