Smartfony oznaczają inwestycje w sieci

Wykreowana wraz z pojawieniem się iPhone moda na zaawansowane technologicznie komórki pomaga operatorom zwiększać przychody z transmisji danych. Ale wzrost ruchu w sieci oznacza też konieczność inwestowania, a do tego operatorzy już nie są aż tacy chętni.

Tegoroczna sprzedaż smartfonów w Polsce może wynieść 5,4 mln sztuk. Te szacunki opublikował Dziennik Gazeta Prawna, cytując dom mediowy Aegis Media. Prognoza robi wrażenie, choć jednoczenie budzi niedowierzanie. Oznacza to bowiem, że co drugi telefon komórkowy sprzedany w roku 2011 w Polsce będzie smartfonem! Biorąc pod uwagę, że w ubiegłym roku smartfony - w zależności od szacunków - miały od kilkunastu do ok. 25 proc. udziału w sprzedaży komórek w Polsce szacunki Aegis Media zapowiadają co najmniej podwojenie ich sprzedaży w tym roku.

Redakcja poleca:
Raport COMPUTERWORLD TOP 200 - wydany już po raz 20 - jest najpełniejszym opracowaniem poświęconym rynkowi teleinformatycznemu. Prezentuje szczegółowe dane finansowe, informacje rynkowe i komentarze analityków dotyczące dostawców nowoczesnych technologii. Przybliża co robią oraz jakie produkty i usługi IT mogą zaoferować twojemu przedsiębiorstwu. Raport uzupełniają wyniki, dane teleadresowe i informacje o kluczowych osobach.

Przedstawiciele producentów są ostrożniejsi i szacują, że smartfony będą miały od 30 proc. do 40 proc. udziału w tegorocznej sprzedaży telefonów komórkowych. "W I kwartale z ok. 800 tys. sprzedanych przez Samsunga telefonów 30% stanowiły smartfony. Udział tej grupy produktów będzie rósł" - mówi Wojciech Wasilewski, dyrektor marketingu i sprzedaży telefonów komórkowych w Samsung Electronics Polska. Z ocenami producentów zbieżna jest opinia firmy Pyramid Research. "Prognozujemy, że w 2011 roku smartfony będą stanowiły 35% wszystkich sprzedanych telefonów komórkowych" - pisze Sylwia Boguszewska, analityk Pyramid Research.

Zobacz również:

  • Apple ostrzega przed szpiegowskim oprogramowaniem działającym podobnie jak Pegasus
  • Duża zmiana - Apple zezwala na tworzenie emulatorów gier
  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę

Czym jest smartfon?

Rozbieżne są szacunki dotyczące nie tylko przyszłości, ale także przeszłości. Według GfK Polonia, w 2010 r. w Polsce sprzedano ok. 1,3 mln smartfonów. Z kolei szacunki np. Pyramid Research mówią o tym, że ich sprzedaż była niemal dwa razy wyższa (ok. 2,6 mln sztuk). Kluczem, który może pozwolić zrozumieć rozbieżności w szacunkach może okazać się definicja pojęcia smartfon. Gdy popatrzymy na terminy je określające, przygotowywane przez renomowane firmy badawcze, takie jak Gartner czy IDC, to okazuje się, że smartfonem jest każdy telefon komórkowy z otwartym systemem operacyjnym.

Coraz częściej zarówno firmy badawcze (np. GfK Polonia), jak i operatorzy (np. P4) mówią, że smartfonem jest telefon komórkowy z otwartym systemem operacyjnym i dotykowym ekranem oraz/lub pełną sprzętową klawiaturą QWERTY. Taka definicja eliminuje część sprzedawanych przez Nokię komórek. Mają co prawda otwarty system operacyjny, ale są wyposażone w tradycyjną 12-klawiszową klawiaturę, w tym model E52. Choć jest to jeden z najchętniej kupowanych w Polsce telefonów komórkowych. Według Nokii, jego sprzedaż na naszym rynku w końcu 2010 r. przekroczyła łącznie 1 mln sztuk.

Rok "inteligentnych" telefonów

W dość powszechnej opinii rok 2011 będzie rokiem smartfonów i kto do tego pociągu nie wskoczy, może przegrać walkę o klienta. Operatorzy w tego typu urządzeniach widzą sposób na zwiększenie przychodów z transmisji danych i systematycznie zwiększają ich liczbę w ofercie. Niektórzy, jak P4, tegoroczną strategię i ofertę oparli na smartfonach z mobilnym dostępem do Internetu.

"W 2010 roku 27% telefonów sprzedanych przez Play stanowiły smartfony. W I kwartale tego roku było to już ponad 50%" - mówi Jorgen Bang-Jensen, prezes P4, operatora sieci Play. Najmniejszy z czterech polskich infrastrukturalnych operatorów komórkowych liczy, że w cały 2011 roku udział smartfonów wzrośnie do 60% ogółu sprzedanych w sieci Play telefonów. Play jako pierwszy z naszych operatorów zdecydował się na promowanie nowych, drogich modeli smartfonów przez oferowanie ich w przedsprzedaży. W ten sposób sprzedawał w 2010 r. m.in. Motorolę Milestone, HTC Desire, Samsunga Galaxy S i Nokię C7, a w tym Sony Ericsson Xperia Play.

Gruszek w popiele nie zasypia także PTK Centertel, operator sieci Orange. O ile w IV kwartale 2009 r. smartfony miały tylko 7-proc. udział w sprzedaży telefonów w sieci Orange, to w I kwartale 2011 r. było to już 28%. Około 30-proc. udziałem smartfonów w sprzedaży mogła w I kwartale br. pochwalić się Polska Telefonia Cyfrowa. Jej plany na II kwartał mówią o wzroście tego udziału do ok. 40%. Najostrożniej do smartfonów podchodzi Polkomtel. Jego wiceprezesi - Krzysztof Kilian i Bogusława Matuszewska - zgodnie twierdzą, że ze względu na ciągle wysokie ceny nie mają one zbyt dużego udziału w sprzedaży. Krzysztof Kilian podkreśla jednak, że od kilku miesięcy firma obserwuje rosnące zainteresowanie takimi telefonami oraz to, że ich ceny spadają.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200