Najcenniejszą marką na świecie okazał się...

...Apple, wyprzedzając Google, który zajmował pozycję lidera przez ostatnie 4 lata wynika z tegorocznego rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 przygotowywanego przez firmę Millward Brown Optimor.

W pierwszej trójce BrandZ Top 100 znalazł się jeszcze IBM. Branża ICT ogólnie zdominowała czołówkę. Aż 6 marek to firmy IT lub telekomunikacyjne. A wśród wszystkich 100 marek aż 33% to byli przedstawiciele firm ICT. W tegorocznym zestawieniu znalazło się 19 marek z tzw. rynków wschodzących.

Silne marki - takie jak Burberry, Chanel, Louis Vuitton czy Coca-Cola - podniosły swoją wartość, odwołując się do nowych technologii, na przykład wykorzystując media społecznościowe i związane z nimi aplikacje. Równocześnie obserwujemy, że istniejące w świecie fizycznym wzajemne zależności między aplikacjami, urządzeniami i platformami operacyjnymi przekładają się na wzajemne zależności marek.

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859% i obecnie jest warta 153,3 mld USD. Innym ważnym ustaleniem badawczym jest to, że w ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17%, osiągając poziom 2,4 biliona USD. Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2.

"Marki w coraz większym stopniu przyczyniają się do sukcesów biznesowych" - zauważył David Roth z WPP. "W ostatnim roku gospodarka światowa przeszła z fazy rekonwalescencji w fazę autentycznego wzrostu, a łączna wartość wszystkich marek w rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 64% w stosunku do 2006 r. i wynosi obecnie 2,4 biliona USD. Te marki, które są silne, nie są wprawdzie całkowicie odporne na zawirowania rynkowe, ale są w większym stopniu gotowe na zagrożenia, nowe wyzwania ale także nowe pomysły".

Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Ranking opiera się na analizie danych finansowych w połączeniu z pomiarami wartości marek w percepcji konsumentów - na tej podstawie można wskazać 100 najcenniejszych marek świata w ujęciu pieniężnym i ustalić ich kolejność.

Najcenniejsze marki świata roku 2011:

  • Apple - wartość 153 mld USD (wzrost o 84%)
  • Google - 111 mld USD (-2%)
  • IBM - 101 mld USD (+17%)
  • McDonalds - 81 mld USD (+23%)
  • Microsoft - 78 mld USD (+2%)
  • Coca-Cola - 73 mld USD (+8)
  • AT&T - 70 mld USD (bez zmian)
  • Malboro - 68 mld USD (+18%)
  • China Mobile - 57 mld USD (+9%)
  • GE - 50 mld USD (+12%)

"Prowadzone przez nas szacunki wartości marek to potężne narzędzie określające, w jakim stopniu poszczególne firmy są w stanie budować autentyczną i trwałą wartość dla akcjonariuszy" - stwierdziła Eileen Campbell, prezes Millward Brown. "Dzięki dbałości o własną markę oraz nieustannym innowacjom Apple może żądać wysokiej premii za swoje produkty i utrzymywać się na fali mimo turbulencji gospodarczych. Jest to przykład globalnego sukcesu biznesowego, na którym mogą uczyć się inni" - dodała.

Z punktu widzenia liderów biznesu można uznać, że zarządzanie marką jest jedną z kluczowych kompetencji służących budowaniu wartości finansowej w długim okresie. W trakcie 2010 rynki akcji odnotowały globalny wzrost na poziomie 13%, natomiast najsilniejsze marki podnosiły swoją wartość szybciej - o 30%. Inne ważne ustalenia tegorocznego badania, opisane w raporcie:

