Komputerowe żniwa 2006
- Andrzej Maciejewski,
- 27.02.2007, godz. 16:15
Padł kolejny rekord sprzedaży komputerów PC na polskim rynku. Jak podaje Gartner, w całym 2006 roku producenci dostarczyli łącznie ponad 2,3 mln sztuk komputerów, w tym ponad 880 tys. notebooków! Największym dostawcą w 2006 roku został Hewlett-Packard, wyprzedzając Acera. Zazwyczaj dobry czwarty kwartał okazał się wyjątkowo mocny, a już za rok lub półtora sprzedaż notebooków przekroczy sprzedaż komputerów stacjonarnych.
Według danych Gartnera, HP mocno zdystansował konkurentów sprzedając ponad 217 tys. sztuk w całym roku 2006. Najlepszy jak do tej pory jego wynik to efekt sporej aktywności spółki, zwłaszcza marketingowej. "Nasza kampania telewizyjna była udana" - mówi Dariusz Wałach, rzecznik prasowy działu komputerowego (PSG) w HP Polska. Producent mocno reklamował przenośne komputery przeznaczone dla indywidualnego odbiorcy. W 2005 HP sprzedał 57,5 tys. notebooków, w 2006 - 128,3 tys.
Według danych Gartnera, tytuł największego dostawcy komputerów PC w 2006 roku należy do HP, które przed rokiem było drugie (141 tys. szt.) za Acerem (179 tys.). "W roku 2006 w kategorii "Total PC market", czyli obejmującej notebooki, komputery stacjonarne i serwery rzeczywiście jesteśmy na drugim miejscu" - mówi Zbigniew Feldo, dyrektor handlowy, przedstawicielstwa Acera w Polsce. Acer utrzymał jednak miejsce numer jeden w kategorii komputerów przenośnych. "Udało nam się utrzymać pozycję lidera w skali całego roku, choć rzeczywiście pierwsze dwa kwartały nie wyglądały aż tak obiecująco. Myślę, że w zgodnej opinii wszystkich producentów pierwsza połowa 2006 roku była zaskakująco trudnym okresem, szczególnie drugi kwartał. Druga połowa roku pozwoliła nam i wielu innym na odbudowę pozycji" - dodaje Feldo. Jego zdaniem, popyt na sprzęt mobilny, jest pochodną m.in. coraz niższych cen, choć ich spadek nie był aż tak spektakularny, jak w 2005 roku. "Można powiedzieć, ze już od końca 2005 istnieje swego rodzaju moda - jeśli ktoś ma dziś kupić komputer do domu czy do biura, praktycznie nie ma sytuacji, aby nie rozważył zakupu notebooka. Jeśli jako użytkownik nie korzysta z najnowszych gier 3D czy też specjalistycznych programów graficznych w 75% wybór pada na sprzęt przenośny" - mówi Feldo.
Toshiba uruchomiła we wrześniu 2005 polskie biuro pod kierownictwem Andrzeja Kuźniaka. "W Polsce zaczęliśmy dopiero dostarczać właściwe ilości na rynek, dzięki bezpośredniej obecności w Polsce, szybszej reakcji na zmiany na rynku (ceny, konfiguracje), wyrównaniu kanału dystrybucyjnego"- mówi Andrzej Kuźniak. Zdaniem Andrzej Kuźniaka, boom na rynku komputerów przenośnych spowodował gwałtowny spadek cen do poziomu rzędu 2-2,5 tys. netto za komputer z systemem dla użytkownika końcowego. Tym samym notebooki wyszły już z niszy. "Szacujemy ze w skali maksymalnie 12-18 miesięcy w Polsce będziemy sprzedawać więcej notebooków niż desktopów" - mówi Kuźniak.
Prezentowane przez Gartnera dane pokazują, że dynamicznie rośnie sprzedaż Asusa, w szczególności w IV kw. 2006 roku - wzrost o 224, 5 proc. do 56,4 tys. Wynik ten producent zawdzięcza przede wszystkim sprzedaży sprzętu w segmencie użytkowników końcowych. "Zaobserwowaliśmy między innymi spory wzrost sprzedaży w kanale internetowym" - mówi Szymon Winciorek z Asus Poland. W rezultacie Asus, według Gartnera, znalazł się na piątym miejscu w kategorii komputerów przenośnych w 2006 roku (patrz tabelka).
Nieoficjalne dane IDC, wskazują, że w Polsce w 2006 roku sprzedano łącznie 2,3 mln komputerów PC, wobec 1,8 przed rokiem.