CeBIT 2011: SAP szykuje konkurenta dla Salesforce

Władze niemieckiego koncernu zapowiedziały zamiar stworzenia szeregu, wyspecjalizowanych i oferowanych w formie usługi aplikacji, stanowiących rozszerzenie funkcjonalności typowych dla systemów ERP. Pierwszym rozwiązaniem z nowej oferty będzie platforma SAP Sales OnDemand, które potencjalnie będzie konkurować m.in. z usługami firmy Salesforce, oprogramowaniem Microsoft CRM Online oraz środowiskiem Oracle CRM OnDemand.

Według przedstawicieli SAP nowa oferta jest efektem strategii rynkowej SAP zakładającej równoległy rozwój oferty klasycznych, instalowanych w ramach korporacyjnych środowisk IT, systemów biznesowych oraz rozszerzających ich możliwości rozwiązań dodatkowych udostępnianych w modelu cloud. Specyfika takich aplikacji ma przynosić dodatkowe korzyści m.in. w zakresie pracy zespołowej oraz możliwości wykorzystywania z poziomu urządzeń mobilnych. Zapowiadane aplikacje mają natywnie obsługiwać urządzenia oparte na środowisku Google Android oraz terminale takie jak iPhone, iPad, czy BlackBerry. Platforma SAP Sales OnDemand ma również zawierać funkcjonalności znane z systemów klasy SalesForce Automation. Oprogramowanie ma również charakteryzować się intuicyjnym interfejsem opartym m.in. na rozwiązaniach znanych z serwisów społecznościowych. Szczegółowych informacji na temat cennika nie ujawniono. Przedstawiciele SAP zapowiadają jednak, że nowe rozwiązania będą konkurencyjne cenowo wobec podobnych aplikacji oferowanych w modelu usługowym przez innych producentów.

Analitycy nie wykluczają, że z czasem oprogramowanie SAP Sales OnDemand zajmie w ofercie niemieckiego koncernu miejsce oferowanego dziś oprogramowania klasy CRM. "Moim zdaniem początkowo SAP Sales OnDemand będzie posiadać co najwyżej 20 proc. funkcjonalności pełnego pakietu SAP CRM. Z pewnością będą to jednak te funkcjonalności, które zajmują 80 proc. czasu osób korzystających z typowych aplikacji wspierających zarządzanie relacjami z klientami" - twierdzi Ray Wang, właściciel firmy analitycznej Constellation Research. Według niego nowa platforma będzie stworzona pod kątem jak najlepszego wykorzystania nawyków wielu osób zaangażowanych w procesy sprzedażowe. Jako taka ma lepiej wspierać procesy związane z obsługą klientów. "Wiele aplikacji klasy CRM to narzędzia stworzone dla menedżerów, a nie dla sprzedawców. SAP tymczasem zapowiada zmianę tego podejścia" - mówi Ray Wang. Warto nadmienić, że podobne działania ukierunkowane na usprawnienia w zakresie ergonomii i prostoty obsługi oprogramowania zapowiadają również inni producenci systemów klasy CRM. Na usprawnieniach w zakresie obsługi oprogramowania i elastyczności interfejsu systemu koncentrują się m.in. zmiany wprowadzone w dostępnym od połowy lutego br. systemie Microsoft Dynamics CRM 2011.

Zgodnie z ujawnionymi informacjami z technologicznego punktu widzenia platforma Sales OnDemand bazuje głównie na rozwiązaniach opracowanych pod kątem środowiska Business ByDesign. Platforma SAP Sales OnDemand ma być publicznie dostępna w drugim kwartale br. Jeszcze w tym roku do oferty niemieckiego koncernu dołączyć mają analogiczne rozwiązania wspierające zarządzanie kosztami oraz działalnością w obszarze kadrowo-płacowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200