Sprzedaż komputerów znów na (małym) plusie

W III kw. br. popyt na komputery PC (biurkowe, laptopy, serwery x86) przekroczył przewidywania analityków o ponad 6 p. proc. Według danych Gartnera nowych nabywców znalazło 80,9 mln sztuk tych urządzeń, co stanowi wzrost o 0,5 proc. w stosunku do III kw. 2008 r. Sprzedaż komputerów zwiększyła się przede wszystkim w USA i regionie Azji-Pacyfiku, podczas, gdy państwa grupy EMEA (Europa, Bliski wschód, Afryka) wciąż notują spadki na tym polu.

Mimo niewielkiego wzrostu sprzedaży PC na świecie eksperci firmy Gartner przekonują, że jest to dobry wynik, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę wcześniejsze prognozy. Analitycy spodziewali się, że echa recesji wciąż będą określać realia komputerowego rynku i w poprzednich raportach jasno stwierdzili, że III kw. br. przyniesie spadek sprzedaży o 5,6 proc. w ujęciu rocznym. Zanotowany 0,5 proc. wzrost jest tym bardziej zaskakujący, że odnosi się do III kw. ubiegłego roku, który pod względem sprzedaży komputerów był bardzo mocny.

Światowym liderem na rynku PC pozostaje koncern Hewlett-Packard. Sprzedaż komputerów tej marki w III kw. br. wyniosła ponad 16,1 mln sztuk z udziałami w rynku na poziomie 19,9 proc. HP nie zajęło jednak pierwszej pozycji pod względem dynamiki zmian - tu króluje spółka Acer. Firma sprzedała niemal 12,5 mln sztuk komputerów (o 23,6 proc. więcej niż rok temu), a jej udziały rynkowe zwiększyły się z 12,5 proc. do 15,4 proc. Ścisłe podium zestawienia Gartnera zamyka koncern Dell (10,3 mln sztuk, udziały rzędu 12,8 proc.).

Sprzedaż komputerów znów na (małym) plusie

Sprzedaż komputerów na świecie w III kw. 2009 r. (mln sztuk)

Analitycy twierdzą, że na wyniki sprzedaży PC nie wpływa premiera wyczekiwanego przez wielu pasjonatów systemu Microsoft Windows 7, choć nie wykluczają, że w 2010 r., gdy oprogramowanie trafi także do szeroko pojętego biznesu, nie nastąpią wyraźniejsze inwestycje związane z chęcią dostosowania posiadanego już sprzętu do nowych wymagań aplikacji.

W III kw. br. sprzedaż komputerów wzrosła w USA (17,8 mln sztuk, o 3,9 proc.), gdzie od ponad trzech kwartałów notowano spadki (w porównaniu do analogicznych okresów 2008 r.). Największy popyt zanotowano w segmencie laptopów, co ma bezpośredni związek z powrotem uczniów do szkół i nowymi inwestycjami w wyposażenie informatyczne. Analitycy podkreślają, że większa sprzedaż nie przełożyła się jednak na wzrost przychodów producentów, bo popyt został w dużej mierze wykreowany przez atrakcyjne promocje i obniżki cen (nawet o 20 proc.).

Największy wzrost sprzedaży PC (o 16,1 proc.) zauważono w regionie Azji-Pacyfiku. Odbiorcami nowych komputerów w tej części świata są przede wszystkim Chiny i kraje południowo-wschodniej Azji. W rozwiniętej technologii Japonii wystąpił zaś wyraźny spadek sprzedaży PC (o 15,1 proc.), zarówno w sektorze biznesowym, jak i konsumenckim.

Na tle USA i Azji-Pacyfiku region EMEA (Europa, Bliski wschód, Afryka) wypadł w III kw. br. dość blado. Sprzedaż komputerów zmniejszyła się o 10,1 proc. w stosunku do III kw. 2008 r. i wyniosła 26 mln sztuk. Słabszy popyt zauważalny był w każdym z badanych segmentów (desktopy, laptopy). Analitycy prognozują, że cały 2009 r. odznaczy się spadkiem sprzedaży komputerów w EMEA na poziomie ok. 10 proc. Specjaliści wskazują, że za tymi wynikami kryją się cięcia w wydatkach firmowych - inwestycje w nowy sprzęt PC często szły pierwsze "pod nóż". W regionie EMEA liderem na rynku PC w III kw. br. był Acer, za którym uplasowali się: HP i Dell.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200