Zapraszamy Państwa do udziału w konferencji Computerworld Państwo 2.0, która od 8 lat stwarza okazję do spotkania osób odpowiedzialnych za kluczowe projekty IT realizowane na szczeblu centralnym. Mimo miliardowych nakładów na cyfryzację usług publicznych, według unijnego indeksu mierzącego postęp w dziedzinie cyfryzacji państw UE, Polska zajmuje 23 pozycję na 28 krajów członkowskich i to właśnie rozwój cyfrowych usług publicznych jest jednym z 2 głównych wyzwań jakie stoją przed Polską według DESI 2017.
Okres przejściowy po zmianie rządu, w trakcie którego konieczne było wyciągnięcie wniosków i wypracowanie strategii cyfryzacji państwa na najbliższe lata, zaowocował 2 letnim zastojem w zamówieniach publicznych IT. Wiele wskazuje na to, że ten okres się kończy: ruszyły prace nad Wspólną Infrastrukturą Państwa, łączącą państwowe systemy i rejestry, trwają prace nad Strategią e-Zdrowia w Polsce na lata 2018-2020, w fazie tetstów jest mID, a resort cyfryzacji zapowiada następne mDokumenty.
Równocześnie Polska aktywnie uczestniczy w realizacji strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego KE, w ramach której powstaje wspólny dla całej Europy rynek usług oferowanych online. W kontekście transformacji usług publicznych w e-usługi ogromnego znaczenia nabiera ochrona danych osobowych. Konieczność zapewnienia sprawnego działania najważniejszych instytucji państwa w dobie zaawansowanych ataków cybernetycznych, wykorzystywanych także w celach militarnych, wymaga zdecydowanych działań w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Przykładem takich działań jest decyzja o utworzeniu wojsk cybernetycznych.
Pierwszy dzień konferencji Państwo 2.0 skupi się wokół najważniejszych rządowych projektów IT, realizowanych w ramach unijnej perspektywy 2014-2020 oraz współpracy sektora publicznego z dostawcami narzędzi teleinformatycznych, także w kontekście planowanych dużych inwestycji tj. KSI 2.0.
Drugi dzień konferencji skoncentruje się na zastosowaniach technologii informatycznych w sektorach, których kierunki rozwoju są powiązane z polityką państwa: Smart City, Energetyka, Zdrowie. Zastanowimy się jaką rolę w tych obszarach odegrają nowe technologie i które z nich będą miały szczególne znaczenie.
Rejestracja uczestników. Poranna kawa i networking. Zapraszamy do odwiedzenia partnerów konferencji w strefie wystawienniczej.
Powitanie uczestników. Rozpoczęcie konferencji.
Strategia cyfryzacji państwa – kontekst krajowy i międzynarodowy. Najważniejsze rządowe przedsięwzięcia obszaru ICT.
Cyfryzacja jest i w najbliższej dekadzie pozostanie głównym czynnikiem zmian społecznych i gospodarczych. Jest to zjawisko, które w szybkim tempie wprowadza innowacyjne rozwiązania, unowocześnia przemysł i usługi, umożliwia wzrost konkurencyjności gospodarki, a co za tym idzie – podnosi poziom życia obywateli. Strategia cyfrowa państwa musi nadążać za dynamiką tych zmian.
Pomóc w tym może uporządkowany model zarządzania cyfryzacją z silnym ośrodkiem koordynacyjnym, zarówno na poziomie krajowym jak i międzynarodowym. Europę cyfrową buduje się w oparciu o strategię jednolitego rynku cyfrowego („JRC”). Rynek ten jest ogromną szansą rozwojową dla Polski. JRC może przynieść korzyści rzędu ponad 415 miliardów euro rocznie. . Precyzyjne określenie kompetencji zarządczych oraz koordynacyjnych jest kluczowe, aby Polska stała się ważnym i wpływowym graczem na arenie europejskiej. W tym zakresie mamy zbudowane już solidne podstawy. Dyscyplina i odważne decyzje głów państw UE może z kolei pomóc Europie stać się proaktywnym graczem na arenie światowej. Konieczne jest także wypracowanie samodzielnej koncepcji transformacji cyfrowej gospodarki europejskiej. Tradycyjne przewagi konkurencyjne oparte o zasoby naturalne będą zanikać. Polska postrzega budulec do nowej konstrukcji w gospodarce opartej na danych. Ponadto, należy pamiętać, iż najważniejszym elementem procesu transformacji i centralnym zasobem rynku cyfrowego jest człowiek, jednocześnie jego kreator i konsument. Żeby stworzyć nowoczesne społeczeństwo informacyjne państwo musi inwestować w rozwój umiejętności cyfrowych swoich obywateli i zapewnić im zdolności do ciągłej adaptacji do dynamicznie zmieniającego się otoczenia i nowych wyzwań.
