Rynek PC nadal się kurczy, netbooki (trochę) hamują spadki

Drugi kwartał z rzędu rynek PC w regionie EMEA zanotował spadek. W okresie kwiecień-czerwiec 2009 dostawy komputerów osobistych były mniejsze o 9,8% niż przed rokiem - podaje IDC.

Mniejsza sprzedaż to efekt znaczącego obniżenia popytu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) oraz wstrzymania inwestycji w sprzęt komputerowy przez odbiorców korporacyjnych. IDC podaje, że region CEE w II kw. zanotował kolejny spadek, tym razem o niemal 40 proc. Z kolei rynki na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA) zakończyły kwartał wzrostem o prawie 4%. Europa Zachodnia pozostaje pod kreską, choć spadek wyniósł 2,5%, mniej niż oczekiwali analitycy. Tutaj spadek hamuje popyt na mini notebooki (netbooki).

IDC wylicza ponadto, że rynki wchodzące w skład regionu CEMA czyli Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) oraz Bliskiego Wschodu i Afryki (MEA) zanotowały w II kw. spadek o 21,7%. Analitycy IDC w krótkim okresie nie przewidują odwrócenia trendu i dalsze spadki na rynkach CEE. Sprzedaż notebooków w CEMA obniżyła się o 10,6%, a komputerów stacjonarnych nawet o 31%. IDC uważa, że pierwszych oznak odbicia będzie można wypatrywać nie wcześniej niż w drugiej połowie 2010 r.

Netbooki na ratunek

Dynamika segmentu komputerów przenośnych w II kw. w znacznym stopniu zależała od segmentu konsumenckiego, w szczególności w Europie Zachodniej, w którym popyt przesunął się w stronę tańszych modeli mini notebooków, dzięki czemu wzrost w tym segmencie w Europie Zachodniej sięgnął aż 32,9% w II kw.

W podsumowanym okresie sprzedano 2,6 mln sztuk mini notebooków, a łącznie w pierwszej połowie roku 5,3 mln sztuk. W tym segmencie dominują Acer i Asus, ale zdaniem IDC, Samsung, który obecnie jest na trzeciej pozycji w tym segmencie zyskuje na znaczeniu. Sukcesem wielu producentów okazał się wspólny z operatorami komórkowymi kanał sprzedaży komputerów przenośnych wraz z ofertą dostępu do Internetu. Będzie on dalej zyskiwał na znaczeniu w kolejnych kwartałach.

Aktualizacja: 05 sierpnia 2009 16:06

Artykuł został uzupełniony o komentarz dotyczący sytuacji na polskim rynku PC.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200