Dane w rejestrach państwowych lepiej chronione

Zakończyła się modernizacja Centrum Certyfikacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zrealizowana na zlecenie Centrum Projektów Informatycznych. Centrum będzie wydawało certyfikaty pracownikom administracji pracujących przy rejestrach państwowych. Dzięki temu ma się zwiększyć kontrola nad dostępem urzędników do krytycznych danych dotyczących Polaków.

Centrum Certyfikacji generuje certyfikaty kart operatorskich dla pracowników realizujących zadania z zakresu ewidencji ludności czy aktów stanu cywilnego przy pomocy aplikacji ZMOKU. Karty przeznaczone będą również dla operatorów Systemu Informatycznego Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Każda czynność dokonana przez urzędników i operatorów będzie wymagała autoryzacji kartą operatorską z ważnym certyfikatem, wydawaną przez centrum. Certyfikaty będą wydawane nie tylko dla użytkowników, ale także dla infrastruktury technicznej. Centrum posłuży także m.in. do generowania certyfikatów dla serwerów w celu uwierzytelnienia w procesie ich komunikacji z systemem rejestrów państwowych. Uruchomienie centrum oznacza również stworzenie mechanizmów zarządzania cyklem życia certyfikatów, czyli monitorowanie statusów certyfikatów od momentu ich wytworzenia do wygaśnięcia. "Dzięki zmodernizowanemu centrum zwiększy się kontrola nad dostępem urzędników do krytycznych danych dotyczących Polaków, które znajdują się w rejestrach centralnych. Każdy urzędnik pracujący na ZMOKU będzie miał dostęp do danych tylko w zakresie przyznanych mu uprawnień" - wyjaśnia Marcin Łukasiewicz, kierownik projektu pl.ID w Centrum Projektów Informatycznych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200