Google Apps i Office 365 - nowy wymiar konkurencji firm Google i Microsoft

Debiut oferowanego wyłącznie w formie usługi pakietu aplikacji biurowych Office 365 oznacza, że konkurencja między firmami Microsoft i Google przenosi się do nowego segmentu. Koncern z Redmond wchodzi na rynek rozwiązań dostępnych w modelu cloud z jednym ze swoich najpopularniejszych produktów.

Koncern Google od kilku lat aktywnie walczy o względy klientów biznesowych. Przeznaczone dla nich środowisko Google Apps w wersji korporacyjnej to m.in. poczta elektroniczna, najważniejsze aplikacje biurowe, kalendarz oraz narzędzia wspierające pracę zespołową. “Faktem jest, że z obsługiwanych za pośrednictwem przeglądarki aplikacji biurowych Google korzysta całkiem pokaźna liczba użytkowników. Niemniej jednak nie przekłada się to na wymierne przychody dla firmy Google" - uważa Dan Olds, analityk firmy Gabriel Consulting Group. Jego zdaniem choć Google oferuje swoje oprogramowanie biurowe w formie usługi zdecydowanie dłużej niż Microsoft, to aplikacje Office 365 są produktem bardziej dojrzałym i bogatszym funkcjonalnie. Rozwiązaniom Google brakuje natomiast zaawansowanych mechanizmów pozwalających na zintegrowanie aplikacji biznesowych dostępnych w formie usługi z narzędziami instalowanymi w ramach korporacyjnego środowiska IT. Według ekspertów przewaga Microsoftu tkwić będzie jednak przede wszystkim w popularności aplikacji pakietu Office. W wielu firmach oprogramowanie biurowe oferowane przez koncern z Redmond jest niemal standardem.

Wprowadzenie na rynek oprogramowania Office 365 oznacza również, że konkurencja między firmami Microsoft i Google przenosi się do nowego segmentu. Do tej pory Google i Microsoft rywalizowały m.in. w zakresie wyszukiwarek i przeglądarek internetowych oraz systemów operacyjnych. “W latach dziewięćdziesiątych Microsoft początkowo ignorował znaczenie Internetu. Pozwolił na przykład rywalom takim jak Netscape zdominować rynek przeglądarek internetowych. Jednak kiedy władze koncernu zdecydowały o wejściu na ten rynek, sytuacja zmieniła się stosunkowo szybko. Microsoft po kilku latach stworzył coś, co biorąc pod uwagę dzisiejszą popularność Internet Explorera stało się de facto standardem w zakresie przeglądarek internetowych. Niewykluczone, że podobnie losy potoczą się w przypadku aplikacji biurowych w modelu cloud" - twierdzi Brad Shimmin, ekspert firmy Current Analysis. Jednocześnie analitycy są zdania, że Microsoft będzie starał się promować aplikacje Ofifce 365 przede wszystkim wśród użytkowników korporacyjnych korzystających obecnie z rozwiązań konkurencyjnych. “Obecna baza użytkowników aplikacji biurowych Microsoft jest przywiązana raczej do klasycznych aplikacji pakietu Office. Biorąc pod uwagę marże nie sądzę, aby kierownictwu koncernu na dłuższą metę zależało na przekonywaniu ich do oferty w modelu usługowym" - mówi Rob Enderle z firmy analityczne Enderle Group.

Eksperci podkreślają natomiast, że aby skutecznie konkurować z firmą Microsoft w segmencie aplikacji biurowych oferowanych w formie usługi Google powinien bardziej skoncentować się na rozwoju własnych rozwiązań - przede wszystkim w zakresie dostępności i jakości aplikacji oraz ich możliwości integracyjnych. "Większość użytkowników aplikacji Google Apps to zagorzali przeciwnicy Microsoftu lub osoby potrzebujące dostępu za pomocą przeglądarki. Właśnie o tą drugą grupę Google będzie musiał powalczyć z nowym konkurentem" - twierdzi Dan Olds. Wedle zapewnień przedstawicieli Microsoftu firmy zatrudniające mniej niż 25 pracowników będą musiały liczyć się z opłatami rzędu 6 USD miesięcznie za jednego użytkownika. Stawki obowiązujące przy zakupie większej ilości subskrypcji mają zaczynać się nawet od 2 USD za miesięczny dostęp dla jednego użytkownika. Tymczasem przeznaczony raczej dla większych organizacji pakiet Google Apps Premier to koszt rzędu 50 USD rocznie.

Czytaj też:

Google prezentuje Aplikacje dla administracji publicznej

Patche dla Javy powinien dostarczać Microsoft?

Microsoft rzuca wyzwanie firmie Salesforce

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200