SCRUM EXPERIENCE DAY 2020 to druga edycja jedynej tego typu konferencji, poświęconej praktycznemu zastosowaniu Scrum w polskich organizacjach. Kilkudziesięciu prelegentów dzielących się doświadczeniem z własnych organizacji, różnorodna formuła, warsztaty oraz 3 ścieżki tematyczne: Team Focus, Product Management i Non-IT. Na konferencji pokażemy dobre praktyki, antywzorce, projekty, które nie wyszły i te, które osiągnęły sukces. Wyjdź z wiedzą, którą od razu wykorzystasz w swoich codziennych scrumowych zmaganiach!
Rejestracja uczestników, poranna kawa, networking.
Rozpoczęcie konferencji.
Keynote Power Speech: What it means to humanize the workplace
Jak radzić sobie z oporem przed zmianą w zespołach Agile
Prawie wszystkie programy transformacyjne wcześniej czy później muszą zmierzyć się z oporem przed zmianą praktycznie na każdym poziomie - menedżerów, pracowników czy nawet całych działów. W trakcie prelekcji wyjaśniamy dlaczego doświadczacie oporu, jak go wyeliminować lub przynajmniej zmniejszyć.
"Zmieniam umowę. Módl się, abym nie zmienił jej bardziej..." czyli o kreatywnym zarządzaniu zakresem produktu
Znacie ten słynny obrazek pokazujący, że klient coś zamówił, a otrzymał coś zupełnie innego? W czasie naszego spotkania pokaże Wam, że korzystając z metod zwinnych wszyscy na TYM zyskują, jeśli tylko potrafisz udowodnić wartość swojego produktu. Podzielę się swoim doświadczeniem architekta oprogramowania oraz Product Owner'a w kreatywnym definiowaniu Product Backlog'u, zdobytym w pracy z takimi organizacjami jak Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), Europejska Agencja Obrony (EDA), Komisja Europejska, czy NATO.
Przerwa na kawę i herbatę. Networking.
Wspieranie zespołów w budowaniu ich dojrzałości - jak to realizujemy w mojej organizacji
W mojej organizacji podjęliśmy próbę pracy nad dojrzałością zespołów. Nasi Scrum Masterzy z pomocą menedżmentu zdefiniowali standardy zwinności, jakie chcieliby widzieć w swoich zespołach z różnych lokalizacji (m. in. Indie, Korea, Szwecja i Polska). Standardy te (np.: regularny refinement, odwoływanie się do capacity i velocity zespołu czy też podczas daily opracowywanie strategii na nadchodzący dzień pracy) traktujemy jako narzędzie do doskonalenia zespołów. Dla każdej praktyki zwinnej określiliśmy również poziom jej opanowania. Podczas wystąpienia chciałbym opowiedzieć jak to się zaczęło, o tym jak postanowiliśmy wspierać zespoły w budowaniu ich dojrzałości, o próbie mierzenia tego aspektu, jak również o moich osobistych zmaganiach w koordynacji tej inicjatywy.
Budowanie usług IT to nie jest ciastko z kremem. Historia budowy kultury organizacyjnej skupionej na potrzebach konsumentów
"Najwyższy priorytet ma dla nas zadowolenie klienta...”. Takie założenie otwiera manifest programowania zwinnego. Teoria tworzenia zespołów współpracujących z klientem nie budzi żadnych wątpliwości. W praktyce, wdrożenie takiego podejścia może spowodować wiele trudności. W trakcie prezentacji przeprowadzimy analizę przypadku wdrożenia kultury stawiającej na pierwszym miejscu potrzeby konsumentów w firmie Roche Global IT Solution Centre. Uczestnicy poznają wnioski z trwającej transformacji oraz przykłady zastosowanych narzędzi pomocnych w budowaniu produktów i usług, które są blisko swoich użytkowników.
Scrum w edukacji – przygody eduScrum Mastera
Podążanie drogą eduScrum Mastera to ekscytująca i pełna niebezpieczeństw przygoda! Uczestnicy wystąpienia dowiedzą się z jakimi wyzwaniami dotychczas zmagał się główny bohater, jak sobie z nimi poradził oraz co zostawiło na nim trwały ślad. Tylko prawdziwe wydarzenia, zero bajek i relacja z pierwszej ręki.
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Stworzony nienarodzony - podnoszenie umiejętności Scrum Masterów i Właścicieli Produktów na podstawie pomiarów kompetencji
Uczestnicy otrzymają narzędzia, dzięki którym zaczną pracować nad swoimi kompetencjami, by podnosić poziom zwinności w swoim zespole, być dobrym Scrum Masterem lub Właścicielem Produktu na miarę potrzeb Biznesu i swojego zespołu. Uczestnicy dowiedzą się jak mierzyć siebie, od czego zacząć oraz jak wyglądają pomiary w instytucji finansowej i jakie przyniosły korzyści.
