10 przykazań

Poszukując lepszych sposobów prowadzenia projektu informatycznego, warto zastanowić się nad poniższymi 10 przykazaniami.

Poszukując lepszych sposobów prowadzenia projektu informatycznego, warto zastanowić się nad poniższymi 10 przykazaniami.

Utarło się przekonanie, że osoby, które potrafią dobrze prowadzić i z sukcesem zakończyć projekt informatyczny, są w tej dziedzinie wybitnie utalentowane, mają coś w rodzaju "szóstego" zmysłu, specjalny talent, powołanie. Wybitnych specjalistów od pisania aplikacji informatycznych określa się mianem guru, a osoby, które potrafią żarliwie i z przekonaniem prezentować rozwiązania techniczne, mianem ewangelistów technologii.

Skuteczne prowadzenie największych projektów informatycznych rzeczywiście może wymagać specjalnych kwalifikacji, których nie potrafi określić ani zleceniodawca projektu, ani wykonawca. Jednakże większość projektów można doprowadzić do udanego końca, posługując się zdrowym rozsądkiem i doświadczeniem (niekoniecznie własnym).

Przedstawiamy poniżej 10 sprawdzonych metod, tworzących solidną bazę dla udanego prowadzenia projektu informatycznego.

1. Przeprowadź szczegółową analizę kosztów

Dobre przygotowanie analizy kosztów projektu nie tylko wzmocni twoje przekonanie co do możliwości wykonania zadania, lecz także stanowi dobrą podstawę do dyskusji z kierownictwem.

2. Przygotuj precyzyjny harmonogram prac

Harmonogram ułatwia zorganizowanie pracy w logicznej kolejności. Musi on zawierać punkty kontrolne, pokazujące wszystkim, do czego zmierzamy, oraz umożliwiające wskazanie zagrożeń. Należy upewnić się, czy każdy uczestnik projektu ma stały dostęp do najnowszej wersji harmonogramu.

3. Zapewnij udział pracowników w projekcie

Każdy pracownik musi wiedzieć, że jego udział w projekcie będzie doceniony w różnej formie, np. premii, dobrych referencji czy pochwały na piśmie od prezesa firmy. Tak sformułuj umowy z firmami zewnętrznymi, aby ich konsultanci byli zainteresowani uczestniczeniem w projekcie do końca.

4. Stwórz specyfikację

Specyfikacja to zasadnicza możliwość komunikowania programistom wymagań użytkowników. Solidna specyfikacja powinna zawierać: cel projektu, zakres prac, wymagania dotyczące aplikacji, sprzętu i oprogramowania, metody sprawdzania i akceptacji aplikacji, administrowanie i wspieranie użytkowników.

5. Od początku zapewnij sobie udział użytkowników w projekcie

Tylko stały udział końcowych użytkowników aplikacji w jej projekcie stwarza szansę zbudowania czegoś, co użytkownicy polubią i docenią.

6. Nie polegaj na jednej osobie

Częsty błąd popełniany przez szefów projektów to poleganie na kwalifikacjach, wiedzy i doświadczeniu "głównego programisty". Jeżeli tylko jedna osoba w projekcie zna cały kod, muszą pojawić się problemy, wąskie gardła, stres innych programistów, nie znających całości projektu. Oznacza to również, że projekt nie może się powieść, gdy tej osoby zabraknie. Podziel system na samodzielne składniki, których wykonanie będzie koordynowane przez jedną osobę o znacznie mniejszym zakresie odpowiedzialności.

7. Unikaj prezentowania prototypu aplikacji

Nie warto tworzyć prototypu aplikacji. Jeśli się spodoba, użytkownicy będą oceniać produkt końcowy w porównaniu do prototypu (co nie musi być korzystne, jeśli produkt końcowy np. działa wolniej na skutek wbudowania cech koniecznych dla ochrony danych). Jeśli się nie spodoba, zainteresowanie i poparcie projektu może zanikać i dobry projekt upadnie. Warto natomiast na wczesnych etapach projektu opracować wersję demonstracyjną, zawierającą krytyczne elementy aplikacji, i pokazywać je jako zbiór cech funkcjonalnych, do których dążymy.

8. Testuj aplikację w środowisku użytkowym

Aplikacja może znakomicie działać na PC programisty z 128 MB RAM i Pentium II 350 MHz. Czy jednak dobrze działa na PC użytkownika z procesorem 486 i 16 MB RAM?

9. Zaplanuj długofalowe wspieranie aplikacji

Przeznaczenie części budżetu na usuwanie błędów, ulepszenia i nowe wersje aplikacji oznacza duże oszczędności wobec opcji, polegającej na pozbyciu się aplikacji i opracowaniu całkowicie nowej.

10. Opracuj program przekazywania aplikacji użytkownikom

Przygotuj dobre podręczniki użytkownika. (Żaden podręcznik zawierający więcej niż kilkadziesiąt stron nie jest dobry!) Zaplanuj szkolenia, zatwierdź listy osób, które udzielają stałego wsparcia telefonicznego lub osobistego, mogą zmieniać aplikację i poprawiać błędy. Pokaż również użytkownikom, jaka część aplikacji jest już w pełni funkcjonalna, a jaką trzeba jeszcze opracować, a także kiedy dodatkowe części będą gotowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200