Żeby w pełni ukształtować spójną strategię cyfryzacji należy odejść od myślenia w kategoriach informatyzacji kraju, a dostrzec jej wymiar polityczny, gospodarczy i społeczny.
Transformacja cyfrowa - główne wyzwania do roku 2020.
Oczekiwania podatników, obszerny katalog usług i częste zmiany legislacyjne powodują, że szczególnie ważny dla rozwoju Ministerstwa Finansów (MF) i Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) jest rozwój narzędzi informatycznych wspierający obsługę klientów, przeciwdziałanie nadużyciom oraz podnoszenie zdolności analitycznych organizacji. Rozbudowany obszar IT wymaga również ciągłej optymalizacji i spójności w zarządzaniu. Główne wyzwania w zakresie cyfrowej transformacji resortu finansów zostały określone
w planach strategicznych: Kierunkach działania i rozwoju MF oraz KAS na lata 2017-2020.
Obsługa klienta
Rozbudowa środowiska, które będzie wykorzystywane do świadczenia publicznych usług elektronicznych związanych z poborem należności i zapewnieniem bezpieczeństwa transakcji międzynarodowych umożliwi wsparcie klienta KAS w wypełnianiu obowiązków podatkowych i celnych. Przyczyni się też do zmniejszenia kosztów wypełniania obowiązków publicznoprawnych zarówno po stronie podatnika i przedsiębiorcy, jak i po stronie KAS. Więcej e-usług świadczonych przez administrację skarbową pozwoli w efekcie na szybsze załatwianie spraw, co poprawi wizerunek administracji skarbowej.
Przeciwdziałanie nadużyciom
Większa dostępność informacji i usprawnienie jej wymiany z innymi administracjami, Komisją Europejską oraz instytucjami współpracującymi oraz szybszy przepływ informacji to większa skuteczność działań kontrolnych państwa, które mają za zadanie ograniczenie szarej strefy
w gospodarce. Szersze wykorzystanie rozwiązań data mining w przetwarzaniu informacji pozyskiwanych przez administrację skarbową przyczyni się do efektywniejszego przeciwdziałania nadużyciom narażającym skarb państwa na straty.
Cyfryzacja sprawiedliwości – sądy i rejestry.
Poprawa efektywności służby zdrowia poprzez centralne projekty informatyczne realizowane przez resort zdrowia. Strategia informatyczna Ministerstwa Zdrowia.
Cyfrowa transformacja sektora publicznego.
Sprawne funkcjonowanie instytucji publicznych może bezpośrednio przełożyć się na warunki działania biznesu oraz wygodę życia Polaków. Czy polska administracja publiczna dysponuje odpowiednio dojrzałym zapleczem teleinformatycznym, aby szybko reagować na zmieniające się otoczenie? Choć zmaga się ze stereotypem opornej wobec zmian technologicznych i nienadążającej za duchem czasu, badanie przeprowadzone przez IDG we współpracy z Dell EMC pokazuje pozytywne tendencje w obszarze informatyzacji jednostek publicznych.
Debata Ministrów (wybrane pytania publiczności).
Przerwa na kawę. Networking. Zapraszamy do odwiedzenia strefy wystawienniczej.
WYZWANIA TECHNOLOGICZNE W OBSZARZE TRANSFORMACJI USŁUG PUBLICZNYCH W E-USŁUGI.
POPC 2014-2020. Wnioski z dotychczasowych naborów zgłoszeń o dofinansowanie w ramach osi priorytetowej II E-administracji i otwarty urząd. Wskazówki przed następnymi konkursami.