Co piąta marka pochodzi z BRIC. W tym roku 19 marek zakwalifikowanych do rankingu BrandZ Top 100 pochodziło z rynków wschodzących (w roku 2006 było ich tylko 2, a w ubiegłym roku - 13). Rosnąca obecność marek z rejonu BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) w globalnym rankingu świadczy o rosnącej sile nabywczej ludności tych krajów. Wiele spośród tych marek czerpie swoją siłę z lokalnej bazy nabywców, ale jest też spora grupa marek o ambicjach międzynarodowych, jak np. Petrobras z Brazylii (nr 61 w rankingu, wartość marki - 13,4 mld USD), ICICI Bank w Indiach (nr 53, wartość 14,9 mld USD) czy Baidu - największa wyszukiwarka internetowa w Chinach. Marka Baidu, wchodząca obecnie w skład amerykańskiego indeksu NASDAQ, jest warta 22,5 mld USD. Marka ta przesunęła się o 46 miejsc do góry i obecnie zajmuje pozycję nr 29. Pomimo tych sukcesów konsumenci z krajów BRIC nadal preferują marki zachodnie. Tę nową energię i zaufanie rynków BRIC z powodzeniem wykorzystała luksusowa marka Louis Vuitton (dla której Brazylia jest drugim co do wielkości rynkiem na świecie), odnotowując 23-procentowy wzrost wartości (do poziomu 24,3 mld USD), co pozwoliło jej osiągnąć 26. pozycję w.

W erze technologii atrakcyjność utrzymują marki z tradycją. Coca-Cola (nr 6), GE (nr 10), IBM (nr 3) i McDonald’s (nr 4) wyróżniają się z tego względu, że utrzymują się na rynku od ponad 50 lat. Bez względu na wiodącą pozycję czy stosowane strategie i taktyki wszystkie te marki mają pewną cechę wspólną - potrafią umiejętnie korzystać ze swojej siły, aby być nadal atrakcyjne dla konsumentów i zapewniać sukces biznesowy w skali globalnej.

Dominacja marek z sektora technologii i telekomunikacji. Marki ICT, stanowiące 33% wszystkich marek z rankingu, pozostają istotne dla konsumentów w codziennym życiu. Za liderem rankingu - marką Apple - plasuje się Google, którego wartość wynosi 111 mld USD, a na 3. miejscu znalazł się IBM z wartością 101 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35., z wartością 19 mld USD), notując największy wzrost wartości - aż o 246%. Sklep internetowy Amazon.com wyprzedził sieć Walmart i zajął 1. miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14. pozycji (wartość tej marki to prawie 38 mld USD, wzrost o 37%).

Największe wzrosty wartości odnotowały marki z sektora fast foodów, dóbr luksusowych i technologii. W ubiegłym roku w każdym z 13 sektorów objętych badaniem odnotowano wzrost wartości. Liderem wzrostów sektorowych okazały się fast foody (22%), za nimi uplasowały się dobra luksusowe (19%) i marki technologiczne (18%). Najwolniej rósł natomiast sektor paliwowy (1%).

Marki są coraz bardziej ze sobą powiązane dzięki nowym technologiom i procesom konwergencji. Aby podbijać serca i umysły konsumentów, marki w coraz większym stopniu muszą wykorzystywać nowe technologie. Silne marki - takie jak Burberry, Chanel, Louis Vuitton czy Coca-Cola - podniosły swoją wartość, odwołując się do nowych technologii, na przykład wykorzystując media społecznościowe i związane z nimi aplikacje. Równocześnie obserwujemy, że istniejące w świecie fizycznym wzajemne zależności między aplikacjami, urządzeniami i platformami operacyjnymi przekładają się na wzajemne zależności marek. Marki, które zdają sobie sprawę z ryzyka, jakie się z tym wiąże, są w stanie umiejętnie wykorzystać takie powiązania do generowania wzrostu.

Toyota wraca na wiodącą pozycję jako najcenniejsza marka branży motoryzacyjnej. Ranking BrandZ Top 100 pokazuje także, że silne marki są zdolne do podnoszenia się nawet z najtrudniejszych sytuacji spowodowanych nadwątleniem reputacji firmy czy opinii o niezawodności jej produktów. Konsumenci wskazują Toyotę jako markę o znakomitej wartości - odnotowała ona wzrost o 11%, osiągając wartość 24,1 mld USD.

Ranking BrandZ Top 100, opracowywany na zlecenie WPP, to jedyna wycena marek na świecie, w której bierze się pod uwagę opinie klientów na temat kupowanych marek, w połączeniu z rygorystyczną analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analityków oraz profili ryzyka inwestycyjnego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200