Rejestracja uczestników. Poczęstunek i poranna kawa na powitanie. Networking.
Otwarcie konferencji i powitanie uczestników.
Agile nad Wisłą.
Omówienie wyników badania Agile Trends 2013, przeprowadzonego przez Computerworld w lecie 2013 r.
KEYNOTE: Skalowalny Agile – doświadczenia, wyzwania i gotowe recepty.*
Trzy podstawowe elementy skalowalnego Agile – pytania, na które powinien odpowiedzieć każdy lider IT w organizacji, która chce przenieść Agile na poziom całego przedsiębiorstwa, skalując go w zarówno w górę hierarchii, jak i ramach różnorodnych zespołów i działów. Jak sprawić, by na podejściu Agile firma mogła rzeczywiście polegać.
The Scaled Agile Framework jako podstawowy, publicznie dostępny framework stosowania praktyk Agile i Lean w skali większych organizacji i przedsiębiorstw. Skąd się bierze jego popularność, dlaczego wdrożyło go już wiele przedsiębiorstw na świecie. Alternatywne podejście do skalowania zwinności w obszarze IT w ramach całej organizacji czyli SEMAT (Software Engineering Method and Theory). Cechy i zalety obu podejść. Wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się organizacje, które chcą je zastosować – omówienie drogi, jaką przeszły przedsiębiorstwa, którym udało się skutecznie wprowadzić podejście Agile w ramach całej organizacji. Czy można zastosować je obie jednocześnie i jaki to niesie potencjał.
Trzy praktyczne przykazania Agile – studium przypadku PZU.
W PZU trwa wielki projekt wdrożeniowy z wykorzystaniem podejścia Agile. Z uwagi na skalę i nowatorski sposób prowadzenia, wszyscy są ciekawi jego przebiegu i efektów. Niniejsza prezentacja będzie pierwszym publicznym, tak szerokim przedstawieniem osiągniętych efektów.
Po pierwsze: Myśl Agile a dopiero potem działaj Agile.
Dopóki nie uruchomisz ‘being agile’, dopóty ‘doing agile’ jest mało skuteczne, czyli dlaczego Agile musi zadziałać przede wszystkim jako stan umysłu i metoda myślenia (mindset) i dlaczego dopiero wtedy zaczyna funkcjonować na poważnie jako metoda działania.
Po drugie: Umieść właściwe osoby na właściwym miejscu.
Dlaczego trudno o sukces bez uruchomienia roli Product Ownera, bez jego wsparcia w skrajnie trudnej roli 'bycia Agile' na styku z interesariuszami, przy ograniczonych możliwościach przerobowych zespołów oraz zmienną w czasie rzeczywistością. Jak wygląda rola PO na różnych poziomach (portfolio, program i team).
Po trzecie: Zmieniaj organizację w kierunku zwinności przez przykłady.
Historia zwinności w PZU czyli co było przed projektem Everest i jak to się stało, że Everest w zdecydowanej większości robimy zwinnie. Jak przekonaliśmy organizację i zarząd do zastosowania tej metody w projekcie. Co najważniejsze - w jaki sposób przenosimy zwinność do reszty organizacji i czym się różni zwinność w projekcie od zwinności w organizacji czy korporacji.
Michał Kopyt i Andrzej Łach, PZU
Ericpol: Agile jako sposób na realizację projektów motywowanych potrzebami klientów.
Studium przypadku firmy Ericpol - doświadczonego uczestnika rynku ICT, który dzięki podejściu Agile usprawnił procesy wewnątrzorganizacyjne i obsługę klientów biznesowych w warunkach polskich i w kontekście współpracy międzynarodowej.
Zmiana relacji dostawca-odbiorca, przenoszenie praktyk zwinnych na obszary bezpośrednio wpływające na rozwój głównego produktu (dobra implementacja Agile w jednym obszarze, wymusza zmiany w innych obszarach). Obecność Kanbana i Scruma w wielu miejscach organizacji i na wielu odcinkach pracy nad dużym produktem. Efekty wdrożenia wydajnego procesu kastomizacji produktów.
