Czy dzięki przejęciu firmy Skype Microsoft zawojuje rynek rozwiązań Unified Communications?

Dzięki przejęciu firmy Skype Technologies koncern Microsoft zyska prawa do najpopularniejszego komunikatora internetowego i szeroko rozpoznawanej marki. Zapowiedzi przedstawicieli koncernu z Redmond pozwalają jednak sądzić, że warta 8,5 mld USD transakcja ma przyczynić się do umocnienia pozycji firmy Microsoft na rynku rozwiązań klasy Unified Communications.

Przedstawiciele koncernu Microsoft zapowiadają, że rozwiązania znane z komunikatora Skype zostaną zintegrowane m.in. z usługami Windows Live, środowiskiem Windows Phone 7 i oprogramowaniem konsoli Xbox. Plany spożytkowania technologii, które Microsoft zamierza przejąć wraz z firmą Skype nie kończą się jednak na rozwiązaniach konsumenckich. Władze koncernu z Redmond zamierzają zintegrować wybrane funkcje komunikatora Skype z oprogramowaniem linii Outlook i Lync. Wiele wskazuje więc, że skutki zapowiadanej fuzji bezpośrednio odczują również użytkownicy korporacyjny, zwłaszcza ci, którzy na co dzień korzystają z rozwiązań klasy Unified Communiations. Praktycznych korzyści można oczekiwać m.in. dzięki zapowiedzianej oficjalnie integracji funkcji komunikatora Skype z oprogramowaniem pakietu Microsoft Outlook oraz środowiskiem Lync. Zdaniem ekspertów wsparcie ze strony firmy Microsoft może przycznić się m.in. do uproszczenia prosów związanych z zarządzaniem polityką bezpieczeństwa informacji.

Zdaniem analityków Microsoft dzięki przejęciu firmy Skype będzie mógł pośrednio skorzystać z rosnącej popularności rozwiązań konsumenckich w zastosowaniach korporacyjnych. Już dziś możliwości komunikatora Skype są powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Zapowiadana integracja i wsparcie finansowe ze strony koncernu Microsoft mogą natomiast spowodować, że rozwiązania firmy Skype będą coraz szerzej wykorzystywane zarówno w wewnętrznych zastosowaniach biznesowych, jak również w komunikacji z partnerami i klientami. "Poczta elektroniczna, komunikatory tekstowe i transmisja głosu stopniowo zlewają się w jeden szeroki kanał zintegrowanej komunikacji. Integracja dotychczasowych rozwiązań firmy Microsoft z możliwościami i potencjałem rynkowym Skype pozwoli na ujednolicenie technologii komunikacyjnych wykorzystywanych w zastosowaniach konsumenckich i biznesowych" - twierdzi Charles Golvin, analityk firmy Forrester Research. Poza dostępem do szerokiej bazy klientów Microsoft zyska możliwość zintegrowania w ramach swoich produktów rozwiązanie wykorzystywane zarówno do komunikacji z najbliższymi, jak i do kontaktów biznesowych.

Zobacz również:

  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC

W podobnym tonie wypowiadają się również przedstawiciele firm wyspecjalizowanych w zintegrowanych, korporacyjnych rozwiązaniach komunikacyjnych. "Uważamy, że przejęcie firmy Skype przez concern Microsoft jest pod wieloma względami wiadomością dobrą. Taka decyzja sprawia, że Skype przestaje istnieć na mocno konkurencyjnym rynku i łączy się z jednym z naszych najbliższych partnerów strategicznych. Integracja Microsoft Lync i Skype jest także korzystna dla rozwoju oferty firmy Polycom, ponieważ lepsza funkcjonalność platformy Lync oznacza dla nas większe możliwości w zakresie rozwiązań wideo, oprogramowania i sprzedaży infrastruktury" - podkreśla Andy Miller, prezes i dyrektor generalny firmy Polycom. Według niego fuzja firmy Skype z koncernem Microsoft będzie również sprzyjać rozwojowi usług komunikacyjnych oferowanych w modelu cloud. Jednocześnie Skype jest jedną z najlepiej rozpoznawanych marek w konsumenckiej części rynku IT. Zdaniem wielu ekspertów Microsoft do tej pory nie posiadał w swojej ofercie marki o tak ugruntowanej pozycji na rynku konsumenckim. "Google, Apple i Skype to trzy dominujące marki na rynku konsumenckich rozwiązań informatycznych. Zakup firmy Skype to nie tylko możliwość wykorzystania technologii i jednej z trzech najbardziej rozpoznawalnych marek w swoich zastosowaniach. Z punktu widzenia władz firmy Microsoft równie ważne jest, że możliwości i pozycji rynkowej Skype nie wykorzystają do swoich celów ani Google, ani Cisco" - twierdzi Ted Schadler, wiceprezes firmy Forrester Research. Według niego Microsoft zechce wykorzystać rozwiązania firmy Skype także we własnych produktach oferowanych w modelu cloud computing. "Władzom firmy Microsoft zależy na maksymalizacji przychodów z tytułu usług w modelu cloud. Jednocześnie taka forma dostarczania oprogramowania charakteryzuje się stosunkowo dużym potencjałem w zakresie rozwoju funkcjonalnego. Skype może więc stać się kolejną usługą dodatkową wobec obecnych możliwości pakietu Office 365 lub platformy Windows Azure" - uważa Ted Schadler.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200