Notebooki lepsze od desktopów

Analitycy opublikowali prognozy rynkowe na 2007 r. Premiera nowego systemu operacyjnego Microsoftu nie zwiększy sprzedaży PC, choć rynek wzrośnie o 10,5%. Niezmiennie przebojem będą notebooki. Uwaga dostawców powinna zaś skoncentrować się na rynkach wschodzących. Możliwa jest też zmiana na trzecim miejscu wśród największych producentów komputerów.

W tym roku rynek PC utrzyma dwucyfrowe tempo wzrostu na poziomie 10,5% - przewiduje Gartner, aktualizując wcześniejszą prognozę 9,9% z końca 2006 r. Na rynek trafi 255,7 mln sztuk PC. Nieubłagane skutki cenowej konkurencji sprawią jednak, że łączne przychody dostawców zwiększą się tylko o 4,6% do 213,7 mld USD.

Vista nie pomaga

Rynek PC zwalnia w segmencie komputerów stacjonarnych ponieważ - jak na razie - nie widać specjalnego zainteresowania nowym systemem operacyjnym Microsoftu klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm. Dodatkowo, rynki w USA i Europie Zachodniej nasycają się. Jak twierdzi Gartner, producenci musza działać efektywniej lub zrezygnować z produkcji (jak zrobił to IBM). "Nowy system oferuje kilka interesujących funkcji, ale nie na tyle atrakcyjnych, aby użytkownicy domowi czy małe i średnie przedsiębiorstwa ruszyły na zakupy, a dostawcy mogliby cieszyć się rosnącą sprzedażą" - uważa Mikako Kitagawa, analityk Gartnera. Dodaje, że Vista pojawi się u nich stopniowo, wraz z wymianą komputerów. Największe korporacje poczekają zaś co najmniej rok z migracją na nowy system operacyjny Microsoftu, testując jego zgodność ze stosowanymi aplikacjami.

Desktop to historia

Prognozowane - również przez analityków IDC - trendy dały już znać o sobie w IV kwartale 2006 r. Wzrost sprzedaży sięgnął zaledwie 7,3% do 64,7 mln sztuk, wobec 15% w latach 2004-2005. Spada pobyt na komputery desktop. W 2011 r. większość sprzedanych komputerów będą stanowić notebooki - przewiduje IDC. W 2006 r. sprzedaż desktopów wzrosła jedynie o 2% do 138,3 mln sztuk, podczas gdy liczba sprzedanych komputerów przenośnych wzrosła o 26,3% do 82,4 mln szt. Desktopy sprzedają się dobrze na rynkach wschodzących - ponad połowa w 2006 r. trafiła do kupców w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej, Kanady i regionu EMEA.

Walka o trzecie miejsce

Według analityków IDC, w pierwzym kwartale Acer może zostać trzecim największym dostawcą komputerów PC, wyprzedzając Lenovo, które po przejęciu działu komputerów od IBM znalazło się na trzeciej pozycji. Już wcześniej Gianfranco Lanci, szef Acera zapowiadał, że producent ten jest gotów odebrać Lenovo miejsce numer trzy w I kwartale 2007 r. "Acer ma ochotę na trzecie miejsce już od dłuższego czasu" - komentuje Bryan Ma, analityk IDC Asia-Pacific. Długoterminowy plan tajwańskiej spółki zakładał osiągniecie tego celu do końca br.

Kiedy Lenovo konsumowało przejęty od IBM dział PC, Acer prowadził agresywną ekspansję. W zeszłym roku chiński producent kontrolował 7,3% rynku światowego, Acer - 5,9%. Dzieliło go od rywala ok. 3 mln sztuk. "Czy Acerowi uda się znaleźć na trzecim miejscu? Trzeba poczekać. Acerowi może się jednak udać, ze względu na sezonowość rynku chińskiego, która będzie miała niekorzystny wpływ na wyniki Lenovo" - twierdzi Bryan Ma. Wyniki Lenovo są mocno zależne od działalności w Chinach. Tymczasem trwające w lutym obchody nowego roku sprawiają, że sprzedaż zamiera. Spółka zawsze mocno traci w pierwszym kwartale. Dopiero jednak wyniki za cały rok rozliczą tajwańskiego producenta z jego planów i deklaracji.

Komputerowe żniwa w Polsce

Padł kolejny rekord sprzedaży komputerów na polskim rynku. Jak podaje Gartner, w całym 2006 r. producenci dostarczyli łącznie ponad 2,3 mln sztuk PC, w tym ponad 880 tys. notebooków! Największym dostawcą w 2006 r. został HP Polska, wyprzedzając Acera. Zazwyczaj dobry czwarty kwartał okazał się w zeszłym roku rewelacyjny. Już za rok lub półtora sprzedaż notebooków będzie w Polsce większa niż sprzedaż komputerów stacjonarnych. Więcej: Komputerowe żniwa 2006

Czytaj także:

Mniej optymizmu na rynku serwerów

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200