Czego od IT potrzebują dyrektorzy finansowi
- Adam Jadczak,
- 24.03.2010, godz. 17:28
Obecnie więcej niż 45% dyrektorów finansowych uważa, że ich działy nie są efektywne w zakresie integracji informacji i zarządzania ryzykiem.
Wyniki badania wskazują, że dyrektorzy finansowi odgrywają coraz większą rolę w kwestiach strategicznych i operacyjnych, by szybciej podejmować lepsze decyzje biznesowe. "Wartość" oznacza wkład działów finansowych w pomoc w zarządzaniu przedsiębiorstwem, podczas gdy "Twórca Wartości" odnosi się do roli dyrektorów finansowych w standaryzowaniu oraz integrowaniu informacji i procesów, niezbędnych w skutecznej współpracy w biznesie.
"Twórcy Wartości" są kimś więcej niż tylko osobami pośredniczącymi w wymianie informacji. Misją działów finansowych powinno być wsparcie firmy, tak by myślała o biznesie jako o całości, a nie o jego pojedynczych obszarach. To, że "Twórcy Wartości" wskazują, iż największym priorytetem jest przyciąganie i pozyskanie talentów oraz rozwój osób pracujących w działach finansowych jako wsparcie przy wzrastającym popycie, nie jest niczym zaskakującym.
"Twórcy Wartości" - bardziej niż inne grupy - posiadają wiedzę i umiejętności, by doradzać na poziomie przedsiębiorstwa. Są oni w stanie oceniać szanse i ryzyko biznesowe w szerszej perspektywie oraz rekomendować rozwiązania.
Wyniki badania IBM CFO Study pokazują, że w ciągu trzech lat wzrośnie presja rynkowa na następujące obszary działalności CFO:
- redukcję bazy kosztowej przedsiębiorstwa
- potrzebę szybszego podejmowania decyzji
- przejrzystość działania względem zewnętrznych udziałowców.
W próbie polskiej, oprócz tych obszarów podkreślano ważność przyciągnięcia i utrzymania talentów oraz dostęp do kapitału.
Zobacz również:
70% dyrektorów finansowych twierdzi, że odgrywają przynajmniej rolę doradcy lub decydenta w szeregu kwestii dotyczących strategii działania przedsiębiorstwa.
CFO potrzebują bardziej zaawansowanych rozwiązań do analizowania danych, planowania scenariuszy, a nawet możliwości przewidywania rozwoju sytuacji.
Wśród badanych dało się zauważyć grupy organizacji finansowych nazwanych "Twórcami Wartości", które były bardziej efektywne od pozostałych we wszystkich badanych kategoriach, a w tym w zarządzaniu ryzykiem, mierzeniu i monitorowaniu wydajności biznesowej oraz integracji informacji pochodzących od firm i organizacji zewnętrznych. "Twórcy Wartości", regularnie osiągali znacznie lepsze wyniki, niż ich koledzy dzięki podnoszeniu jakości dwóch obszarów w obrębie swojej działalności:
- wydajność finansowa - stopień standaryzacji procesów i danych;
- wnikliwość finansowa - stopień dojrzałości umiejętności finansowych, technologicznych i analitycznych, umożliwiających optymalizację biznesu, planowanie i wyciąganie wniosków.