IT będzie finansowane inaczej

W nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 najgłębsze reformy dotkną unijne programy wspierania badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji, w tym właśnie wydatków na IT.

Jose Manuela Durão Barroso, Przewodniczący Komisji Europejskiej przedstawił 29 czerwca 2011 r. propozycję nowego okresu programowania finansowego UE, czyli wieloletniego budżetu Wspólnoty na lata 2014-2020. Zawartość dokumentu nie jest w sumie zaskoczeniem, albowiem Komisja zdecydowaną większość propozycji sygnalizowała już wcześniej. W propozycji pojawiło się jednak kilka nowych, ciekawych elementów dotyczących ICT.

Budżet w duchu Europa 2020

Komunikat Komisji COM 2011(500) nosi tytuł "Budżet z perspektywy ‘Europy 2020’ " Nie jest to zabieg medialny, ale dowód na zmianę filozofii konstrukcji budżetu. Komisja, przygotowując jego projekt, stanęła bowiem przed kwadraturą koła - koniecznością znalezienia środków na finansowanie rosnącej liczby dziedzin polityk wspólnotowych, w czasie globalnego kryzysu, gdy wszystkie kraje ograniczają wydatki i przeprowadzają konsolidację fiskalną (a przynajmniej tak deklarują). Dlatego też Komisja otwarcie mówi, że nowy budżet skonstruowała w taki sposób, aby władze krajów członkowskich nie miały "ochoty" na wspieranie gospodarek krajowych środkami UE według własnego uznani. Środki unijne, które otrzymają podmioty w krajach członkowskich, mają im pomóc osiągnąć uzgodnione w planie "Europa 2020" cele wspólnotowe. Wszystkie zadania realizowane przez podmioty krajowe będą w związku z tym kontrolowane w oparciu o następujące reguły.

Zobacz również:

  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak

1. Ukierunkowanie na rezultaty co oznacza że wszystkie działania perspektywy - i wspólnotowe, i krajowe - muszą być ściśle związane z wdrażaniem strategii "Europa 2020" oraz jej 7 inicjatywami wiodącymi. Komisja już zaczęła przygotowanie do tego procesu czego przykładem są oceny realizacji m.in. "Europejskiej Agendy Cyfrowej" i "Unii Innowacji".

2. Wspólne ramy strategiczne zastąpią odrębne zestawy wytycznych dla poszczególnych instrumentów perspektywy. W szczególności dotyczyć to będzie Funduszy Strukturalnych tj. EFRR, EFS a także Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz przyszłego Europejskiego Funduszu na rzecz Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa. Dodatkowo uproszczeniu ulegnie system klasyfikacji regionów. Pojawia się nowa kategoria - "region w okresie przejściowym", zastąpi obecny, zawiły system stopniowego znoszenia płatności. Kategoria ta obejmie wszystkie regiony, w których PKB w przeliczeniu na mieszkańca kształtuje się na poziomie od 75% do 90% średniej UE-27.

3. Wypłaty środków w ramach programów i instrumentów będą obwarowane odpowiednimi warunkami, po to aby doprowadzić do koncentrowania się bardziej na rezultatach niż na nakładach. Będzie wiązało się to z - jak to określa Komisja - systemem proaktywnej kontroli, zwłaszcza, gdy w grę będą wchodziły takie pozycje jak polityka spójności czy rolnictwo.

4. Efekt dźwigni przekładający się na zwiększenie inwestycji. Komisja zakłada, że poprzez współpracę z sektorem prywatnym w zakresie innowacyjnych instrumentów finansowych a także z instytucjami trzeciego sektora w obszarze polityk społecznych nastąpi spotęgowanie wpływu budżetu UE. Gwarancje i rozwiązania w zakresie podziału ryzyka umożliwią sektorowi finansowemu przekazywanie większego kapitału i udzielanie większych pożyczek innowacyjnym przedsiębiorstwom lub na realizację projektów infrastrukturalnych w tym w partnerstwie publiczno-prywatnym z jednostkami sektora publicznego. W ten sposób takie instrumenty finansowe mogą przyczynić się do ogólnego rozwoju rynków finansowych w sytuacji pokryzysowej.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200