Największe lotniska rezygnują z papieru

Aż 80% największych światowych lotnisk zamierza postawić na samoobsługę, jako główną metodę odprawy pasażerów, w tym przesyłanie kart pokładowych na telefony komórkowe.

Jednocześnie 52% ankietowanych przez firmę SITA wskazało, że technologią, która najbardziej wpłynie na pracę lotnisk w najbliższej przyszłości, będą “elektroniczne dokumenty". Pierwszym i zarazem kluczowym etapem ich wdrożenia jest upowszechnienie kart pokładowych w formie kodów paskowych przesyłanych na telefony komórkowe.

Lotniska zamierzają stosować technologie samoobsługowe w:

* punktach oddawania bagażu (wzrost z 12% do 48% w 2012 r.),

* zautomatyzowane bramki pokładowe (z 8% do 42%),

* punkty dla pasażerów transferowych (z 11% do 39%),

* punkty do zgłaszania zaginionego bagażu (z 5% do 36%).

"Najnowsza ankieta potwierdza siłę globalnego trendu w kierunku samoobsługi. Prawie 80% naszych respondentów zamierza w ten sposób uprościć swoje odprawy pasażerskiej 2010 roku, a z czołowej setki lotnisk na świecie 40% oferuje już właśnie teraz system samoobsługowy jako główny" - komentuje Catherine Mayer, wiceprezes SITA ds. lotnisk. “$Coraz więcej lotnisk dostrzega problem w tym, że pasażerowie, którzy nawet ominą stanowiska odpraw mogą być narażeni na inne wąskie gardła lotniskowe, takie jak kolejki przy oddawaniu bagażu lub kolejki do kontroli bezpieczeństwa. Aby temu zapobiec lotniska sięgają po coraz więcej zautomatyzowanych narzędzi, aby śledzić czasy oczekiwania w różnych punktach lotnisk, takich jak bramki bezpieczeństwa i punkty imigracyjne" - dodaje.

Spośród przedstawicieli lotnisk deklarujących chęć rozpoczęcia monitoringu czasów oczekiwania w różnych punktach lotniskowych, 60% zamierza korzystać z analizy wideo, 43% z technologii RFID a 27% z Bluetooth.

Obecnie 63% procent lotnisk oferuje podróżnym możliwość dokonywania odprawy w specjalnych automatach a liczba ta ma wzrosnąć aż do 90% w 2012 roku. Władze lotniskowe pytane o strategię rozwoju mówią o dalszej rozbudowie zautomatyzowanych punktów; czy to z myślą o procedurze odprawy (44%) czy to z myślą o nowych funkcjonalnościach (9%), jak skanowanie paszportów (z 32% dzisiaj do 58% w 2012 roku), bądź też drukowanie naklejek na bagaże (z 17% dzisiaj do 51% w 2012 rok).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200