SAP zaczyna ofensywę przeciwko Oracle

Pierwotnie gwoździem programu konferencji SAPPHIRE NOW 2010 miały być szczegóły nowej strategii SAP i informacje na temat zapowiadanego od trzech lat pakietu SAP Business ByDesign. Na każdym kroku słychać jednak pytania o fuzję z firmą Sybase.

Fuzja SAP z Sybase

Tegoroczna konferencja SAPPHIRE NOW to największa impreza w historii niemieckiego koncernu. To również pierwsza konferencja SAP organizowana w obliczu tak szeroko zakrojonych zmian w strategii, ofercie i kierownictwie koncernu. Od lutego br. najwyższe stanowisko w kierownictwie SAP dzielą Jim Hagemann Snabe i Bill McDermott. Ich zdaniem przejęcie Sybase pozwoli na przyspieszenie tempa wprowadzania innowacji do oferty SAP. Zapowiedziana w zeszłym tygodniu transakcja ma przynieść m.in. liczne synergie technologiczne. "Przejęcie firmy Sybase pozwoli nam na szybszą realizację pomysłów dotyczących rynku rozwiązań mobilnych oraz technologii analitycznych i systemów bazodanowych" - mówi Jim Hagemann Snabe. Władze koncernu broną również wyjątkowo wysokiej ceny zakupu firmy Sybase. Wartość zapowiedzianej transakcji to 5,8 mld USD o 44 proc. więcej niż średnia rynkowa cena amerykańskiej spółki.

“Transakcja ta zagwarantuje nam pozycję lidera na rynku biznesowych rozwiązań mobilnych i przeniesie korzyści dla obu firm. Istota tej transakcji polega na tym, że nie potrzebujemy masowych zwolnień i synergii kosztowych, żeby uzyskać wartość dodaną" - uważa Bill McDermott. Podkreśla przy tym, że po zamknięciu fuzji obie firmy będą kontynuować dotychczasową strategię rynkową. Nie zmieni się również polityka SAP wobec dostawców rozwiązań konkurencyjnych dla produktów Sybase. Po zamknięciu transakcji Sybase będzie działać jako niezależna spółka formalnie należąca do amerykańskiego oddziału SAP.

SAP zamierza również wykorzystać mechanizmy analityczne Sybase jako rozszerzenie do dotychczasowych technologii analitycznych opartych w dużej mierze na oprogramowaniu linii Business Objects. Możliwości systemów Business Objects znaleźć mają szerokie zastosowanie również w pierwszej, oferowanej w formie usługi platformie SAP.

Pakiet SAP Business ByDesign

Oprogramowanie SAP Business ByDesign będzie dedykowane przede wszystkim dla firm średniej wielkości będzie w zintegrowaną platformą aplikacyjną obsługującą wszystkie najważniejsze procesy biznesowe typowego przedsiębiorstwa. Ma charakteryzować się m.in. dużą elastycznością w zakresie dopasowania aplikacji do indywidualnych potrzeb biznesowych oraz obsługą zaawansowanych funkcjonalności z poziomu urządzeń mobilnych. Nowa platforma ma mieć m.in. możliwość pełnej integracji z oprogramowaniem pakietu Microsoft Office. SAP Business ByDesign to również rozbudowane mechanizmy analityczne oparte na technologii in memory. Zdaniem przedstawicieli kierownictwa SAP wykorzystanie tej technologii pozwoli m.in. na zdecydowane zwiększenie praktycznych korzyści wynikających z wykorzystania analiz biznesowych. Interfejs oprogramowania będzie w dużej mierze opierać się na technologii Microsoft Silverlight. Częścią platformy ByDesign będzie również środowisko aplikacyjne umożliwiające łatwą rozbudowę możliwości oprogramowania o bardziej wyspecjalizowane funkcjonalności. Ich rozwojem mają zająć się m.in. partnerzy SAP. Według przedstawicieli kierownictwa SAP z nowej platformy korzysta już ok. stu klientów. Z oficjalnych zapowiedzi wynika, że SAP Business ByDesign będzie powszechnie dostępny pod koniec lipca br. Pierwotnie oprogramowanie będzie oferowane klientom ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Chin i Indii. Globalną dostępność nowej platformy zapowiedziano na początek 2011 roku.

Oprogramowanie SAP Business ByDesign ma być podstawą realizacji jednego z trzech istotnych elementów strategii niemieckiego giganta. Niemiecki koncern zamierza przy jego pomocy nie tylko zdobyć rynek rozwiązań biznesowych oferowanych w modelu usługowym. SAP chce wręcz zmienić zasady prowadzenia działalności biznesowej z wykorzystaniem oprogramowania biznesowego w modelu on demand. Niemiecki koncern zamierza też zacieśniać relacje z klientami i partnerami. Rozbudowany ekosystem tworzony wokół rozwiązań SAP ma być zaś jednym z istotniejszych czynników różnicujących strategię niemieckiego koncernu wobec działań największego konkurenta. SAP, w odróżnieniu od Oracle, chce angażować w rozwój własnej oferty jak największą liczbę partnerów technologicznych. SAP wspólnie z partnerami technologicznymi chce rozwijać m.in. rozwiązania wykorzystujące wspomnianą technologię baz danych działających w pamięci operacyjnej.

Zapowiedziano również rozszerzenie dotychczasowej współpracy SAP z koncernem EMC. Strategiczne partnerstwo nastawione jest m.in. na wzmocnienie wspólnej działalności w zakresie działań sprzedażowych i marketingowych skierowanych do sektora finansowego. Obie firmy mają również bardziej niż do tej pory współpracować w zakresie rozwoju technologii. Na mocy porozumienia SAP będzie m.in. oferować oprogramowanie wykorzystujące mechanizmy zarządzania treściami korporacyjnymi klasy ECM. Pierwszym produktem opartym na tej klasy rozwiązaniach EMC będzie rozszerzone oprogramowanie SAP Insurance Broker Statement Processing. Jego premiera ma nastąpić w trzecim kwartale br. Niedługo później na rynek mają trafić kolejne produkty skierowane do branży ubezpieczeniowej i bankowej. SAP i EMC współpracują od 1997 roku.

Konferencja SAP SAPPHIRE NOW 2010 potrwa do środy (19 maja).

Czytaj też:

IDC: dlaczego SAP kupuje Sybase

Badania: social media coraz ważniejsze dla biznesu

Koniec kryzysu dla Cisco?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200