Zespół Scrumowy, czyli ich troje
Zasady Scrum są tak proste, że łatwo jest nie zauważyć w nich głębokiego sensu i ponad 30 lat inspekcji i adaptacji. Podręcznik mówi o trzech rolach i dwóch zespołach - zastanówmy się jak różne konfiguracje ról wpływają na dostarczanie wartości klientowi. Odpowiemy na pytania takie jak; czy Product Owner potrzebuje ScrumMastera? Czy zespół developerski może pomoc Product Ownerowi? Czy programista może rozmawiać z biznesem?
Scrum w organizacji non-profit oraz jak to wykorzystać w firmie – przykład wdrożenia
Uczestnicy poznają konkretne case study ze studenckiej organizacji non-profit, która stworzyła przyrostowo produkt wart kilkadziesiąt tysięcy złotych, dzięki wprowadzeniu elementów Scrum-a. Słuchacze dowiedzą się: jak pracować z zespołem, który ma na rozwój produktu tylko kilka godzin w sprincie i dlaczego większość tego czasu zostało poświęcone na refiment-y (doskonalenie baklogu). Praktyczne wskazówki do wykorzystania w każdej organizacji.
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Inteligencja emocjonalna a praca Scrum Mastera
Duża część pracy Scrum Mastera to praca z ludźmi, “ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia”. Dlatego każdy z nas szuka efektywnych technik, które nam w tym pomogą. Uczestnicy tej prelekcji dowiedzą się w jaki sposób inteligencja emocjonalna wspiera budowanie trwałych relacji z ludźmi w organizacji poprzez samoświadomość i umiejetność zarządzania emocjami indywidualnych osób oraz zespołów.
Jak pisać dobre historyjki, sprzyjające kreatywnym rozwiązaniom
Przez wiele lat obserwowałem jak jedni tworzą wymagania, zadania i historyjki, a drudzy narzekają jak źle są skonstruowane. Na podstawie swoich obserwacji i doświadczeń zaprezentuję jak budować historyjki, które będą generowały dobre dyskusje i sprzyjały powstawaniu kreatywnych rozwiązań.
Agile'owy zespół złożony z menedżerów - czy to możliwe?
W oparciu o case study, opowiem w jaki sposób managerowie pochodzący z różnych pionów i działów mogą zostać sprawnie działającym, samoorganizującym się zespołem, który pracuje nad wspólnym produktem - w tym przypadku pozytywnym “Doświadczeniem Pracownika” podczas całego jego “cyklu życia”. Wyjaśnię też w jaki sposób zespół ten organizuje swoją pracę korzystając z dobrodziejstw Scruma. A przede wszystkim jakie efekty przynoszą i jak są mierzone jego działania.
LUNCH
Dwa zespoły i Scrum - case study z Nykredit
Podzielę się swoim doświadczeniem w pracy z zespołami Nykredit, które rozwijają krytyczne dla funkcjonowania największego duńskiego banku usługi. Nie będzie to historia dużej transformacji czy wykorzystania frameworka do skalowania pracy na wiele zespołów. Opowiem Wam jak zmieniliśmy sposób w jaki współpracowały ze sobą dwa zespoły. Dowiecie się, które elementy Nexusa zadziałały w naszym przypadku, jakie praktyki udało nam się wypracować i jak wpłynęło to na zespoły i ich otoczenie w firmie.
Scrum Master i Product Owner - w służbie jej królewskiej mości - biznesowej wartości
Gdy budujemy produkty wykorzystujące Scrum, godzimy się na korzystanie z ról o określonych odpowiedzialnościach, ale i potrzebach. Role te pomimo pozornego skupienia na różnych aspektach, wzajemnie się uzupełniają w dążeniu do wspólnego celu - dostarczania klientowi wartościowego produktu. Naszym celem jest podzielenie się z uczestnikami doświadczeniami wykorzystywania różnych podejść w codziennej pracy z Product Owner'ami. Podczas prelekcji zostaną zaprezentowane konkretne przypadki współpracy na linii Product Owner - Scrum Master.
Metoda Kanban w dziale rekrutacji KMD Poland - case study
Uczestnicy dowiedzą się na podstawie case study w jaki sposób można wprowadzić podejście Kanban w dziale rekrutacji i na jakie problemy to podejście odpowiada. Przedstawione zostaną kroki, które wspierają przygotowanie zespołów „nie developerskich” do wdrożenia podejścia Kanban oraz etapu samego już wdrożenia. Uczestnicy będą mieli okazje dowiedzieć się co może się nie udać i na co zwrócić uwagę podczas takiego wdrożenia oraz jak z momentu „as is” zaplanować kolejne kroki. Opowiemy też o praktykach wspierających, które zaczerpnęliśmy z innych podejść zwinnych z IT, które wsparły wdrożenie podejścia Kanban.
