Microsoft rozszerza ofertę oprogramowania Enterprise Search

Jedno z dwóch nowych rozwiązań - Microsoft Search Server Express 2008, będzie oferowane bezpłatnie. Na rynku ma być dostępne w pierwszej połowie 2008 r. Microsoft Search Server w wersji Express będzie wykorzystywał bazę SQL Express, umożliwiającą zaindeksowanie 400-500 tys. dokumentów, w zależności od konfiguracji środowiska bazodanowego.

Możliwe będzie też skorzystanie z SQL Server 2000 SP3 lub wyższej. Płatna wersja Microsoft Search Server będzie posiadała zaawansowane funkcje typu Load Balance i High Availability. Dodatkowo usługa indeksowania będzie oddzielona od usługi wyszukiwania informacji. Pozwoli to na zwiększenie wydajności systemu i umożliwi jego lepsze dopasowanie do potrzeb przedsiębiorstwa. Ceny Microsoft Search Server nie ujawniono.

Dotychczas oferta aplikacji do korporacyjnego wyszukiwania informacji koncernu z Redmond składała się tylko z oprogramowania Microsoft SharePoint Server. Microsoft Search Server ma z nim w pełni współpracować. Według zapowiedzi przedstawicieli producenta, oprogramowanie ma współpracować także z portalami SharePoint, repozytoriami Lotus Notes i katalogami publicznymi Microsoft Exchange. Na początku 2008 r. pojawią się moduły dla aplikacji EMC Documentum i IBM FileNet. Obie wersje mają również obsługiwać standard OpenSearch, który umożliwi poprawne współdziałanie m.in. z rozwiązaniami Business Objects, Cognos i Open Test.

Microsoft wykorzystuje sprawdzony sposób wprowadzenia nowego oprogramowania na rynek. Według nich uboższa, oferowana bezpłatnie wersja pakietu Search Server Express 2008 ma przede wszystkim zachęcić potencjalnych klientów do zapoznania się z możliwościami nowego rozwiązania. Pełna funkcjonalność - przydatna zwłaszcza dla klientów korporacyjnych - dostępna będzie jednak wyłącznie w komercyjnej wersji.

Według analityków, zapowiedź bezpłatnego udostępnienia narzędzi korporacyjnych świadczy o tym, że Microsoft poszukuje sposobu, aby zablokować konkurencji - przede wszystkim koncernowi Google - drogę do zdominowania rynku Enterprise Search. "Strategia Microsoftu, chociaż wygląda na wymierzoną przeciwko Google i IBM jest dobrze zaplanowana. Z darmowego rozwiązania Search Server Express 2008 z pewnością chętnie skorzysta wiele firm, a gdy będą potrzebowali bardziej rozbudowanej funkcjonalności wykupią wersję komercyjną" - komentuje Guy Creese, ekspert Burton Group. "To będzie zaś z kolei pierwszy krok, aby przesiąść się wyżej i skorzystać z SharePoint Server" - dodaje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200