12 pytań do dostawców oprogramowania do automatyzacji marketingu

6. Jak wygląda migracja ze starego systemu na nowy?

Jeżeli firma zamierza dokonać migracji z konkurencyjnej platformy do automatyzacji procesów marketingowych, ważne jest zadanie pytania o plan takiej migracji. - Warto pytać o referencje potwierdzające, że firma dokonywała już wcześniej migracji z bieżącego oprogramowania. Odpowiedni dostawca będzie chciał dowiedzieć się więcej na temat konkretnych ustawień, by zagwarantować skuteczną i sprawną migrację danych – wyjaśnia David Chao, wiceprezes ds. marketingu i strategii produktowej w firmie ReadyTalk.

8 szybkich pytań do dostawców oprogramowania do automatyzacji procesów marketingowych

• Jakie są trzy główne zalety platformy w porównaniu z konkurencyjnymi produktami na rynku?

• Jakich trzech głównych funkcji pożądanych przez większość klientów nie posiada dane oprogramowanie? Dlaczego nie są one dostępne i czy planowane jest ich wdrożenie?

• Które funkcje platformy wymagają dopracowania?

• Na ile elastyczne są udostępniane przez platformę kreatory wiadomości e-mail i stron docelowych? Czy wymagane jest kodowanie HTML?

• Jakie limity co do rozmiaru baz danych, liczby wysyłanych wiadomości e-mail, formatek i reguł przewiduje oprogramowanie? Ile kosztuje uaktualnienie go do wyższej wersji?

• Czy dostępna jest pełna i bezpłatna wersja próbna? Jeśli tak, jakie są warunki korzystania z niej?

• Czy konieczne jest podpisanie umowy? Jeśli tak, czy jest ona podpisywana na cały rok czy przedłużana z miesiąca na miesiąc?

• Na ile bezpieczny jest system? W jaki sposób dostawca oprogramowania zabezpiecza dane klientów?

Ważne jest dogłębne zrozumienie, jakie zasoby są wymagane do migracji lub uaktualnienia systemów. – Warto zastanowić się, czy konieczne jest płacenie za dodatkowe zasoby, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby skorzystanie z własnych zasobów, co z kolei może wstrzymać pracę innych programów. Możliwe, że konieczne będzie także włączenie w ten proces przedstawicieli działu IT, zespołu sprzedaży i działu marketingu. Warto zasięgnąć u nich porady przed podjęciem ostatecznej decyzji, by upewnić się, że wybrane rozwiązanie spełnia także ich cele i potrzeby – mówi Gwen Knudsen, dyrektor ds. generowania popytu w firmie LiveHive.

7. Jaki jest faktyczny koszt korzystania z systemu?

Ukryte opłaty i koszty związane z wszelkimi dodatkowymi usługami, szkoleniami i procesami wdrożeniowymi może w dużym stopniu wpłynąć na łączną cenę platformy. – Podczas weryfikacji dostawców warto upewnić się, że znane są wszelkie potencjalne koszty dla organizacji i wiadomo, jak te dodatkowe funkcje wpływają na konkurencyjność cenową poszczególnych ofert – radzi Lauren Littlefield.

8. Czy dostępna jest usługa wsparcia procesów automatyzacji marketingu?

Podobnie jak w przypadku innych usług, duże znaczenie ma osobisty kontakt z dostawcą oprogramowania do automatyzacji procesów marketingowych, co niestety nie zawsze jest możliwe. – Zdarza się, że kontem klienta zarządzają różne osoby. Sam miałem sytuację, w której musiałem korzystać z generowanego automatycznie adresu e-mail, gdy miałem jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, dlatego że osoba, z którą wcześniej się kontaktowałem, odeszła z firmy – mówi Adam Bockler.

Warto zapytać zwłaszcza o możliwości wsparcia telefonicznego – w jakich dniach i godzinach dostępna jest taka usługa i ile kosztuje? Mądrym rozwiązaniem jest wybranie platformy oferującej solidne i łatwo dostępne wsparcie telefoniczne – taka pomoc na pewno się przyda.

9. Czy można w prosty sposób dodawać nowych użytkowników?

Idealne rozwiązanie powinno oferować możliwość swobodnego dodawania użytkowników do systemów automatyzacji działań marketingowych lub ich usuwania. Niektóre systemy są wyposażone w pewne ograniczenia pozwalające na usuwanie użytkowników tylko wtedy, gdy nadchodzi termin odnowienia umowy.

10. Ile czasu zajmuje wdrożenie nowego systemu?

W zależności od rozmiaru organizacji i stanu danych proces wdrożeniowy powinien zająć od dwóch do czterech tygodni. Jeżeli dostawca twierdzi inaczej, powinno zapalić nam się czerwone światło! Zmienne czynniki warunkujące długość procesu wdrożeniowego obejmują m.in. liczbę źródeł danych i silosów informacyjnych, stopień zaangażowania zespołu, poziom zaawansowania systemów oraz sposób organizacji pracy.

11. Czy system jest w stanie obsłużyć pełen cykl sprzedażowy czy wyłącznie leady sprzedażowe?

Specjaliści do spraw marketingu muszą w coraz większym stopniu zarządzać pełnymi cyklami sprzedażowymi i planować je, jednocześnie dbając o to, by potencjalni konsumenci stali się lojalnymi wobec marki klientami. W związku z tym niezwykle istotne jest zagwarantowanie, że narzędzia automatyzacji procesów marketingowych spełniają szczególne, indywidualne potrzeby organizacji. Istnieje bowiem szereg platform, które skupiają się wyłącznie na generowaniu leadów sprzedażowych.

12. Czy platforma spełnia potrzeby firmy w zakresie technologii mobilnych?

Technologie mobilne jeszcze nigdy nie był tak istotnym elementem działań marketingowych, jak dziś. Kluczowy jest więc właściwy dobór narzędzi spełniających wymagania organizacji w zakresie mobilności. – Ponad połowa interakcji konsumentów z ofertą firmy odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ważne jest więc, by wzory wiadomości e-mail, strony docelowe i inne formatki były dostępne w wersji mobilnej. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie technologii responsywnych, które nie wymagają angażowania dodatkowych zasobów – twierdzi Gwen Knudsen.


TOP 200