W 2014 r. zostanie sprzedanych ponad 2 mld urządzeń z bezprzewodowym dostępem do Sieci

Według firmy badawczej In-Stat sprzedaż urządzeń z wbudowanym bezprzewodowym dostępem do Internetu sięgnie 2 mld sztuk w 2014 roku. Rozwój rynku mają zapewnić wchodząca technologia 4G oraz popularna technologia 3G.

In-Stat przewiduje karierę urządzeń elektronicznych (telefonów komórkowych, smartfonów, notebooków, netbooków, tabletów i e-readerów) wyposażonych w układ pozwalający na bezprzewodowe połączenie w paśmie podstawowym.

3G jeszcze pożyje

Raport In-Statu informuje o dużym zasięgu już istniejących sieci 3G i popularności urządzeń działających w tej technologii. Kariera sieci 4G jeszcze się nie zaczęła: na razie operatorzy spotykają się z problemem różnych standardów oraz niewielkim pasmem częstotliwości.

Zobacz również:

  • VoLTE w praktyce - czy warto korzystać z tej technologii?
  • 5G to nie tylko smartfony - jakie technologie skorzystają?

W 2014 roku tylko 3,6 proc. urządzeń z wbudowanymi modemami będzie pracować w technologii 4G, telefonia 2G/3G nadal będzie powszechną technologią. Z technologii LTE będzie korzystać ok. 60 proc. użytkowników urządzeń, które będą wyposażone w tę technologię. Mimo rosnącej popularności smartfonów, tradycyjne telefony będą reprezentować 90 proc. rynku urządzeń mobilnych wyposażonych w modemy pracujące w paśmie podstawowym.

W stronę technologii 4G pójdą jedynie smartfony i komputery. Zwykłe telefony komórkowe i inne urządzenia raczej pozostaną przy dobrze znanych sieciach 2G/3G. Powodem są niższe koszty, osiągi i zapotrzebowanie na energię. Inne urządzenia elektroniczne, jak np. cyfrowe aparaty, kamery wideo czy przenośne konsole do gier poprzestaną na komunikacji przez Wi-Fi.

W dłuższej perspektywie przejście na technologię 4G będzie raczej powolne ze względu na koszty tej operacji. W rezultacie większość operatorów będzie opierać się na istniejących sieciach 2G/3G aż do końca dekady.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200