Firmowa technologia dla generacji Y
- 19.04.2011, godz. 03:42
Pokolenie to już w młodym wieku dorobiło się stereotypów - są to pracownicy leniwi, roszczeniowi, i korzystają z mediów społecznościowych w pracy, nie przejmując się zbytnio kwestiami bezpieczeństwa.
Odcisnąć piętno na technologii
Wśród przedstawicieli pierwszej fali generacji Y, 52% piastowała obecną funkcję od 3 do 10 lat, a 27% to w tej chwili menedżerowie. Generacja Y staje się grupą doświadczonych pracowników, którzy rozumieją w jaki sposób działają ich firmy i w jaki sposób poradzić sobie w biznesie. Z raportu wynika także, że chcą mieć wpływ na kształtowanie polityki dotyczącej używania technologii przez firmę. "Menedżerowie, którzy tworzą strategie współpracy i korzystania z technologii dla swoich pracowników powinni tworzyć polityki bazując na faktach, a nie stereotypach. Ważne jest, aby uchwycić aktualną postawę generacji Y wobec działu IT, aby zrozumieć w jaki sposób przedstawiciele tej generacji naprawdę korzystają z technologii" - napisał w raporcie TH Keitt, analityk Forrester Research.
Zobacz również:
- 5G - rozwój jeszcze przed nami, 6G - tuż tuż, za rogiem
- Jak CIO może wesprzeć budowanie ekosystemu partnerów innowacji
Przedstawiciele generacji Y wierzą, że "ich technologia" jest lepsza niż technologia ich pracodawcy - 31% uważa, że technologia, którą mają w domu jest lepsza niż ta posiadana w pracy. Ten pogląd podziela 23% przedstawicieli generacji X i już tylko 17% przedstawicieli pokolenia wyżu demograficznego. Ok. 44% przedstawicieli pokolenia Y i 42% pokolenia X przyznaje, że instaluje prywatne oprogramowanie na komputerach używanych w pracy. Choć pokolenie wyżu demograficznego także może być utrapieniem dla CIO. Aż 36% instaluje własne oprogramowanie. Poza tym, aż 40% wszystkich grup wiekowych używa serwisów internetowych takich, jak Google Docs w pracy.
31% przedstawicieli generacji Y uważa, że technologia, którą mają w domu jest lepsza niż ta posiadana w pracy.
Ponieważ coraz więcej osób z generacji Y zajmuje stanowiska menedżerskie, chcą podejmować decyzje i są wstanie pomagać w podejmowaniu decyzji związanych z technologią. Z raportu wynika, że 69% chce mieć wpływ na technologię, której używa w pracy. Analitycy Forrester Research zalecają robienie ankiet wśród pracowników na temat narzędzi, których potrzebują w pracy oraz oceny aktualnie używanej technologii.
Nieco inny świat?
Jakie pułapki czekają na pracodawców zatrudniających osoby z pokolenia Y? Z badania SmartCompany i Roy Morgan Research and Dun & Bradstreet wynika, że pokolenie Y to nie tylko problemy z brakiem dyscypliny technologicznej. Aż 70% australijskich pracodawców ze średnich i małych firm skarżyła się, że grupa najmłodszych pracowników ma problemy z poprawnym pisaniem i nie bardzo rozumie, na czym polega poprawne zachowanie w miejscu pracy, zaś 48% twierdzi, że ta grupa ma słabe umiejętności komunikacyjne. Jednocześnie przedstawiciele generacji Y albo nie wiedzą, albo nie przejmują się brakiem entuzjazmu swoich szefów. Ok. 90% pracodawców przyznaje, że osoby z generacji Y są bardziej wymagające niż inni pracownicy we wszystkim co dotyczy kwestii awansu i rozwoju kariery, a 79% - że częściej proszą o podwyżki.
To tylko jedna strona medalu. Niektóre badania pokazują, że odmienność generacji Y to mit. Jeden z najczęściej powtarzanych stereotypów o generacji Y - według Corporate Leadership Council - to, że zależy im głównie na pieniądzach. Okazuje się bowiem, że wszystkim na tym zależy! Przedstawiciele generacji Y, X i wyżu demograficznego twierdzą zgodnie, że wynagrodzenie jest na pierwszym lub drugim miejscu przy ocenie potencjalnego pracodawcy. Przedstawiciele pokolenia Y jednak w nieco inny sposób oceniają poziom wynagrodzenia. Bardziej niż sama kwota interesuje ich, czy zarabiają więcej, czy mniej niż koledzy.
Ważne jest, aby uchwycić aktualną postawę generacji Y wobec działu IT, aby zrozumieć w jaki sposób przedstawiciele tej generacji naprawdę korzystają z technologii. Pracodawcy powinni jednak skoncentrować się na poprawie komunikacji w całej organizacji, a nie na konkretnych narzędziach dla różnych grup wiekowych.
Kolejna opinia na ich temat to, że komunikują się w inny sposób. Czy jednak naprawdę? Na pewno chętniej korzystają z wiadomości tekstowych i serwisów społecznościowych w życiu osobistym. W miejscu pracy generacja Y i X używa jednak tych samych narzędzi do pracy grupowej, wiadomości tekstowych lub komunikatorów w kontaktach z przełożonymi, zaś dla pokolenia wyżu demograficznego odsetek ten wynosi 15%. W rozmowach kolegami co czwarty przedstawiciel generacji Y używa nowych narzędzi komunikacji, wobec 19% z generacji X i 16% wyżu demograficznego. Nowe technologie komunikacyjne będą jednak coraz powszechniejsze w miejscu pracy, a różnice w wykorzystywaniu ich przez poszczególne grupy wiekowe będą się zmniejszały. Starsi pracownicy będą ich bowiem używali w coraz większym stopniu. Pracodawcy powinni więc skoncentrować się na poprawie komunikacji w całej organizacji, a nie na konkretnych narzędziach dla różnych grup wiekowych.