Asseco Poland wchodzi na NASDAQ

Spółka chce pozyskać z amerykańskiej giełdy 200-300 mln USD, przy cenie minimum na poziomie równowartości 60 zł za akcje. Pozyskane fundusze mają być przeznaczone na odkupienie mniejszościowych udziałów w spółkach zależnych w celu uproszczenia struktury grupy.

Obecnie na amerykańskim parkiecie jest Formuła Systems, Sapiens International i Magic Software, a wkrótce będzie także Asseco Poland. Docelowo, za dwa lata, na rynku NASDAQ ma być notowana tylko jedna firma. Według szacunków przedstawicieli spółki, na wykup mniejszościowych pakietów akcji potrzeba co najmniej 650 mln USD.

"Podążamy śladem Formuła Systems i innych izraelskich spółek, które niekiedy omijają własną giełdę i bezpośrednio wchodzą na amerykański parkiet" - mówi Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland. Według niego przykładem takich firm są: Check Point, Nice i Amdocs. Wśród korzyści wynikających z wejścia na NASDAQ przedstawiciele spółki wymieniają m.in. zwiększenie rozpoznawalności marki, zainteresowania inwestorów i klientów. Asseco Poland chciałoby zadebiutować na NASDAQ jeszcze w roku 2012.

Zobacz również:

  • Yandex pod kontrolą Kremla
  • Kolejny gigant mediów społecznościowych wszedł wczoraj na giełdę

Firmy, których akcje są notowane na rynku NASDAQ częściej wybierają również wielcy inwestorzy. To zaś przekłada się na wzrost wartości udziałów. Wskaźnik wyceny P/E (cena akcji / zysk) dla większości firm notowanych na NASDAQ jest blisko 20-30. Jest tak np. w przypadku firm SAP, czy Intuit. Natomiast dla notowanego na GPW Asseco Poland jest to zaledwie 8,1. Nie do przecenienia jest też fakt, że akcje spółki notowanej na NASDAQ są bardziej płynne. Wartość obrotów na NASDAQ jest prawie 200-krotnie większa niż obrotów na GPW. Z perspektywy klientów fakt, że spółka jest notowana na rynku NASDAQ oznacza również ułatwiony dostęp do informacji na temat wyników, skali i rodzaju działalności oraz głównych konkurentów. Dla porównania, Na NASDAQ jest blisko 700 firm technologicznych, na giełdzie w Warszawie zaledwie 20, a na giełdzie TASE w Tel Avivie blisko 150.

Władze Asseco Poland liczą również na wzmocnienie rozpoznawalności marki. Obecnie Asseco Poland ma pozycję 7 na rynku europejskich producentów oprogramowania ze skonsolidowanymi przychodami na poziomie 1,7 mld USD. Tymczasem nie jest tak znana jak inne europejskie firmy programistyczne, w tym znajdujące się wyżej w tym rankingu - SAP, Dassault Systems, Sage, Software AG, DATEV, czy Autonomy. Zdaniem przedstawicieli spółki marka Asseco jest nawet mniej znana niż zsklasyfikowane odpowiednio na 8., 9., i 10. pozycji największych producentów oprogramowania firmy: SWIFT, Wincor Nixdorf i Misys.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200