Program Operacyjny Polska Cyfrowa to system naczyń połączonych, w którym realizację projektów w ramach II Osi (E-administracja i otwarty rząd) wspierają inwestycje w budowę sieci szerokopasmowych (I Oś) oraz rozwój kompetencji cyfrowych społeczeństwa (III Oś). Mimo stopniowego wzrostu, poziom cyfryzacji administracji publicznej w Polsce jest nadal niższy niż średnia dla Unii Europejskiej. Celem wsparcia realizowanego w ramach II Osi jest poszerzenie zakresu spraw, które obywatele i przedsiębiorcy mogą załatwić drogą elektroniczną tj. elektronizacja nowych usług publicznych oraz poprawa funkcjonalności i e-dojrzałości usług istniejących, a pośrednio – poprzez usprawnianie usług wewnątrzadministracyjnych (A2A), niezbędnych dla świadczenia usług publicznych. Ponadto wsparcie jest ukierunkowane na poprawę pracy urzędów poprzez cyfryzację procesów i procedur, jak również na udostępnienie informacji sektora publicznego, takich jak dane pochodzące ze źródeł administracyjnych, zasoby kultury oraz zasoby nauki. Niestety poziom wydatkowania w tych projektach oraz tempo ich realizacji są niezadowalające. Popyt na cyfrowe usługi administracji uzależniony jest m.in. od zasięgu nowoczesnej infrastruktury szerokopasmowej. Penetracja usług dostępu do internetu w Polsce cechuje znaczne zróżnicowanie geograficzne. Bez interwencji państwa utrzymałby się w Polsce trend wzrostu dostępności usług o wysokich przepustowościach jedynie na obszarach o wysokiej gęstości zaludnienia. Wysokie bariery wejścia i niska rentowność inwestycji na nieekonomicznych obszarach, skutkowałyby pozbawieniem tych miejsc dostępu do szybkiego internetu. Inwestycje w ramach I Osi znacząco poprawiają ten stan rzeczy. Realizowane przez naszych beneficjentów projekty są szczególnie ważne, gdyż wpływają nie tylko na poprawę jakości życia społeczeństwa poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury telekomunikacyjnej na obszarach wykluczonych cyfrowo, ale również tworzą zaplecze dla Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, partycypując w budowaniu nowego wymiaru kształcenia w Polsce. Efektywne wykorzystanie inwestycji w ramach II Osi PO PC uzależnione jest także od poziomu kompetencji cyfrowych społeczeństwa (III Oś PO PC). Pod pojęciem kompetencji cyfrowych kryje się bardzo szeroki zbiór umiejętności warunkujących sprawne i świadome korzystanie z nowych technologii oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. Projekty dofinansowane przez nas w ramach III Osi PO PC wspierają różne grupy społeczne od najmłodszego pokolenia po seniorów, na różnych poziomach umiejętności, od osób wykluczonych cyfrowo po profesjonalnych programistów. O najważniejszych problemach i wyzwaniach w projektach związanych z budową e-usług, a także realizacji działań komplementarnych opowiemy w trakcie prezentacji.
Platforma Integracji Usług i Danych (PIUiD) – Fundament cyfrowej gospodarki opartej o dane.
Prezentacja skupia się na przedstawieniu podejścia do wdrożenia Platformy PIUiD planowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Podczas prelekcji zostanie pokazana koncepcja Platformy oraz wizja budowy cyfrowej gospodarki API opartej o dane. Prelekcja ma stać się inspiracją dla konsumentów API oraz dostawców nowatorskich usług dając wyobrażenie o możliwościach, które dostarczy w/w inicjatywa.
Status centralnych projektów w ochronie zdrowia.
Standaryzacja i centralizacja zasobów IT Państwa i świadczenie usług informatycznych dla jednostek centralnych, samorządowych, terytorialnych, użytkowników i obywateli.
Przestawienie kluczowych korzyści i ewentualnych wad z zastosowania modeli wypracowanych przez gigantów chmury obliczeniowej. Modele udostępnienia infrastruktury, platformy i gotowych aplikacji w postaci usług dla różnych jednostek administracji Państwa, użytkowników i obywateli. Omówienie przykładowego schematu budowy i realizacji rozwiązania dla administracji państwowej, który pozwala na:
Określenie kluczowych elementów projektu i możliwych sposobów podejścia do realizacji takich przedsięwzięć oraz przykłady zastosowania takich rozwiązań w szeroko pojętej strukturze jednostek centralnych i samorządowych Państwa.