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Wdrażanie metryk w globalnej organizacji
Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób wdrażaliśmy metryki w bardzo dużej organizacji jak również jak kształtujemy kulturę i zachowania w organizacji za pomocą metryk. Opiszemy naszą dwuletnią podróż związaną z tym tematem jak również to czego nam jeszcze brakuje i czego się nauczyliśmy. Celem nie jest zdefiniowanie które metryki są dobre w danej organizacji, a raczej proces ich wdrażania z perspektywy Scrum Mastera pracującego z zespołem i managementem.
Dobry product ownership - mission impossible?
Nasza historia to nie jest holywoodzkie success story o krzewieniu kultury product ownershipu w organizacji. To labirynt, w którym nie raz weszliśmy w ślepy zaułek. Choć wciąż nie wiemy czy znajduje się z niego wyjście, mamy doświadczenia w przebijaniu przejścia na drugą stronę. Pokażemy zbiór cech, którymi naszym zdaniem wyróżnia się dobry Product Owner. Ponadto opowiemy o inicjatywie przeznaczonej dla różnych grup mających wpływ na (cyfrowy) product ownership, w której początkowo prawie nikt nie chciał wziąć udziału, a ostatecznie dała uczestnikom nieznane wcześniej spojrzenie. Wszystko to na przykładzie konkretnej organizacji: produkcyjnej, rozproszonej po świecie, w której pierwsze zespoły zwinne pojawiły się zaledwie 2,5 roku temu.
Kontraktowanie usług w Scrum z dostawcami zewnętrznymi – czego nauczył nas COVID-19?
Uczestnicy poznają praktyki kontraktów scrumowych z zewnętrznymi dostawcami, które zdały egzamin w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, oraz te, które nie sprawdziły się i należy ich unikać w przyszłości. Kluczowa wiedza do wyniesienia z prelekcji będzie dotyczyła budowania, w oparciu o kontrakt odzwierciedlający zasady i wartości Scrum, relacji klienta z dostawcą IT, którą będą cechować: efektywność operacyjna i zdolność szybkiej adaptacji, odporność na kryzysy i potencjał do budowania oszczędności w IT.
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Wierzący, niepraktykujący. Filary Scruma pomiędzy teorią a praktyką
„Tak, używamy Scruma! Korzystamy z wszystkich jego dobrodziejstw a produkt ma się świetnie (…)“. Jest tak faktycznie, czy może niektórzy tylko tak twierdzą – a my im wierzymy? Oczywiście, możliwe jest używanie tylko niektórych elementów frameworka, jednak warto mieć świadomość, że to nie jest Scrum. Istnieje on bowiem tylko w swojej pełnej postaci, a całość opiera się na bardzo istotnych - trzech filarach. Wykorzystując własne doświadczenie, przedstawię odpowiedz na pytanie dlaczego filary są niezbędne do prawidłowego stosowania Scruma oraz pokażę w jaki sposób używać ich w praktyce.
101 przewodnik po skalowalnych startupach i produktach
Od empatii do flow, czyli jak zarazić zwinnością wszystkich, od których zależy nasz wspólny produkt
Nie ma mowy o zwinności biznesowej, jeśli tzw. agile pozostaje domeną jedynie działów IT. Niestety często niesiemy tzw. działom „non-IT” kaganek zwinnej oświaty stosując nasz język, znane nam podejście, mówiąc za mocno po scrumiarsku lub kanbaniarsku. Nie tędy droga. Jak zacząć? Zacznijmy od empatii, rozmowy, pokazania konsekwencji. Wszystko to na przykładzie zastosowania podejścia STATIK, narzędzia Metody Kanban stosowanych w działach designu i marketingu w branży gier. Do zastosowania w Twojej firmie już jutro.
Sesja Open Space. Kawa i herbata. Następnie powrót do podziału na dwie ścieżki: Team Focus i Product Management
W czasie sesji Open Space uczestnicy sami będą mogli wybrać interesujące ich tematy i tworząc grupy podyskutować o nich.
Scrum Studio - zwinny sposób na Scruma
Wnioski z dwóch case study wdrażania Scruma w niemałych organizacjach w postaci Scrum Studio - bańki zwinności w czerwonym oceanie. Chciałbym podzielić się kluczowymi wnioskami z wprowadzania zmiany, szerzenia jej i w jaki sposób ona została przez organizacje zaadoptowana. Postaram się wskazać pułapki i kluczowe elementy konieczne do odniesienia sukcesu. Podam przykłady jak można zarazić biznes takim sposobem myślenia i działania, co przełoży się na lepszego Scruma wewnątrz studio jak i na szerzenie go pozna nim. W tym konkretnym przypadku, udało nam się stworzyć zespoły, które zaadaptowały Scruma poza IT i też chwilę im poświęcimy.
