Gartner ostrzega przed powstającymi superdostawcami

Przedstawiciele tej agencja analitycznej ostrzegają, że światowa branża IT wpadła w wir nieustających przejęć i fuzji. Spowodowało to powstanie nowej kategorii firm IT - superdostawców, którzy sprzedają wysoce zintegrowane, kompleksowe rozwiązania.

Peter Sondergaard, starszy wiceprezes ds. badań w firmie Gartner, wystąpił na konferencji Symposium ITxpo 2010 z ostrą krytyką obecnej strategii największych koncernów informatycznych polegającą na "pozyskiwaniu innowacji" wraz z kolejnymi fuzjami i przejęciami. "Przejęcie innowacyjnej technologii dzięki kolejnym zakupom to jedno, a utrzymanie jej rozwoju to coś zupełnie innego, bardziej skomplikowanego" - mówi. "Uważam także, że zintegrowanie całej oferty - od sprzętu po oprogramowanie - przez jednego dostawcę jest na dłuższą metę niemożliwe, a użytkownicy nie zaakceptują mierności oferowanej architektury IT" - dodaje. Większość z 7000 uczestników - odbywającej się właśnie w Orlando na Florydzie - konferencji ITxpo także skrytykowała obecny trend w światowej branży IT.

Peter Sondergaard co prawda nie wymienił w swoim wystąpieniu listy superdostawców, ale prawdopodobnie też nie musiał tego robić. W ciągu ostatniego roku wiele koncernów IT dokonało głośnych akwizycji. Wśród najnowszych są przejęcie Sun Microsystems przez Oracle (niewykluczone, że Oracle "dokupi" EMC), czy fuzje HP z 3Com i 3Par oraz SAP z Sybase. Do tego wyścigu zbrojeń właśnie dołącza IBM, który zamierza w ciągu 5 lat wydać na zakupy firm IT 20 mld USD! Jest to 2-krotnie większa kwota niż ta wydana na akwizycje w ciągu ostatnich 10 lat!

Zobacz również:

  • 7 lat na szczycie. Veeam ponownie liderem Gartner® Magic Quadrant 2023

Według Gartnera, fuzje i przejęcia stanowią dla superdostawców podstawę do rozwoju nowej oferty w zakresie: cloud computing, social computing (w szczególności budowania odpowiedniej architektury IT do wspierania serwisów społecznościowych, coraz więcej firm otwiera się na nie i w ten sposób komunikuje się z klientami), systemów wspierających kontekstowe zestawianie zgromadzonych informacji (np. danych użytkowników systemów IT powiązanych z ich lokalizacją), czy rozwiązań rozpoznających schematy działania klientów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200