Usługi publiczne w cyfrowym świecie.
Użytkownicy przyzwyczajeni do cyfrowego świata oczekują od usług publicznych tego samego zakresu, wygody i dostępności. Z drugiej strony administracja publiczna musi sprostać regulacjom, ograniczeniom budżetowym, formalnym i wymogom bezpieczeństwa. Pokażemy jak technologie Oracle, a w szczególności cloud, mogą pomóc w rozwiązaniu tej pozornej sprzeczności. Przedstawimy ciekawe przykłady z Polski i ze świata.
Czy chmura hybrydowa może wspierać realizację projektów w sektorze publicznym?
W dawnych modelach gospodarki rozwijały się, a państwa zdobywały swoją pozycję w zależności od uwarunkowań geograficznych czy zasobów naturalnych. Obecnie przewagę zapewnia wiedza, dane i tempo rozwoju technologicznego. Dotyczy to również, a może nawet przede wszystkim, sektora administracji publicznej, który realizuje przecież ważne i krytyczne z punktu widzenia funkcjowania kraju projekty. Nowoczesna architektura państwa powinna opierać się na czterech filarach cyfryzacji - zaangażowanych mieszkańcach, zmotywowanych pracownikach, zoptymalizowanych działaniach operacyjnych oraz transformacji usług. Jednocześnie musi spełniać wiele wymagań zarówno z obszaru cyberbezpieczeństwa, jak i tych regulacyjnych, które niesie ze sobą chociażby RODO czy dyrektywa NIST. Osiągnięcie tego umożliwiają nowoczesne technologie, w tym chmura hybrydowa, coraz częściej wybierana przez zamawiających i zespoły wdrożeniowe dzięki swoim niezaprzeczalnym zaletom: skali, elastyczności, bezpieczeństwu i drastycznemu skróceniu czasu potrzebnego do realizacji projektów. Chmura i sektor publiczny są coraz bliżej siebie. Czy możliwy więc jest cyfrowy skok do chmury?
Innowacje w zarządzaniu bezpieczeństwem: szanse czy ryzyko?
Stosowanie sprawdzonych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa informatycznego podnosi bezpieczeństwo do pewnego momentu. Dokładanie kolejnych rozwiązań może już nie zwiększać bezpieczeństwa w sposób istotny.
Czy rozwiązania innowacyjne mogą zmienić tę sytuację? Czy branża cyberbezpieczeństwa powinna inwestować w rozwiązania innowacyjne (domyślnie: niesprawdzone)? Czy raczej nie powinna ponosić ryzyka i konsekwentnie inwestować w rozwiązania sprawdzone, także przez hakerów?
Wdrożenie jakiego typu innowacyjnych rozwiązań dla cyberbezpieczeństwa warto rozważyć?
Przerwa na poczęstunek. Networking. Zapraszamy do odwiedzenia strefy wystawienniczej.
E-zamówienia - elektroniczne zamówienia publiczne.
Wystąpienie dotyczyć będzie projektu „E-zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”. Skoncentruje się na podstawowym produkcie projektu tj. Platformie e-Zamówień. W wystąpieniu zostaną przybliżone cele Platformy, założenia jej funkcjonalności oraz zaprojektowane moduły.
Pracownicy i dane – najcenniejsze zasoby Twojej firmy.
Konieczność zyskania nadzoru i kontroli nad przepływem danych osobowych przy jednoczesnym umożliwieniu pracownikom dostępu do nich i pracy z danymi stanowi znaczące wyzwanie dla każdej organizacji. Podczas wystąpienia wskażemy dlaczego organizacje muszą poznać przepływ danych i jak technologie w rodzaju DLP mogą doskonale nadać się do wspomagania administracji i zarządzania przepływami danych osobowych, spełniając wymagania RODO. Zaprezentujemy też najnowsze trend w cyberbezpieczeństwie – produkt klasy UEBA bazujący na analizie behawioralnej użytkowników i monitorowaniu wszystkich kanałów komunikacji.