‘To za ile mi to zrobicie?’, czyli o estymacjach i budżetowaniu w zwinnym wytwarzaniu oprogramowania
Momentem zwrotnym wielu negocjacji z klientami jest wycena i ustalenie budżetu przeznaczonego na stworzenie produktu. Uczestnicy dowiedzą się jak Apptension, dzięki własnym doświadczeniom, wytworzyło proces estymacji projektów, który odpowiada na potrzeby klientów oraz umożliwia zastosowanie technik zwinnego wytwarzania oprogramowania.
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Jak zjeść słonia, czyli kilka sposób na dzielenie User Stories
W czasie prelekcji uczestnicy dowiedzą się jak pisać małe historyjki użytkownika. Czemu warto je dzielić? Jakie będą konsekwencje, jeśli tego nie praktykujemy, a Sprint Backlog zawiera duże elementy. Zaprezentowane zostanie kilka schematów jak można podzielić historyjkę niekoniecznie w sposób w jaki zbudowana jest aplikacja, czyli warstwa bazy danych, warstwa logiki, warstwa prezentacji lub kaskadowo - analiza, programowanie, testy. Uczestnicy dowiedzą się, jak używając prostych schematów, podzielić historyjki tak by przynosiły wartość od samego początku oraz jak zaprojektować warsztat wprowadzający te techniki.
Od zera do bohatera, czyli jak udowodnić, że Agile ma sens - case study pracy nad aplikacją mobilną CCC
Przerwa na zmianę sali (5 min.)
Scrum Kompas - jak nie zmarnować szansy na wzrost produktywności
Scrum jest obecnie szeroko stosowany. Ciężko znaleźć organizację, która nie korzysta ze Scrum. Jednak czy wszędzie udaje się uzyskać zadowalające efekty? Jest kilka przyczyn, które sprawiają, że zwinna transformacja nie przynosi wzrostu produktywności. Popełniane są podstawowe błędy, które są pomijane nawet przez doświadczone osoby. Jak w prosty sposób czerpać korzyści ze stosowania Scrum?
Na temat Scrum oraz Agile powstało mnóstwo książek oraz publikacji. Jak widać nie mamy problemu ze spisaniem wiedzy o Scrum. Jest ona szeroko dostępna i każdego roku pojawiają się nowe pozycje. Wyzwaniem jest zastosowanie tej wiedzy. Szczególnie w sytuacji, gdy Scrum jest łączony z innymi podejściami.
W trakcie wystąpienia podzielę się moimi doświadczeniami. Opowiem o tym jak prosta i niepozorna praktyka potrafi wpłynąć z dużą mocą na zespół oraz organizację. Dowiesz się jak znacząco zwiększyć swoja skuteczność i podążać właściwą ścieżką.
Scrum@Scale – dwa razy więcej, dwa razy szybciej w całej organizacji
W Transformacjach Agile często spotykamy tak zwany Model Spotify, SAFe, LeSS. Ale jest jeszcze jeden framework, który jest rzadkością. Framework Scrum@Scale, którego twórcą jest nie kto inny jak jeden z ojców Scruma - Jeff Sutherland, pokazuje zarówno jak skalować Scruma do całej organizacji oraz jak przeprowadzić Transformację Agile. Jest z powodzeniem wykorzystywany przez startupy i firmy z listy Fortune 100.
Dzięki bezskalowej architekturze można w ten sposób skoordynować pracę praktycznie tysięcy osób bez spadku wydajności pojedynczych zespołów. Scrum@Scale skutecznie adresuje 3 najważniejsze problemy każdej organizacji. Korzystając z frameworku możemy zbudować mapę transformacji organizacji zgodną z potrzebami tej organizacji.
Jeff testował Scrum@Scale razem z Henrkiem Knibergiem w Spotify. To jest prawdziwy model stojący za znaną wszystkim strukturą zespołów.
Podsumowanie i zakończenie konferencji
Udział w roli Partnera to wyjątkowa okazja do zaprezentowania doświadczeń oraz rozwiązań dotyczących praktycznego wykorzystania Scrum.
Golden Floor Tower
Chłodna 51, 00-867 Warszawa
Filip Walicki
Tel. 662 287 904
[email protected]
Piotr Fergin
Tel. +48 533 358 952
[email protected]
Agata Rydzewska
Tel. 662 287 833
[email protected]
Włodzimierz Duszyk
Tel. 662 287 870
[email protected]