Telefonia IP

Publiczne sieci telefoniczne są od dawna jednym z podstawowych narzędzi używanych przez współczesnego człowieka. Jest to tania i wypróbowana technologia, bez której trudno sobie wręcz wyobrazić funkcjonowanie zarówno prywatnych osób, jak i instytucji. Proszę też zwrócić uwagę na interesujący fakt, że nawet wtedy, gdy wyłączą nam prąd, telefon nadal działa.

Wstęp

Publiczne sieci telefoniczne są od dawna jednym z podstawowych narzędzi używanych przez współczesnego człowieka. Jest to tania i wypróbowana technologia, bez której trudno sobie wręcz wyobrazić funkcjonowanie zarówno prywatnych osób, jak i instytucji. Proszę też zwrócić uwagę na interesujący fakt, że nawet wtedy, gdy wyłączą nam prąd, telefon nadal działa.

Technologie cyfrowe i sieci pakietowe wkroczyły już na dobre do aplikacji telefonicznych. Sieci telefoniczne kojarzono do tej pory wyłącznie z technologiami analogowymi i komutacją obwodów. Głos można też przesyłać w postaci cyfrowej nie stosując sieci pakietowej, czyli przez synchroniczne kanały cyfrowe. W kanałach takich mamy do czynienia z ciągłym strumieniem bitów transmitowanych ze stałą szybkością, niezależnie od tego, czy abonenci wypowiadają jakieś słowa czy też milczą. Okazuje się, że i w tym środowisku do głosu dochodzi wszechobecny protokół IP.

Tak więc przed nowymi rozwiązaniami nie ma ucieczki i dlatego coraz większą popularność zdobywa technologia kryjąca się za skrótem VoIP (Voice over IP - przesyłanie głosu przez sieci IP). W przypadku tradycyjnych sieci telefonicznych głos ma postać analogową i w takiej postaci jest przekazywany. Można zaryzykować stwierdzenie, że jest to już pewien anachronizm - przecież cała technika komputerowa opiera się na przekazie cyfrowym i dane transmitowane przez sieci komputerowe mają postać pakietów. Głos można przecież też przekazywać w postaci cyfrowej i przesyłać przez sieci pakietowe. I tak narodziła się technologia VoIP, która wykorzystuje sieci oparte na protokole TCP/IP. A jest to protokół, na którym opiera się cały światowy Internet oraz intranety. Chodzi oczywiście o zdobywającą coraz większą popularność technologię VoIP, czyli przesyłanie głosu przez sieci IP.

Pierwszy system telefonii IP został opracowany przez firmę VocalTec w 1995 r., a pierwsza brama VoIP weszła na rynek rok później. To własnie wtedy użytkownicy mogli po raz pierwszy porozmawiać ze sobą w czasie rzeczywistym, używając do tego celu oprogramowania IP, które przesyłało przez sieć LAN pakiety zawierające dane audio.

Mamy tu do czynienia z technologią cyfrową i komutacją pakietów (protokół IP) oraz ze standardem H.323, który służy do przesyłania danych multimedialnych przez takie sieci pakietowe, które nie oferują usług określanych mianem QoS (Quality of Service - gwarantowana jakość usług).

Jedną z głównych zalet technologii VoIP jest to, że użytkownik korzysta z publicznych połączeń internetowych (mogą to być także prywatne sieci IP), i dlatego rozmowy telefoniczne są wtedy dużo tańsze, szczególnie w przypadku połączeń międzynarodowych czy międzykontynentalnych. Proszę też pamiętać o tym, że kiedy rozmawiamy z kimś (używając tradycyjnego telefonu), mamy cały czas do czynienia z długimi przerwami (obie strony nie wypowiadają wtedy żadnych słów). Cóż z tego, skoro płacimy zawsze za cały czas połączenia, niezależnie od tego, czy mówimy szybko jak karabin maszynowy, czy też milczymy przez 80 proc. czasu trwania połączenia.

Telefonia IP

Infrastruktura VoIP

Przy przesyłaniu głosu przez sieci IP oprogramowanie przesyła tylko te pakiety, które zawierają dane audio. "Milczenie" nie jest transmitowane.

Technologia VoIP przewiduje, że głos wędruje przez to samo połączenie, przez które są przekazywane dane wymieniane między komputerami. Obok plików zawierających dane czy strony WWW w sieci Internet i w intranetach pojawiają się pliki zawierające głos (który ma w takim przypadku postać cyfrową, czyli jest ciągiem zer i jedynek).

VoIP można zdefiniować jako możliwość telefonowania (i korzystania z tych samych usług, jakie oferują publiczne sieci telefoniczne) z wykorzystaniem pakietowych sieci IP, mając jednocześnie gwarancję, że jakość usług nie spadnie poniżej pewnego poziomu (co zapewniają rozwiązania typu QoS). W największym uproszczeniu dźwięk przesyłany przez system oparty na technologii VoIP przechodzi następujące fazy: najpierw należy stworzyć cyfrową reprezentację mowy; w kolejnym kroku dźwięk jest poddawany kompresji (mamy wtedy do czynienia ze strumieniami cyfrowymi, które muszą być transmitowane z szybkością ok. 6 kb/s); system VoIP zagnieżdża takie strumienie w pakietach IP. Dane w drugą stronę są przesyłane w ten sam sposób.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200