Skupmy się na Bezpieczeństwie, nie na GDPR! Jak możemy pomóc w uzyskaniu zgodności z RODO.
Żaden producent nie zapewni klientom zgodności z RODO, sprzedając jedynie rozwiązania czy usługi. Nie istnieje też złoty środek, czy magiczna lista do uzyskania zgodności – GDPR to podróż, a nie jednorazowy wysiłek. Widoczność i bezpieczeństwo danych to kluczowe elementy w procesie zgodności z RODO, a Palo Alto Networks ułatwia to zadanie chroniąc dane osobowe i zapobiegając wyciekowi informacji.
Skupmy się na Bezpieczeństwie, nie na GDPR! Zgodność z RODO powinna być jedynie elementem całościowej strategii bezpieczeństwa. O tym, jak i o pozostałych aspektach zagadnień związanych z bezpieczeństwem danych osobowych opowie Robert Żelazo podczas swojego wystąpienia.
Wiedza i nowoczesne oprogramowanie jako systemowe wsparcie wdrożenia RODO w sektorze publicznym.
Zmiany w obszarze ochrony danych osobowych to rewolucja dla naszych organizacji. Pewność, że jesteśmy w pełni przygotowani do sprostania nowym obowiązkom wymaga od nas odpowiedniej wiedzy, ale i narzędzi, aby rejestrować proces zarządzania danymi osobowymi zgodnie z prawem. Firma Wolters Kluwer Polska, będąc również beneficjentem zmian w obszarze danych osobowych, przygotowała wspólnie z doświadczonymi ekspertami dedykowaną linię produktów w obszarze wiedzy i narzędzi jako wsparcie na każdym etapie wdrażania nowych obowiązków – przygotowania, wprowadzenia do organizacji oraz stałej ewaluacji działań zgodnych z nowymi wytycznymi RODO.
Shadow IT i Shadow DATA - co to takiego i jak to się ma do regulacji RODO?
Analityczne wsparcie samorządów RP. Doświadczenia z wdrożenia systemu klasy Business Intelligence w Samorządach.
Przedstawienie praktycznych doświadczeń z wdrożenia systemu informatycznego klasy BI w samorządach oraz przykład, jak połączenie wysiłków znakomitych naukowców oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, wpływa na rozwiązanie trudnych problemów społecznych. Prezentowane narzędzie badawcze stało się źródłem najlepszych praktyk oraz wiedzy dla osób odpowiedzialnych za deinstytucjonalizację pieczy zastępczej w samorządach. Zastosowane metody i praktyki pozwoliły na zdobycie doświadczeń z niezwykle ważnego społecznie przedsięwzięcia, jakim jest reorganizacja sprawowania pieczy zastępczej nad dziećmi przez państwo polskie.
Rola rozwiązań Big Data w cyfrowej transformacji administracji skarbowej.
Lunch
Wsparcie II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Nowe otwarcie w finansowaniu projektów IT.
Jesteśmy w połowie perspektywy, w której możliwe jest współfinansowanie projektów IT ze środków II osi Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC). Jest to 4,5 mld zł m.in. na uruchomienie elektronicznych usług publicznych, systemy IT wspierające działanie polskiej administracji i upublicznienie danych z państwowych zasobów informacyjnych. Pozyskiwanie tych funduszy oraz prowadzenie projektów IT zgodnie z planami stwarza wielu instytucjom publicznym trudności. Niski poziom wydatkowania, a co za tym idzie – ryzyko niespełnienia zasady „n+3” może znacząco zmniejszyć środki przeznaczone na inwestycje IT. Aby pomóc rozwiązać te problemy, Minister Cyfryzacji powołał Centrum Kompetencyjne „POPC Wsparcie”. Otwarto je w październiku 2017 r. w Centralnym Ośrodku Informatyki, nadzorowanym przez resort cyfryzacji. Centrum oferuje wsparcie