Oracle wyda milliard dolarów na przejęcie producenta systemów e-commerce

Przedstawiciele koncernu Oracle ujawnili plany dotyczące zakupu firmy Art Technology Group. Technologie amerykańskiej spółki mają znaleźć zastosowanie m.in. oferowanych przez Oracle systemach klasy ERP i CRM. Transakcja wyceniana na ok. 1 mld USD ma zostać sfinalizowana na początku przyszłego roku.

Zdaniem przedstawicieli koncernu technologie rozwijane przez firmę Art Technology Group będą uzupełnieniem obecnych możliwości oferowanych przez Oracle systemów biznesowych. W ofercie przejmowanej spółki znajdują się m.in. rozwiązania z zakresu marketingu, merchandisingu i personalizacji treści. “Rosnąca konwergencja między tradycyjnymi i internetowymi kanałami transakcyjnymi wymaga wprowadzenia zunifikowanej platformy technologicznej, wiążącej wszystkie kanały sprzedażowe" - czytamy w oświadczeniu kierownictwa Oracle. Podobna integracja ma być oczekiwana m.in. w zakresie narzędzi wspierających zarządzanie relacjami z klientami. Centralizacja tego typu systemów na natomiast ułatwić zbudowanie jednolitego środowiska aplikacyjnego wspierającego zarządzanie doświadczeniem klientów.

Zdaniem analityków transakcja jest odpowiedzią na ogłoszone w maju br. przejęcie firmy Sterling Commerce przez koncern IBM. "Od dawna spekulowano, że firma ATG zostanie przejęta przez większego dostawcę. Jednak mało kto typował, że nabywcą będzie Oracle. Z pewnością transakcja pozwoli na zwiększenie sprzedaży produktów Oracle wśród dotychczasowych klientów przejmowanej spółki. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że to kolejny ruch Oracle wymierzony przeciwko IBM - oprogramowanie oferowane przez ATG od zawsze konkurowało głównie z produktami IBM WebSphere Commerce" - uważa China Martens, analityk firmy 451 Group. Warto jednak nadmienić, że działalność firmy Sterling Commerce ukierunkowana była przede wszystkim na sprzedaż B2B. Natomiast Art Technology Group w większym stopniu koncentruje się na obsłudze transakcji B2C.

Zdaniem analityków korzyści wynikające z integracji ofert będą istotne dla klientów obu firm. “Wraz z upływem czasu użytkownicy oferowanych przez Oracle systemów klasy ERP i CRM oraz rozwiązań z zakresu zarządzania łańcuchem dostaw zyskają dodatkowe, rozbudowane funkcje e-commerce. Z kolei w ofercie ATG brakowało choćby bardziej zaawansowanych rozwiązań klasy CRM czy narzędzi wspierających zarządzanie zamówieniami" - twierdzi Brian Walker, analityk Forrester Research. Integracji obu firm sprzyjać ma również w dużej części wspólna baza klientów. Z rozwiązań obu firm korzystają m.in. największe sieci handlowe oraz firmy telekomunikacyjne. Do tego czasu obie firmy będą funkcjonować niezależnie. Docelowo przejmowana spółka ma zostać włączona w struktury Oracle. Nie ujawniono jednak żadnych informacji na temat planów dotyczących oferty Art Technology Group. Zdaniem ekspertów Oracle najprawdopodobniej zrezygnuje z rozwoju systemów konkurencyjnych względem własnych rozwiązań z zakresu CRM. Za jedną akcję Art Technology Group koncern Oracle zapłaci 6 USD. Całkowita wartość transakcji to ok. 1 mld USD. To o 46 proc. więcej niż rynkowa wartość spółki w dniu poprzedzającym ogłoszenie fuzji.

Czytaj też:

Oracle kupuje udziały w firmie rozwijającej technologię InfiniBand

IBM zapowiada nowe możliwości platformy analitycznej Cognos

Były wiceprezes Oracle pokieruje firmą Infor

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200