WARSZTAT: Employee Experience Management – zarządzanie oraz projektowanie doświadczeń pracownika.


Ciągła rotacja oraz problemy z podtrzymaniem zaangażowania specjalistów IT dowodzą, że dotychczasowe działania HR oraz metody zarządzania ludźmi wyczerpały swój potencjał. Aby motywować pracowników do rozwoju i zatrzymać ich exodus, nowoczesne organizacje zamiast opierać swoje działania na kolejnych usprawnieniach, redefiniują swoje relacje z pracownikami, budując je na całkowicie nowych zasadach. Wykorzystują do tego narzędzia oraz metody, które dotychczas były domeną projektantów i są od dawna z powodzeniem stosowane do zawężania relacji oraz lepszego zrozumienia klientów przez najbardziej innowacyjne firmy świata.

Employee Experience Management (EXM), wywodzący się ze świata designu i będący pochodną Customer Experience, to nowatorskie podejście do kreowania relacji między organizacją a pracownikami. Celem tego podejścia jest budowanie pozytywnych skojarzeń z firmą, a także subiektywny, a nie sterowany nakazem czy oceną, wzrost motywacji, satysfakcji oraz zaangażowania pracownika. Filozofia EXM porusza wiele aspektów kultury organizacyjnej. Polega na analizie oraz optymalizacji doświadczeń pracownika z pracodawcą na wszystkich polach i etapach współpracy, poczynając od procesu rekrutacji, przez rozwój w firmie aż po odejście z organizacji. Takie holistyczne podejście wymaga ścisłej oraz interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy działami HR a osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie firmą, oraz zespołami. Wypadkowa tej współpracy tworzy przestrzeń organizacyjną, w której pracownicy czują się swobodnie, mogą realizować oraz rozwijać swój potencjał. Tutaj rodzi się kreatywność, zaangażowanie, czerpanie satysfakcji z pracy oraz silna relacja pracownika z organizacją.

 

DLACZEGO WARTO?

Warsztat, jako wypadkowa wykładu, dyskusji oraz grupowych zadań praktycznych:

  • pomaga wyjść z pułapki dotychczasowego podejścia do zarządzania ludźmi i poznać nowatorskie rozwiązania, wykorzystywane przez najbardziej innowacyjne firmy świata
  • omawia filozofię EXM, przedstawiając ją jako obiekt współpracy między światem HR a osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie ludźmi, a także pokazuje korzyści wynikające z tej współpracy
  • dostarcza praktycznych narzędzi, modeli oraz procesu działania, których stosowanie kreuje kulturę organizacyjną, która nie tylko “zatrzymuje” specjalistów IT, przekształcając ich w swoich ambasadorów, ale i “przyciąga” nowych pracowników

Warsztat porusza następujące zagadnienia:

  • Employee Experience Management ー czym jest zarządzanie i projektowanie doświadczeń pracownika oraz dlaczego jest tak ważne w branży IT?
  • Design-Driven HR, czyli jak design zmienia świat Human Resources w sposób w jaki zmienił technologię?
  • Emocje a rozum w IT. Pułapki myślenia i potęga irracjonalności oraz ich zdumiewający wpływ na zarządzanie ludźmi?
  • Design thinking ー dlaczego myślenie projektowe i narzędzia projektantów idealnie sprawdzają się w świecie, w którym tak trudno zatrzymać specjalistę IT?
 

Temat Employee Experience Management coraz śmielej przebija się do świadomości przedstawicieli branży IT, mało natomiast się mówi się o roli, jaką projektowania odgrywa w zarządzaniu doświadczeniami pracowników. O tym właśnie chcę z Państwem porozmawiać. Przybliżając oraz zachęcając do filozofii EXM, udowodnię, że jest to jedyne rozsądne podejście do szeroko rozumianych działań wspierających i ochraniających pracowników. Przedstawię także praktyczny model działania, gotowy do wdrożenia. Odrobinę szokując, czasem idąc pod włos, zaintryguję i zaciekawię, byśmy razem bezpiecznie wkroczyli w nieznane tereny, na których rozgrywa się zacięta walka o specjalistów IT. Tam Nasze drogi się rozejdą, ale nabyta wiedza oraz nowa perspektywa pomoże Państwu z sukcesem do tej rywalizacji przystąpić. Obiecuję. Do zobaczenia!

Marcel Dziedzic, Ekspert z obszaru Design & EXM