przy pozyskiwaniu środków Programu oraz rozwiązywaniu problemów technologicznych i prawnych, jakie pojawiają się zarówno w planowanych, jak i już dofinansowanych projektach. Prowadzi również szkolenia poświęcone aktualnym potrzebom projektowym. Hasło Centrum „POPC Wsparcie” brzmi „Cyfryzacja to nasza wspólna sprawa”. Usługami cyfrowymi jesteśmy zainteresowani jako obywatele. Chcemy stać się moderatorem dyskusji pomiędzy instytucjami realizującymi projekty a instytucjami zarządzającymi Programem. Nasze pomysły zmian systemowych mogą zminimalizować formalności w komunikacji z zespołami projektowymi, a przygotowane przez nas szablony dokumentów będą praktycznym przewodnikiem dla ubiegających się o dofinansowanie. „Wspólna sprawa” to wiara w to, że do rozwoju IT w polskiej administracji potrzebne są otwarta współpraca z zespołami projektowymi, kreowanie zmian w środowisku instytucji publicznych i promowanie nowoczesnego podejścia do projektów IT i usług cyfrowych. W prezentacji przedstawimy cele Centrum „POPC Wsparcie”, w tym jego otoczenie instytucjonalne. Żeby cokolwiek usprawnić, trzeba to najpierw zbadać. Przedstawimy zatem wyniki kilkudziesięciu wywiadów z beneficjentami środków unijnych, kierownikami projektów IT w administracji, które wpłynęły na usługi oferowane przez Centrum. Na koniec pochwalimy się naszym zespołem i planami. Szczególnie zapraszamy przedstawicieli administracji, instytucji nauki i kultury, a także przedstawicieli organizacji pozarządowych, którzy odpowiadają za rozwój IT w sektorze publicznym. Projekt Centrum „POPC Wsparcie” finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Ryzyka realizacji projektów informatycznych w świetle projektu ustawy o jawności życia publicznego.
Za kilka miesięcy wejdzie w życie ustawa o jawności życia publicznego, która zmieni całkowicie podejście do zapobiegania korupcji i nadużyć. Jednostki finansów publicznych i co najmniej średni przedsiębiorcy zmierzą się po raz pierwszy z obowiązkami podjęcia działań antykorupcyjnych. W dużej mierze obowiązki te zostaną nałożone na wskazane podmioty, które będą musiały wprowadzić procedury przeciwdziałające tworzeniu otoczenia korupcyjnego. W każdym przypadku zdarzenia korupcyjnego należy liczyć się z wizytą funkcjonariuszy CBA, którzy kontrolować będą przygotowanie tych procedur. Ich niewprowadzenie, nieskuteczne lub pozorne wdrożenie może oznaczać wysokie kary. Dla przedsiębiorców oznaczać może wykluczenie z zamówień publicznych, a dla kierowników jednostek finansów publicznych grzywny. Do tego dochodzą inne – często niezauważalne konsekwencje, zarówno dla przedsiębiorcy jak i kierownika urzędu. Projekt budzi szereg wątpliwości i pytań, tym bardziej, że nie ma żadnych wytycznych, a jedynie można polegać na doświadczeniu doradców i wzorach z wdrożonych już tego typu rozwiązań. Warto więc już dzisiaj poznać i przygotować się do wdrożenia odpowiednich i skutecznych rozwiązań, aby zapobiec ryzyku wystąpienia korupcji. W czasie prezentacji spróbujemy przybliżyć w jaki sposób zabezpieczyć się przed konsekwencjami kontroli funkcjonariuszy CBA, ale przede wszystkim przed ryzykiem wystąpienia przestępstwa korupcyjnego.
KOKTAJL. Rozmowy kuluarowe. Zapraszamy do odwiedzenia strefy wystawienniczej.
Powitalny poczęstunek
Czy czeka nas los gotowanej żaby, czyli co mówi robonomika o nadejściu ery robotów w sektorze usług?
