SAP kupuje Business Objects za 6,8 mld USD

To pierwsze tak duże przejęcie w historii SAP. Połączenie obu firm ma umożliwić SAP poszerzenie funkcjonalności własnych systemów zintegrowanych o narzędzia do analizy danych. Ma też pomóc w konkurencji na rynku oprogramowania klasy Business Intelligence m.in. z Oracle.

SAP ma co prawda w ofercie rozwiązanie o nazwie SAP Business Warehouse, ale często to narzędzia Business Objects były brane przez klientów niemieckiego koncernu jako nakładka dla systemu ERP SAP-a lub dla rozwiązania SAP BW. Były one też uważane za dość drogie w porównaniu do rozwiązań konkurencyjnych.

Na mocy zawartego porozumienia Business Objects stanie się częścią Grupy SAP. Będzie jednak funkcjonował pod własną marką, niezależnie od niemieckiego koncernu. Obie firmy mają ściśle współpracować i wzajemnie korzystać z posiadanych rozwiązań. Poza aplikacjami Business Intelligence - stworzonymi specjalnie pod kątem współpracy z rozwiązaniami SAP - dostępne będą również systemy dla innych producentów. "Nasze systemy BI dla użytkowników rozwiązań SAP będą oferowane w modelu zintegrowanym, a dla klientów korzystających z innych systemów jako niezależne aplikacje" - stwierdził John Schwarz, CEO Business Objects.

Przejęcie Business Objects to największa tego typu transakcja w historii niemieckiego koncernu, który dotychczas rozwijał się głównie na zasadzie wzrostu organicznego. Największy konkurent SAP - Oracle - wydał jednak w ciągu trzech lat na akwizycje ponad 25 mld USD. W marcu br. za 3,3 mld USD kupił zaś amerykańskiego dostawcę aplikacji EPM i BI - firmę Hyperion. SAP zapłaci 42 euro w gotówce za każdą akcję Business Objects, o 7 euro więcej niż ich cena na piątkowym (5 października) zamknięciu sesji giełdowej. Wartość transakcji to ok. 4,8 mld euro (6,8 mld USD). Umowa ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2008 r.

Według Henninga Kagermanna, szefa SAP, dzięki przejęciu Business Objects możliwe będzie zaoferowanie w krótkim czasie klientom zintegrowanych rozwiązań zawierających oprogramowanie Business Intelligence. "Nasi klienci oczekują rozwiązań umożliwiających zarządzanie i monitorowanie całości prowadzonych działań. Połączenie oferty SAP i Business Objects to wyjście naprzeciw ich oczekiwaniom" - przekonuje Henning Kagermann. Jest to także krok w stronę zwiększenia obecności SAP na rynku średnich przedsiębiorstw. Obie firmy mają łącznie ok. 5000 firm partnerskich działających w tym segmencie.

Spekulacje o ewentualnej sprzedaży Business Objects jednemu z największych producentów systemów zintegrowanych pojawiły się ponad rok temu. Pierwotnie spekulowano, że firma zostanie wykupiona przez IBM, Microsoft lub Oracle. Tymczasem jeszcze w czerwcu br. John Schwarz twierdził, że Business Objects nie jest na sprzedaż. Firma miała pozostać niezależnym dostawcą oprogramowania, pracującego pod różnymi systemami. Prawdopodobnie taki też był podstawowy warunek postawiony władzom SAP.

Francusko-amerykański koncern Business Objects to największy światowy dostawca oprogramowania Business Intelligence. Pod koniec zeszłego roku z jego rozwiązań korzystało ponad 40 tys. firm, a wartość sprzedaży przekroczyła 1,2 mld USD. Niedawno firma otworzyła oddział w Polsce. W ciągu ostatnich dwóch lat firma Business Objects dokonała ośmiu dużych akwizycji. W kwietniu br. za 225 mln euro przejęła Cartesis - francuskiego dostawcę aplikacji do zarządzania efektywnością przedsiębiorstwa (Performance Management). Teraz z najlepszych rozwiązań samego Business Objects, jak również należących bezpośrednio do niego firm, skorzysta SAP. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy na rynek trafią pierwsze systemy łączące rozwiązania SAP i Business Objects.

Analitycy IDC prognozują, że w 2007 r. wartość rynku Business Intelligence wyniesie ok. 5,7 mld USD, a w 2012 r. przekroczy 9 mld USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200