Nowe prawo telekomunikacyjne ma lepiej chronić abonentów

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji prowadzi prace nad dostosowaniem polskiego prawa telekomunikacyjnego do wymogów Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają lepiej chronić użytkowników - korzystający z internetu przez komórkę będą mieli prawo żądać, by przedsiębiorca powiadamiał ich o wykorzystaniu limitu transferu danych, a przeniesienie numeru z jednej firmy do drugiej ma trwać nie dłużej niż jeden dzień.

Nowe przepisy przewidują szereg zapisów, które mają chronić abonentów. Jednocześnie nakładają one dodatkowe obowiązki na firmy świadczące usługi telekomunikacyjne. Przewidują na przykład, że umowa na telefon, komórkę czy internet będzie musiała być przejrzysta, czytelna i zrozumiała. Konsument musi być świadomy, co przedsiębiorca mu gwarantuje i jakie są ograniczenia w świadczeniu usługi telekomunikacyjnej. "Można ją też będzie podpisać drogą elektroniczną, za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej przedsiębiorcy. Dzięki temu nie tylko podpisywalibyśmy umowy bez wychodzenia z domu, ale też mielibyśmy czas na zastanowienie się i spokojne zapoznanie się z proponowanymi warunkami umowy" - czytamy na stronach MAC. Ponadto zgodnie z ustawą nad którą pracuje Ministerstwo umowa na internet w sieci stacjonarnej musiałaby zawierać informację o tym, jak konkretnie wygląda kupowana usługa. Powinniśmy się więc dowiedzieć o maksymalnej przepustowości łącza w kilobitach na sekundę, prędkości transmisji danych do i od abonenta w kilobajtach na sekundę i warunkach, w których mogą być dostarczone te prędkości.

Korzystający z internetu przez komórkę będą mieli prawo żądać, by przedsiębiorca powiadamiał ich o wykorzystaniu limitu transferu danych. Ma to uchronić abonentów przed nieoczekiwanie wysokimi rachunkami za korzystanie z internetu. Zgodnie z nowymi przepisami nie będziemy też zmuszani do podpisywania bardzo długich umów. Pierwsza umowa na telefon, komórkę czy internet nie mogłaby być podpisana na dłużej niż dwa lata, a można by było też podpisać umowę na czas krótszy niż rok. Zdaniem MAC powinno to zwiększyć konkurencję na rynku, bo przedsiębiorcy bardziej walczyliby o klienta. "Będziemy mieć też ustawową gwarancję, że przeniesienie numeru telefonicznego z jednej firmy do drugiej nie może trwać dłużej niż jeden dzień roboczy. Do tej pory taki zapis był tylko w rozporządzeniu. Ustawa określi też zasady wypłaty odszkodowania z tytułu opóźnień w przeniesieniu numeru" - czytamy na stronach MAC.

Abonenci mają być też bardziej chronieni przed spamem i zagrożeniem wycieku danych osobowych. Projekt doprecyzowuje obowiązki przedsiębiorców w przypadku naruszenia bezpieczeństwa sieci - m.in. nakazuje im informować konsumentów o określonych zdarzeniach np. że nastąpiło zagrożenie wyciekiem danym osobowych. Ustawa ma też ułatwić polubowne rozstrzyganie sporów między przedsiębiorcami a klientami. Wprowadzi bowiem zasadę domniemanej zgody przedsiębiorcy na sąd polubowny w sporach z konsumentami. Pozasądowe rozstrzyganie sporów jest wygodniejsze dla konsumentów, a przede wszystkim szybsze. Dziś przedsiębiorcy rzadko godzą się na taki sposób rozstrzygnięcia sporu.

Aktualizacja: 18 stycznia 2012 14:53

Jak informuje Ministerstwo Administracji i Administracji, planuje się, iż projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne zostanie przekazany pod obrady Rady Ministrów w lutym br. Termin na miesiąc luty wynika z programu prac Rady Ministrów na rok 2012 i zaleceń co do traktowania projektu implementującego znowelizowany pakiet dyrektyw łączności elektronicznej jako projekt priorytetowy. Dokument powinien trafić do Sejmu w marcu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200