Żaba włożona do garnka z wrzącą wodą od razu z niego wyskoczy. Ta sama żaba, umieszczona w garnku z letnią wodą, którą będziemy powoli podgrzewać będzie w nim siedzieć, aż się ugotuje. Wszyscy śmiejemy się z tych żab. Tymczasem badania socjologów wskazują, że całe społeczeństwa również działają w podobny sposób. Nie dostrzegamy i nie doceniamy bowiem drobnych zmian rozciągniętych w czasie, których skutki nie są widoczne bezpośrednio. Zajęci bieżącymi obowiązkami wolimy przyjąć, że jeśli czegoś nie widzimy, to znaczy, że tego nie ma, lub nie warto się tym przejmować. Dotyczy to również postępującej automatyzacji i robotyzacji, nie tylko przemysłu, ale przede wszystkim sektora usług. Jeżeli w natłoku szumu medialnego przebije się w tym obszarze jakiś komunikat, to brzmi on mniej więcej tak: "roboty zabiorą nam pracę" albo wręcz "ludzie nie będą więcej potrzebni - zastąpi nas sztuczna inteligencja". Ponieważ nic takiego tu i teraz się nie dzieje (a często jest wręcz przeciwnie - coraz trudniej jest znaleźć dobrego pracownika) przestajemy się przejmować tym co mówią i piszą na ten temat. A tymczasem, krok po kroku zaczyna się pełzająca rewolucja, której skutki - bezpośrednio lub pośrednio - odczujemy w przeciągu najbliższych kilku lat. O tym, w jaki sposób przygotować się do tej rewolucji - zarówno z perspektywy całego Państwa, jak i poszczególnych organizacji mówi robonomika. Jest to interdyscyplinarny obszar badań zajmujący się zaawansowanymi technologiami automatyzacji i robotyzacji z perspektywy ich wpływu na ekonomiczne i organizacyjne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstw. Zapraszam na prezentację poświęconą tym zagadnieniom, która będzie miała miejsce podczas II dnia konferencji Państwo 2.0.
Kierunki rozwoju polskiego sektora energetycznego.
ENERGETYKA 2.0 - Technologie w energetyce (Debata)
Transformacja polskiego sektora energetycznego – w jakim kierunku powinna przebiegać. Obraz sektora energii elektrycznej, trendy rozwojowe. Nowe technologie w energetyce.
Fundusze europejskie dla sektora ochrony zdrowia.
Rozwój technologiczny sektora ochrony zdrowia - wprowadzenie do debaty.
ZDROWIE 2.0 - DEBATA
Perspektywy rozwoju centralnych projektów e-Zdrowie; Światowe osiągnięcia techniki dla ochrony zdrowia; Priorytety inwestycyjne polskiego sektora ochrony zdrowia; Legislacja a możliwości technologiczne zamawiających publicznych; Wpływ i racjonalność wymagań SIWZ na wartość zamówienia; Zarządzanie zewnętrznym kapitałem intelektualnym. Rola zewnętrznego inżyniera kontraktu w procesach IT
Przerwa na kawę i herbatę. Networking.
Zintegrowany rozwój cyfrowy warunkiem inteligencji miasta na przykładzie m.st. Warszawy.
W warunkach funkcjonowania dużego miasta, kluczowe znaczenie dla jego inteligentnego rozwoju ma integracja warstwy cyfrowej. To dzięki uporządkowaniu architektury danych i systemów, konsekwentnej budowie e-usług oraz koordynacji wdrożeń ICT, dostarczane mieszkańcom rozwiązania mają szansę stać się elementami prawdziwie inteligentnego systemu.
Car-sharing elektryczny jako uzupełnienie transportu miejskiego
SMART CITY - DEBATA
STRATEGIE I PROGRAMY. Jak budować miasto inteligentne, a więc inteligentnie rozwijające się według strategii i planów? Co robić z nieładem własnościowym, przestrzennym i wizualnym? BARIERY I OGRANICZENIA. Jakie są główne bariery w budowie miasta inteligentnego? Czy są to ograniczenia finansowe, planistyczne, prawno-regulacyjne, techniczne, świadomościowe? DEMOGRAFIA I KONKURENCJA. Miasta konkurują między sobą o przedsiębiorców - czy już zaczynają konkurować między sobą o uciekających mieszkańców? Czym inteligentne miasto może przyciągnąć przedsiębiorców, a czym mieszkańców?
LUNCH
Położone w Śródmieściu Warszawy, w siedzibie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN,
nowoczesne i przestronne centrum konferencyjne.
Magdalena Szczodrońska
Tel. +48 662 287 935
[email protected]
Klaudia Kałuska
Tel. +48 662 287 865
[email protected]
Patrycja Gielecińska
Tel. 662 287 833
[email protected]
Włodzimierz Duszyk
Tel. 662 287 870
[email protected]