Dlaczego w tak dużej firmie każdy dział ma inne podejście do metodologii Agile? Sposoby na twórcze wykorzystanie tych różnic. Znaczenie transferu wiedzy (wewnętrzne Community of Practice).
Radosław Lont i Łukasz Olczyk, Ericpol
Przerwa kawowa i networking.
AXA: Zwinna organizacja w wymagających czasach.
Doświadczenia firmy AXA z budowania zwinnej organizacji. Era Scruma – zdobyta wiedza, oczekiwania, bariery i własne rozwiązania. Wykorzystanie podejścia Agile do tworzenia nowych usług i rozwiązań w branży wymagającej szybkiej adaptowalności do zmiennych wymogów rynku. Potrzeba poszukiwania możliwości doskonalenia stosowanych metod i rozwiązań. Nowe wyzwania – współpraca z dostawcami zewnętrznymi w modelu Agile.
"Dostawcy" - zwiastun filmu
Paweł jest menedżerem w telekomie. Od powodzenia projektu informatycznego, za który odpowiada, zależy sukces całej firmy. Za sobą ma dużego dostawcę oprogramowania. Ale czy będzie mógł polegać na nim w godzinie próby? Historia ludzi, którzy znaleźli się w pułapce licencji i nie zawahali się walczyć o swoją wolność.
Allegro: Z doświadczeń skalowalności Agile.
Dlaczego podejście Agile stało się kulturą organizacyjną całej grupy Allegro. Historia skalowalności – czego nauczyliśmy się na tej drodze, co było wyzwaniem, co stanowiło zaskoczenie, jak pokonaliśmy trudności i co uzyskaliśmy. Plany i wizje przyszłości.
ING: Zwinność w ING Banku Śląskim. Historia pewnej zmiany.
To, co było dobre wczoraj, a więc spełnianie życzeń klientów poprzez dostarczanie im towarów lub usług pozbawionych defektów, już dzisiaj nie wystarcza. Klienci mają nieskrępowany dostęp do informacji. Jeśli produkt im nie odpowiada, mogą pójść gdzie indziej. Pojawiła się konkurencja. To wszystko spowodowało, że drastycznie zmienił się rozkład sił na rynku – od Sprzedających do Kupujących. Organizacje, żeby przetrwać, muszą być innowacyjne. Muszą zaskakiwać i zachwycać klientów.
Zasadniczym celem ING Banku Śląskiego, który wynika z jego strategii, jest dostarczanie zintegrowanych usług finansowych oraz zachowanie charakteru banku zorientowanego na klienta. Dokładnie rok temu, uruchomiliśmy inicjatywę, która okazała się niezwykle istotnym czynnikiem wspierającym realizację tego celu – transformację agile. Jako narzędzie, wybraliśmy metodę Scrum, która stwarza szczególną przestrzeń dla innowacji. Zmniejsza dystans pomiędzy IT a Biznesem. Daje większą transparentność i umożlia szybsze reagowania na zmiany. Eliminuje stratę i ułatwia komunikację. Ale niesie duże wymagania, zwłaszcza na poziomie organizacji.
Podczas wspólnej prezentacji opowiemy Państwu, jak do tego doszło. Przedstawimy kolejne etapy transformacji. Pokażemy pierwsze wyniki oraz wyciągnięte wnioski.
Obiad i networking.
Kultura i psychologia dużych organizacji.
Zazwyczaj kiedy nasza organizacja rośnie lub projekt zaczyna się skalować, natrafiamy na problemy, których rezultatem bywa obniżona jakość, niższa wydajność zespołu i wzrost kosztów. Nierzadko powodem tych problemów jest ignorowanie czynnika ludzkiego. Do zespołów dobieramy te osoby, które przejawiają głównie zdolności techniczne, nie kierując się tym kryterium, czy ci nowi członkowie zespołów pasują do innych. Do tego wprowadzamy mikrozarządzanie i promujemy geniuszy technicznych na menedżerów.
Na dobrych i złych przykładach pokażę, na co warto zwrócić uwagę przy rozwoju organizacji, czym jest kultura organizacyjna, jak uczymy się jako firma i jaka w tym wszystkim jest rola jednostki.
Pracownik - efektywny czy po prostu zajęty?
