Gdynia, Sopot i Gdańsk zamawiają system IT za 134 mln zł
- Sławomir Kosieliński,
- 09.12.2011, godz. 12:23
Urząd Miasta Gdyni uznał za najlepszą ofertę Qumak-Sekom na wykonanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR, który ma pozwolić na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta.
W Polsce powstają Inteligentne Systemy Transportowe
Wykonawcy, którzy złożyli oferty mają teraz 10 dni na ewentualne odwołania. Urząd Miasta Gdynia poinformowała również, że zawrze umowę w sprawie zamówienia publicznego po otrzymaniu informacji o wyniku uprzedniej kontroli przeprowadzonej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Można się jednak spodziewać, że umowa zostanie zawarta jeszcze w grudniu, co korzystnie wpłynie na wyniki firmy Qumak-Sekom, jak i jej kurs giełdowy.
Wyłonienie wykonawcy Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR było wyjątkowo pracochłonne. Przetarg w tej sprawie ogłoszono w połowie lipca 2011 r., otwarcie ofert miało miejsce 24 października, zaś wybór oferty 2 grudnia. Gdyńscy urzędnicy musieli odpowiedzieć na prawie 500 zapytań od oferentów i często nowelizować SIWZ, uwzględniwszy ich uwagi.
Urząd Miasta Gdyni liczy, że dzięki uruchomieniu systemu TRISTAR przepustowość dróg w Trójmieście zwiększy się o 20%-30%. Centralny komputer, połączony z centrami sterowania, ma sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej.
Dzięki niższej cenie uzyskanej w przetargu miasta mniej wydadzą na wkład własny, co otwiera możliwość realizacji dodatkowych inwestycji. Natomiast niewykorzystane środki unijne wracają do puli środków zarządzanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i będą mogły zostać przeznaczone na inne projekty ITS.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR ma pozwolić na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta. Wykorzystana zostanie do tego technologia Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Centralny komputer, połączony z centrami sterowania, będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Zamawiający liczy, że dzięki uruchomieniu systemu przepustowość dróg w Trójmieście zwiększy się o 20%-30%. "Gdańsk jako pierwszy skorzysta z systemu TRISTAR. Nasz odcinek będzie gotowy na EURO 2012" - zapowiada Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska, odpowiedzialny za inwestycje infrastrukturalne.
W Sopocie i Gdyni system TRISTAR zacznie działać później. Ostatecznie cała inwestycja ma się zakończyć pod koniec 2014 r.