Dell poszuka dystrybutorów?

Pojawiła się informacja, że Michael Dell rozważa zmianę strategii spółki, która obejmie także sprzedaż przez kanał dystrybucyjny. Do tej pory Dell budował swoją pozycję, dzięki modelowi sprzedaży bezpośredniej poprzez infolinię czy witrynę internetową. Tytuł lidera na rynku PC odzyskał jednak niedawno Hewlett-Packard, a wyniki Della nie rosną tak dynamicznie jak dawniej.

Informacja o ewentualnych zamiarach Della pochodzi z wewnętrznej korespondecji zarządu spółki. Michael Dell wśród kilku kroków, które korporacja powinna podjąć, aby utrzymać dominującą pozycję na rynku PC, wymienił wykorzystanie szans na zwiększenie sprzedaży, dzięki wyjściu poza sprzedaż bezpośrednią. "Model bezpośredni był rewolucją, ale nie jest religią" - napisał Michael Dell. "Zamierzamy optymalizować nasz model biznesowy i szukać nowych rozwiązań, aby dać klientom to, czego potrzebują".

Obrona lidera

Dell poszuka dystrybutorów?

Gartner: rynek PC w I kw. 2007

Michael Dell powrócił w styczniu za stery firmy, którą prowadził od czasu założenia z krótkim okresem przerwy, kiedy Dellem kierował Kevin Rollins. Już wówczas pojawiały się informacje, że producent mógłby poszukać partnerów do sprzedaży sprzętu, aby wzmocnić słabnące wyniki. Program 'naprawy' spółki, przedstawiony jeszcze przez Rollinsa został określony mianem "Dell 2.0". Przewiduje on także większe zainteresowanie rynkami wschodzącymi i głosem klientów, którzy niedawno zażyczyli sobie m.in. komputerów PC z preinstalowanym Linuksem.

Dell utracił pozycję lidera na rynku PC na rzecz HP (po raz pierwszy od 2003 r.) w III kw. 2006 roku. Producent obronił jednak minimalnie miejsce numer jeden w całym roku 2006 (wg danych IDC). W kolejnych kwartałach HP utrzymuje i zwiększa przewagę.

Finanse pod lupą

Spółka ma także problemy wewnętrzne. Jak informowaliśmy wcześniej, audyt przeprowadzony w Dellu przez specjalnie powołany w tym celu komitet doprowadził do wykrycia "błędów w rachunkowości i dowodów świadczących o prowadzeniu niewłaściwych praktyk oraz niedoskonałości w firmowym środowisku kontroli finansowej".

Finansowe niejasności opóźniają publikację kolejnych kwartalnych wyników. Opublikowane ostatnio wykazały, że zysk Della w IV kw. obrachunkowym sięgnął 673 mln USD, wobec 1 mld USD przed rokiem. Niższe były także przychody - 14,4 mld USD, wobec 15,3 mld USD rok wcześniej.

Czytaj także:

- Komputerowe żniwa 2006

- Rynek PC: HP znów wyprzedził Della

- Dell rozpoczyna restrukturyzację

- Rusza budowa polskiej fabryki Della

- Bombowe notebooki

- Dell: zmiana steru

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200