Jedną z naturalnych koncepcji w zarządzaniu jest optymalizacja wykorzystania tzw. zasobów ludzkich – szczególnie popularna w przypadku tzw. pracowników wiedzy. Czy jednak takie podejście jest gwarancją efektywnego działania zespołów? Czy fakt, że wszyscy są zajęci konkretną pracą przez cały czas automatycznie oznacza, że maksymalizujemy wartość dostarczoną klientowi?
Rzućmy zatem wyzwanie jednej z powszechnie akceptowanych zasad zarządzania, czyli optymalizacji wykorzystania zasobów ludzkich. Alternatywne podejście to koncepcje co prawda może nieuintuicyjne, ale za to potwierdzone realnym doświadczeniem. Nowe spojrzenie na to, w jaki sposób organizujemy pracę w naszych zespołach oraz co wpływa na ich efektywność.
DYSKUSJA PANELOWA: Perswazją i przykładem.
Siła i dobór argumentów czyli jak przekonać decydentów do Agile. Jak skruszyć opór sceptyków. W jaki sposób porwać entuzjazmem nieprzekonanych. Jak sprawić, by pracownicy w firmie zmienili swój mindset na ten odpowiedni dla Agile. Transformacja spod znaku Agile to zmiana przede wszystkim dla ludzi – jakich kompetencji i działań wymaga umiejętne zarządzanie tą zmianą? Czego unikać, na co zwracać uwagę.
Zakończenie pierwszego dnia konferencji.
Impreza w Iguana Klub
Uczestników konferencji zapraszamy na wieczorne spotkanie integracyjne do Klubu Iguana. Miejsce wielokrotnie sprawdzone i cenione za atmosferę, pyszne jedzenie, kameralność i wystrój.
Otwarcie drugiego dnia konferencji.
W dojrzałej organizacji czyli Agile w świecie PMO, struktur i złożonych zespołów.
Tematyka warsztatów:
Dojrzałe organizacje posiadają Biuro Projektów – zwane PMO, oraz kierowników projektów. Takie organizacje zarządzają portfelami projektów i programami, realizują różnego typu projekty na większą czy mniejszą skalę.
Przez długi czas w takim podejściu szukano odpowiedzi na problemy wiążące się ze skuteczną realizacją projektów. Wiele organizacji podjęło duży wysiłek, przez kilka ostatnich lat wprowadzając nowe struktury, by zwiększyć efektywność swojego działania i podnieść kulturę projektową organizacji na wyższy poziom. Natomiast Agile, niosąc wielką zmianę w sposobie prowadzenia projektów, miałoby być odpowiedzią na tak wiele problemów z projektami i tak dużą liczbę porażek w ich realizacji. Czy zatem Agile kwestionuje te wszystkie dotychczasowe osiągnięcia i wysiłki?
Bynajmniej. Agile w swoich założeniach powstał dla projektów rozwoju oprogramowania i jest skupiony na zespole. Scrum rozkłada odpowiedzialność dotyczącą tradycyjnego zarządzania projektami na Scrum Mastera, Product Ownera i zespół. W literaturze o Scrum jednak jest zbyt mało informacji o nowej roli PMO i miejscu jakie ma zajmować Biuro Projektów. Ba, mało jest w ogóle o Menedżerach Projektów, co rodzi strach przed transformacją (czy PM-owie i PMO będą potrzebni?) i każe postawić różnorodne pytania. Przede wszystkim o to,
Jak i czy łączyć tradycyjnie prowadzone projekty i projekty agile? Jak zarządzać portfelem projektów? Czy musimy wszystkie nasze projekty prowadzić zgodnie z filozofią agile? Jak prowadzić duże programy oraz wielozespołowe projekty? Co jest nam potrzebne, aby być agile na poziomie projektu, programu, portfela.
W trakcie warsztatów omówimy i wspólnie z uczestnikami przedyskutujemy możliwe odpowiedzi na te i inne pytania, dotyczące działalności szeroko pojmowanego PMO.
Zwinna transformacja w przedsiębiorstwie czyli o sztuce podejmowania wyzwań i pokonywania przeszkód.
Tematyka warsztatów:
Każdy rodzaj transformacji organizacyjnej, szczególnie tej zwinnej jest pełen wyzwań i pułapek. Bardzo często, kiedy menedżerom koordynującym procesy transformacyjne zadajemy pytanie, co można było zrobić lepiej, w większości wypadków pada odpowiedź: Mogliśmy działać szybciej. Czyli - Mogliśmy, już od samego początku bardziej zintegrować zespół menedżerski wokół procesu transformacji. Mogliśmy wcześniej włączyć w ten proces pracowników. Mogliśmy mniej czasu poświęcić na dopracowywanie szczegółów i weryfikację założeń. Mogliśmy lepiej komunikować ewidentne korzyści, dzięki czemu pracownicy i klienci, szybciej zaangażowaliby się w ten proces.
W polskich firmach informatycznych i nie tylko widać dzisiaj prawdziwy boom na Agile. Filozofia zwinności weszła do wielkich organizacji, które rozwijają złożone i różnorodne produkty, nad którymi pracują dziesiątki zespołów projektowych, często rozproszonych; gdzie istnieje świat zawiłych procesów i korporacyjnych regulacji. Jak sobie radzić w takich środowiskach z transformacją Agile?
Podczas warsztatu omówimy, jak zaplanować zwinną transformację w organizacji, a także jak nią zarządzać. Zwrócimy uwagę na bardzo ważny, i często pomijany aspekt kultury organizacyjnej i jej wpływu na proces adaptacji filozofii agile w firmie. Skupimy się na wyzwaniach, związanych ze skalowaniem metod zwinnych: role projektowe, planowanie wydań i kolejnych iteracji, praca ze złożonym produktem, zależności projektowe, włączenie poddostawców; a także omówimy najbardziej typowe pułapki, związane ze zwinną transformacją, takie jak: opór pracowników, brak podejścia holistycznego, syndrom ‘rewolucja nie ewolucja’, brak śmiałości, oporni menedżerowie czy nieudolna komunikacja.
Korzyści dla uczestników
Dzięki uczestnictwu w warsztatach dowiesz się:
Kanban czyli droga do ewolucyjnych usprawnień.
Motto:
„Zmienianie się nie jest koniecznością. Przetrwanie również” – W. Edwards Deming
Tematyka warsztatów:
Świat IT zmienia się bardzo dynamicznie – nowe technologie, ciągle zmieniające się wymagania, coraz bardziej globalny rynek. Na te ciągłe zmiany reagujemy wprowadzając nowe metody wspierające tworzenie oprogramowania czy zarządzanie projektami. Czy jednak recepty działające jeszcze kilka lat temu nadal pozwalają zaadresować wyzwania, z którymi mierzymy się dzisiaj?
To, czego obecnie potrzebujemy, to ciągła ewolucja, ustawiczne adaptowanie się do zmieniających się warunków. Kanban, pomimo, że często jest postrzegany jako narzędzie zarządzania przepływem prac, to w istocie jest narzędziem stymulującym ewolucyjne zmiany w organizacji. W trakcie warsztatów przedstawimy samego Kanbana, podstawowe zagadnienia związane z tą metodą, jak i konsekwencje bardziej dojrzałego jego wykorzystania. Podczas warsztatów wskażemy również, iż część z zasad zarządzania zespołami, które przyjmujemy za naturalne, opiera się na błędnych przesłankach. Opowiemy o tym, dlaczego Kanban rzuca wyzwanie tradycyjnym metodom organizacji pracy.
Korzyści dla uczestnika:
Uczestnik wyniesie z warsztatów wiedzę, w jaki sposób zastosować Kanbana w swojej organizacji - nie tylko po to, by zarządzać przepływem prac, ale przede wszystkim, by poprawić efektywność działań zespołów oraz wprowadzić kulturę ciągłych usprawnień (zwaną Kaizen).
Obiad na zakończenie konferencji.
*wykład prowadzony jest w języku angielskim. Organizatorzy nie przewidują tłumaczenia.
© Copyright 2024 International Data Group Poland S.A.
00-131 Warszawa, ul. Grzybowska 2/44
tel. +48 22 3217800